kan je dit wel hypoglycaemie noemen

Auteur Topic: kan je dit wel hypoglycaemie noemen  (gelezen 8301 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Gepost op: 26 oktober 2012, 11:02:47
Het gebeurt wel eens dat iemand vraagt naar een boterham of wat snoep met de mededeling: ik heb nog niks gegeten, ik heb wat energie nodig. Mensen vertellen dat dit een geval van hypoglycaemie is. Klopt dit? ik associeer hyperglycaemie met diabetes niet met een normale reactie van het lichaam op energietekort. Maar hoe zit het met deze reactie van het lichaam?




vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2012, 11:54:02
Je haalt wat dingen door elkaar. Allereerst hypo- en hyperglycaemie. Hypoglycaemie is een te lage bloedsuiker en hyperglycaemie is een te hoge bloedsuiker.

Hypoglycaemie is dus een te laag bloedsuiker, meestal gedefinieerd als een bloedsuikerspiegel <3,5 mmol/L. Dit komt bijna alleen voor bij mensen die insuline of gliclazide gebruiken. Daarbuiten komt het incidenteel voor bij andere aandoeningen zoals tumoren in de alvleesklier of sepsis.

Bij anorexia patiënten kan het ook wel eens voorkomen maar verder is het eigenlijk niet mogelijk om een hypo te krijgen als je één enkele maaltijd overslaat. In het alternatieve circuit wordt het overigens wel misbruikt onder de noemer "reactieve hypoglycaemie".

Het gevoel wat deze mensen hebben is simpelweg een interpretatie van het hongersignaal wat het lichaam geeft op een lege maag.


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2012, 12:01:24
Het gebeurt wel eens dat iemand vraagt naar een boterham of wat snoep met de mededeling: ik heb nog niks gegeten, ik heb wat energie nodig. Mensen vertellen dat dit een geval van hypoglycaemie is. Klopt dit? ik associeer hyperglycaemie met diabetes niet met een normale reactie van het lichaam op energietekort. Maar hoe zit het met deze reactie van het lichaam?
Natuurlijk. Foutje van mij. Hyper moet Hypo zijn.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2012, 12:50:14
Je haalt wat dingen door elkaar. Allereerst hypo- en hyperglycaemie. Hypoglycaemie is een te lage bloedsuiker en hyperglycaemie is een te hoge bloedsuiker.

Hypoglycaemie is dus een te laag bloedsuiker, meestal gedefinieerd als een bloedsuikerspiegel <3,5 mmol/L. Dit komt bijna alleen voor bij mensen die insuline of gliclazide gebruiken. Daarbuiten komt het incidenteel voor bij andere aandoeningen zoals tumoren in de alvleesklier of sepsis.

Bij anorexia patiënten kan het ook wel eens voorkomen maar verder is het eigenlijk niet mogelijk om een hypo te krijgen als je één enkele maaltijd overslaat. In het alternatieve circuit wordt het overigens wel misbruikt onder de noemer "reactieve hypoglycaemie".

Het gevoel wat deze mensen hebben is simpelweg een interpretatie van het hongersignaal wat het lichaam geeft op een lege maag.

Kan dit dan ook weer resulteren in bijvoorbeeld een flauwte? Wat dan weer voor verwarring kan zorgen aangezien een hypo ook tot bewustzijn vermindering kan zorgen?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2012, 19:10:22
Kan dit dan ook weer resulteren in bijvoorbeeld een flauwte? Wat dan weer voor verwarring kan zorgen aangezien een hypo ook tot bewustzijn vermindering kan zorgen?

Ligt er maar net aan wat je onder een "flauwte" verstaat. Genoeg mensen hebben last van "flauwtes" maar de reden daarvan...


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2012, 19:30:44
Ligt er maar net aan wat je onder een "flauwte" verstaat.
kortstondig bewustzijnsverlies dat uit zichzelf weer terug komt (het bewustzijn..)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2012, 19:33:33
kortstondig bewustzijnsverlies dat uit zichzelf weer terug komt (het bewustzijn..)

Het gebeurt, maar of het echt hierdoor komt?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2012, 20:32:21
ok duidelijk, bedankt.


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #8 Gepost op: 6 november 2012, 16:04:56
...
Het gevoel wat deze mensen hebben is simpelweg een interpretatie van het hongersignaal wat het lichaam geeft op een lege maag.
Dus een verlaagde glycaemiespiegel maakt geen deel uit van het hongersignaal?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #9 Gepost op: 6 november 2012, 20:15:28
Dus een verlaagde glycaemiespiegel maakt geen deel uit van het hongersignaal?

Hoe bedoel je?