Zichtbaarheid van bevelvoerders

Auteur Topic: Zichtbaarheid van bevelvoerders  (gelezen 8583 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Gepost op: 3 november 2012, 13:51:54
Hallo,

Mijn vraag is: zijn er regels met betrekking tot de zichtbaarheid van bevelvoerders?



http://noordernieuws.nl/kort-nieuws/brand-in-schoorsteen-emmer-compascuum/

Zoals hier heeft de Beverlvoerder een groen hesje aan. In andere regio's zie ik veel rode hesjes. En ik mijn eigen regio (Friesland) verschilt het met een witte helm of rode flappen om de schouders.


Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 3 november 2012, 14:06:44
Het is de bedoeling dat er eenheid in gaat komen, en dan met deze uitdossing.


Er zij nu nog allerlei opties denkbaar, maar het rood is voor de bevelvoerder.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #2 Gepost op: 3 november 2012, 14:58:32
Hier in de subbrandweerregio Súdwest-Fryslân en Littenseradiel is een eenheid ontstaan in het dragen van kleding voor bevelvoerders. Voorheen hadden meerdere bevelvoerders een brandweerpak met rode flappen op de schouders of rode veiligheidsstrepen. Inmiddels zie ik bij steeds meer korpsen bevelvoerders met rode RWS vesten lopen, met de tekst B WOMM/WITM (korpsnaam).


Voorheen


Nu

Als ik de reactie van Peter lees, dan blijkt het dat men nu afwijkt van de richtlijnen. Maar waarom? Heeft de invoering van de vestjes te maken met de bevelvoerders (die tijdens inzetten niet bevelvoerend zijn) ingezet kunnen worden als manschap, zonder dat het lijkt voor de overige disciplines dat ze bevelvoerend zijn?


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #3 Gepost op: 3 november 2012, 15:07:13
In Hoorn draagt de bevelvoerder een jas welke compleet rood is en de beschermhoes van de luchtcilinder is rood.

Zie bijv. http://www.112today.nl/112/Noord-Holland/Hoorn/Rookmelders-waarschuwen-bewoners-en-voorkomen-uitbranden-rijksmonument-in-Hoorn.html voor een foto.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 3 november 2012, 16:01:10

Als ik de reactie van Peter lees, dan blijkt het dat men nu afwijkt van de richtlijnen. Maar waarom? Heeft de invoering van de vestjes te maken met de bevelvoerders (die tijdens inzetten niet bevelvoerend zijn) ingezet kunnen worden als manschap, zonder dat het lijkt voor de overige disciplines dat ze bevelvoerend zijn?
Dat probleem hebben wij ook, maar ook opgelost.
De niet dienstdoende bevelvoerder die eventueel achterin stapt haalt zijn rode flap van de jas af. Zodat er maar 1 bevelvoerder met rode flap rond loopt. de dienstdoende bevelvoerder.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #5 Gepost op: 3 november 2012, 22:00:10
http://noordernieuws.nl/2012/09/ruim-1000-brandweermensen-uit-noord-nederland-oefenen-in-zuidlaren/ Die van ''ons'' zijn niet afscheidbaar. Het komt geregeld voor dat er meerdere bevelvoerders tp zijn  ;)
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #6 Gepost op: 3 november 2012, 22:36:40
Dat probleem hebben wij ook, maar ook opgelost.
De niet dienstdoende bevelvoerder die eventueel achterin stapt haalt zijn rode flap van de jas af. Zodat er maar 1 bevelvoerder met rode flap rond loopt. de dienstdoende bevelvoerder.

Zo doen wij het ook, de bevelvoerder van het voertuig laat zijn rode schouderstukken erop zitten en de rest haal ze eraf.
Dan kunnen wij ook het nummer 110 eraf halen, dit gezien welk nummer je hebt bij een incident. Daarom liggen er in het voertuig standaard nummers 120/130/140 extra in het voertuig.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #7 Gepost op: 3 november 2012, 22:41:45
Zo doen wij het ook, de bevelvoerder van het voertuig laat zijn rode schouderstukken erop zitten en de rest haal ze eraf.
Dan kunnen wij ook het nummer 110 eraf halen, dit gezien welk nummer je hebt bij een incident. Daarom liggen er in het voertuig standaard nummers 120/130/140 extra in het voertuig.
werken de 110 nummers hetzelfde als hier met de nummers 1/6?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #8 Gepost op: 3 november 2012, 23:18:02
werken de 110 nummers hetzelfde als hier met de nummers 1/6?

Idee is hetzelfde alleen kun je met 1-4 en P en B maar 1 TS verdelen. Met het andere stelsel kun je alles op je inzet verdelen. Iedereen heeft dus een ander nummer.

zo is 11* de eerste TS. 12* de tweede. 13* de derde. en 14* de vierde.
Het volgende Peloton start met 21* 22* 23* en 24* etc.

De bevelvoerder eindigt altijd op een 0 en een pompbediende op een 9. 1,2,3,4 zijn net als bij de 1/6 verdeling.
Dus de pompbediende van de derde TS heet 139. En de bevelvoerder van de 6de TS heet 220.

Een OvD is altijd 100 (eerste peloton) of 200 (tweede peloton) etc.

Er zitten nog meer haken en ogen aan waaronder de indelingen voor Hoogwerkers, HV's etc. Maar dat lijkt me niet relevant.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #9 Gepost op: 3 november 2012, 23:26:53
sjong, doe mij de nummers 1/6 de pompbediende (P) en bv maar xd
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge