Kerstgroet aan de hulpverleners

Auteur Topic: Kerstgroet aan de hulpverleners  (gelezen 2462 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Gepost op: 10 november 2012, 08:23:49
’Kogels rakelings langs gezicht’

door Olof van Joolen
AMSTERDAM -  Rond de feestdagen is het steevast raak. In de krant staan weer schokkende berichten over politiemensen die zijn gemolesteerd, brandweerlieden die zijn uitgescholden en bespuugd of ambulance-medewerkers die worden belaagd. Ook door het jaar heen werken omstanders hen tegen, of kijken ze de andere kant op. Komende decembermaand willen we de mensen die soms hun leven wagen om anden te helpen, een hart onder de riem steken. Daarom organiseert De Telegraaf in de week van 17 tot 24 december de actie KERSTGROET AAN DE HULPVERLENERS.
 
Dat Marcel Dokter (48) bij de vrijwillige brandweer zou gaan, kon niet missen. Het raam van zijn jongenskamertje keek hij uit op de kazerne. Wanneer de brandweerwagens diep in de nacht na een uitruk terugkwamen, wist hij het: daar moet ik later bij zijn. Maar in de dertig jaar dat hij nu bij het korps van Wilnis zit, zag hij ook de schaduwkant van de jongensdroom. Tot twee keer toe kreeg hij met ernstige agressie te maken.

Het is een korte, harde klap die de postcommandant tijdens de jaarwisseling van 2009 op zijn been voelt. Hij weet meteen hoe laat het is. Net ervoor heeft Dokter een paar jongens aangesproken die met een lichtkogelpistool vuurwerk afschoten op twee vrouwelijke collega’s. De knullen hebben een groot vreugdevuur gestookt dat de brandweer komt blussen en dat pikken ze niet. Omwonenden zijn als de dood dat de vlammen op hun huizen overslaan en bellen 112.

„Die kogels gingen echt rakelings langs hun gezicht. Als de jongens raak hadden geschoten, waren hun gezichten ernstig verminkt geweest”, vertelt de commandant. Het is een kogel uit hetzelfde pistool die zich door het dikke brandwerende uniform heen boort. Het projectiel laat een derdegraads brandwond achter. Gelukkig ’maar’ zo groot als een rijksdaalder met dank aan de stevige uniformstof.

Geweld is voor hulpverleners iets waar ze mee hebben moeten leren leven. Volgens de meest recente cijfers, die uit een enquête van het ministerie van Binnenlandse Zaken komen, blijkt dat vorig jaar 79 procent van de ambulancemedewerkers, bijna de helft van de brandweermensen en driekwart van alle agenten er jaarlijks mee te maken kreeg. De trend is volgens deze enquête weliswaar dalend. Maar de afname is voor hulpverleners een stuk minder dan bij andere overheidsdienaren zoals medewerkers van de Belastingdienst.

Bovendien signaleert brancheorganisatie Ambulancezorg Nederland het tegenovergestelde. Uit de eigen incidentregistratie komt naar voren dat het aantal agressiegevallen vorig jaar twee keer zo hoog lag als in 2009. Chauffeurs en verpleegkundigen werden in 2011 in totaal 289 keer slachtoffer van geweld. Bijna elke dag is het dus raak met een man of vrouw die niets anders wil doen dan een ziek of gewond iemand helpen.

Kwaad
Marcel Dokter wil zijn persoonlijke verhaal niet groter maken dan het is. Ook al was het incident serieus genoeg voor justitie om de daders te vervolgen. Met succes. Maar na wat aandringen geeft Dokter toe dat het incident hem vreselijk kwaad maakte. Helemaal omdat het niet voor het eerst was. Jaren eerder kwam het in hetzelfde dorpje ook al tot een confrontatie met vreugdevuurstokers. Na 2009 is voor de brandweerman de maat vol. Hij wordt lid van de Vakvereniging Brandweervrijwilligers en stapt er in het bestuur met als enige motivatie het terugdringen van agressie tegen hulpverleners.

„Ik wilde het gedrag van die mensen veranderen en tegelijkertijd ervoor zorgen dat brandweermensen beter voorbereid zijn op agressie”, vertelt de vrijwilliger. „Ik heb in mijn dertig jaar bij de brandweer allerlei cursussen gevolgd. Sommige over onderwerpen waarvan ik nog steeds niet precies weet waarom ik er verstand van moet hebben. Maar ik heb nooit geleerd hoe ik met geweld moet omgaan.”

Uiteindelijk komt Dokter uit bij Straatcontact. Dit is een bureau opgericht door Winny van der Wal en Patrick Smelt. Beiden zaten bij de politie en waren actief in het jeugdwerk. Ze leren hulpverleners om te gaan met agressie. Of eigenlijk met de eerste indicaties ervan. Het begint volgens Patrick Smelt vaak met een grote mond en eindigt met een klap of erger. Door hulpverleners te leren dat ze zich op hun werk moeten concentreren en zo escalatie kunnen tegengaan, voorkom je volgens Straatcontact veel leed. Inmiddels heeft het bureau tien brandweerkorpsen getraind waar eerder ernstige agressieincidenten waren. Wilnis was één van deze eenheden.

„Ik merkte tijdens de laatste Oud en Nieuw het verschil. Het is zeker niet zo dat je wordt geleerd met je staart tussen je benen af te druipen. Maar de docenten maken je wel duidelijk hoe je potentiële agressie herkent. En je ziet dat wanneer je niet op provocaties ingaat de lol er voor dit soort gasten snel af is”, legt Marcel Dokter uit.

„Wanneer ik vroeger bij een brand kwam en iemand me ’loser’ noemde, dan was ik zeker op hem afgestapt. Brandweermensen zijn doeners, die laten zoiets niet over hun kant gaan. Nu is mijn eerste reactie nog steeds: ’Ben jij bedonderd…’. Maar de tweede is mijn schouders ophalen. Wanneer we ervoor zorgen dat alle Nederlandse brandweermannen deze cursus volgen, zouden we een stuk verder zijn met het oplossen van het agressieprobleem.”

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/kerstgroet2012/13170325/__STEUN_ONZE_HULPVERLENERS__.html




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 12 november 2012, 09:04:55
Kerstgroet aan hulpverleners

Nieuwsbericht | 09-11-2012

In de week van 17 tot 24 december organiseert De Telegraaf de actie KERSTGROET AAN DE HULPVERLENERS. In deze actieweek besteden krant en website zoveel mogelijk aandacht aan de brandweerlieden, de politiemedewerkers en het ambulancepersoneel, waarover té vaak te lezen valt dat zij op straat agressief gehinderd worden in hun werk. Met de speciale aandacht in de week voor kerstmis wil de krant hen tonen dat deze behandeling onacceptabel is.

Ook minister Opstelten van Veiligheid en Justitie steunt de actie van de Telegraaf: “Alle hulpverleners verdienen onze waardering en respect. Zij zijn het immers die bij nacht en ontij snel komen om u te helpen. We accepteren nooit dat sommigen onze hulpverleners het werken bemoeilijken of soms zelfs onmogelijk maken. We stellen alles in het werk om deze trend te keren en daders aan te pakken. Ik ondersteun van harte en met kracht deze actie: hulde voor onze hulpverleners!”

De Telegraaf roept iedereen op om iets te doen, een ervaring te mailen, een (gratis) bericht te schrijven aan een hulpverlener in de krant, of iets beschikbaar te stellen bij wijze van een pluim! Op 17 december start de week met het Telegraaf Kerstconcert, in de kathedraal Sint Bavo in Haarlem, dat op Eerste Kerstdag wordt uitgezonden op tv. Op die dag wordt een deel van de opbrengst van de Telepuzzel geschonken aan de Stichting Hulp voor Hulpverleners, die hiervan ontspannen weekeindjes bekostigt voor hulpverleners die eraan toe zijn.  De overige dagen van de actieweek zal De Telegraaf veel verhalen brengen over en met hulpverleners, interviews, foto’s en reportages. Het gaat niet alleen om ervaringen van lezers met hulpverleners in hun omgeving. Ook vraagt de krant hulpverleners, u dus, te schrijven over hun werk. Deze actieweek eindigt op 24 december met een krantenbijlage die volledig gewijd is aan hulpverleners in de kersteditie van De Telegraaf. Hierin worden de gratis Speurder-advertenties (met foto’s) geplaatst die lezers stuurden om een hulpverlener in hun omgeving te bedanken.
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012/11/10/kerstgroet-aan-hulpverleners.html


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #2 Gepost op: 12 november 2012, 09:21:03
... ''En je ziet dat wanneer je niet op provocaties ingaat de lol er voor dit soort gasten snel af is”, legt Marcel Dokter uit.

„Wanneer ik vroeger bij een brand kwam en iemand me ’loser’ noemde, dan was ik zeker op hem afgestapt. Brandweermensen zijn doeners, die laten zoiets niet over hun kant gaan. Nu is mijn eerste reactie nog steeds: ’Ben jij bedonderd…’. Maar de tweede is mijn schouders ophalen. Wanneer we ervoor zorgen dat alle Nederlandse brandweermannen deze cursus volgen, zouden we een stuk verder zijn met het oplossen van het agressieprobleem.”

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/kerstgroet2012/13170325/__STEUN_ONZE_HULPVERLENERS__.html

Hopen dat de lol van de echte losers er snel vanaf is door je schouders op te halen. :-\
Jaja.
Ik ben hopeloos ouderwets merk ik.

Lange of uitschuifbare lat er overheen ... en opzouten.
Maar ja ... Ik ben hopeloos ouderwets merk ik.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


FokkoHak

  • Voormalig Hbt. Opleider. Voormalig BHV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geintereseerd in hulpverlening
Reactie #3 Gepost op: 12 november 2012, 09:57:42
Negeren is een oplossing.

Zelf jaren Hbt geweest, ook best wel dit soort dingen gezien en meegemaakt.
Wat je kan aanleren is dit soort dingen inderdaad te negeren, maar de menselijke factor is eentje die je wel altijd houdt.
Ik kan negeren, maar als ik en een moeilijke situatie zit is dat 100 keer moeilijker.
Weglopen is negeren, maar bij een dikke inzet, is weglopen geen optie. Vaak neem je de frustratie mee naar huis, daar waar het ook niet hoort.
Na de inzet doorpraten met je collega's, onder het genot van een appelsapje helpt wel dan.

Maar de basisinzet blijft negeren en inderdaad schouders ophalen.
De gedachte dat het ooit misschien een klant van je wordt moet je trouwens laten varen.