Brandweer: wanneer aflossen bij een inzet?

Auteur Topic: Brandweer: wanneer aflossen bij een inzet?  (gelezen 6896 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Gepost op: 24 november 2012, 22:20:47
p2kflex
20:27:43 24-11-12GROUP-2BR 2 AFLOSSING BRAND ONTMOETINGEN (+Inc.net: 2+) (GROTE BRAND) , LEIDSEGRACHT 84 / OPSTELLEN MARNIXSTRAAT AMSTERDAM [ DRM ]
GB0100400BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Driemond (Blusploeg)
GB0100419BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Driemond (Lichtkrant)
GB0102998BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
Na 40 minuten al laten aflossen door vrijwilligers?


Assumption is the mother of all fuck-ups


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #1 Gepost op: 24 november 2012, 22:23:00
Standaard wordt er maar met 1 cilinder pp ingezet. Dan heb je inderdaad eerder aflossing nodig.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #2 Gepost op: 24 november 2012, 22:59:30
Standaard wordt er maar met 1 cilinder pp ingezet. Dan heb je inderdaad eerder aflossing nodig.

2 cilinders..

Na 40 minuten al laten aflossen door vrijwilligers?

En na 40 minuten aflossen hoeft niet raar te zijn, weet jij hoe zwaar werken het bij die specifieke brand binnen is? Sommige branden zijn zo zwaar dat je het geen uren volhoudt..
En het duurt nog even voordat de aflos er is, die staat er niet in 5 minuten...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 24 november 2012, 23:58:43
2 cilinders..

En na 40 minuten aflossen hoeft niet raar te zijn, weet jij hoe zwaar werken het bij die specifieke brand binnen is? Sommige branden zijn zo zwaar dat je het geen uren volhoudt..
En het duurt nog even voordat de aflos er is, die staat er niet in 5 minuten...
Tja, het is gebruikelijk dat je 2 flessen gebruikt voor er aan aflossing wordt gedacht.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #4 Gepost op: 25 november 2012, 00:04:31
2 cilinders..

En na 40 minuten aflossen hoeft niet raar te zijn, weet jij hoe zwaar werken het bij die specifieke brand binnen is? Sommige branden zijn zo zwaar dat je het geen uren volhoudt..
En het duurt nog even voordat de aflos er is, die staat er niet in 5 minuten...

Ben ik niet met je eens... maar goed... een gemiddelde inzet moet je toch wel twee a drie cilinders kunnen gebruiken. Zeker als je je vocht aanvult. En ja... dan ben je wel eens moe... comes with the job...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #5 Gepost op: 25 november 2012, 00:38:24
Ben ik niet met je eens... maar goed... een gemiddelde inzet moet je toch wel twee a drie cilinders kunnen gebruiken. Zeker als je je vocht aanvult. En ja... dan ben je wel eens moe... comes with the job...

Tja.... Wat is verstandig. Waarom helemaal tot het uiterste gaan met alle risico's die er meespelen als je nog genoeg personeel hebt in de regio. Ze hebben niet voor niks afgesproken om maximaal twee cilinders te gebruiken. Daarbij moet een beroepspost nog een aantal uren draaien tot einde dienst. Grote kans dat je die dag of nacht nog een aantal keren moet uitrukken, dan kan je je energie beter maar verdelen. Ook wil je sommige kazernes (gebied) niet te lang leeg laten staan. Dan kan je beter eerst snel inzetten om vervolgens aflossing te regelen uit een ander gebied voor een betere spreiding. Ook hoeft aflossing nog niet te betekenen dat een voertuig direct vertrekt. Aantal cilinders zegt ook niet altijd wat over de inspanning die geleverd is. Misschien hebben ze niet de hele tijd ademlucht op gehad of hebben ze eerst andere opdrachten uitgevoerd.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #6 Gepost op: 25 november 2012, 04:53:55
Na 40 minuten al laten aflossen door vrijwilligers?

En vanwaar de toevoeging "vrijwilligers" ? Is dat vreemd, hadden het beroeps moeten zijn die voor aflossing waren gestuurd ?


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #7 Gepost op: 25 november 2012, 09:20:37
Ik vind het opvallend dat een korps wat zich altijd presenteerd zoals Amsterdam doet, zich na 40 minuten laten aflossen. Zeker als je dan Driemond oproept, wat toch niet echt om de hoek ligt. Dan is het meer voor de hand liggend om een beroepspost uit de stad te alarmeren. Het is waarschijnlijk een regionale afspraak, aangezien er genoeg potentieel in de stad aanwezig is, maar toch.

Het argument dat ze niet te moe mogen worden omdat ze mogelijk nog meer klussen krijgen tijdens hun dienst slaat helemaal nergens op. Dat hoort bij het werk, en als de dienst erop zit gaan ze gewoon naar huis.
Assumption is the mother of all fuck-ups


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #8 Gepost op: 25 november 2012, 09:52:07
Ik vind het opvallend dat een korps wat zich altijd presenteerd zoals Amsterdam doet, zich na 40 minuten laten aflossen. Zeker als je dan Driemond oproept, wat toch niet echt om de hoek ligt. Dan is het meer voor de hand liggend om een beroepspost uit de stad te alarmeren. Het is waarschijnlijk een regionale afspraak, aangezien er genoeg potentieel in de stad aanwezig is, maar toch.

Het argument dat ze niet te moe mogen worden omdat ze mogelijk nog meer klussen krijgen tijdens hun dienst slaat helemaal nergens op. Dat hoort bij het werk, en als de dienst erop zit gaan ze gewoon naar huis.

dan ben ik benieuwd hoe amsterdam zich presenteert in jouw ogen;-) Wat mij niet wenselijk lijkt is dat je maar niet moet kijken naar de inzetbaarheid van je mensen omdat ze toch 24 uur in dienst zijn en dus niet moeten zeuren over vermoeidheid. Als het niet anders kan, dan is het niet anders. Maar alleen al vanuit veiligheidsoogpunt is wel handig om frisse mensen in te zetten ipv een ploeg vier uur lang bij dezelfde brand te laten staan.


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #9 Gepost op: 25 november 2012, 10:13:48
Vermoeidheid is inderdaad vervelend, maar geen reden voor aflossing op zich. Maar wel de veiligheid en gezondheid van de mensen.  

De afgelopen jaren heeft Amsterdam flink geinvesteerd in onderzoek naar de fysieke veiligheid en gezondheid bij zware belasting in hitte. Daaruit kwam naar voren dat na 23 minuten zware inzet, met volle uitrusting, je al de eerste tekenen krijgt van hittestuwing. Daarna ontstaat al onherstelbare schade aan je lichaam (iets met afbreken van eiwitten geloof ik).

Als je dienst er dan nog lang niet op zit kun je beter inzetten op zo snel mogelik herstel zodat je daarna weer inzetbaar bent.

Als er snel genoeg om aflossing gevraagd wordt, kun je die ook van ver laten komen als dat goed is voor de restdekking. Dat heeft niks te maken met afspraken binnen de regio, maar met rekening houden met scenario's.