Politie schiet verdachte (Rishi) neer op station Hollands Spoor - Den Haag 24-11-2012

Auteur Topic: Politie schiet verdachte (Rishi) neer op station Hollands Spoor - Den Haag 24-11-2012  (gelezen 77830 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Ja. Vooral veel in Flashpoint, NCSI en zo. Waarin een verdachte een pistool tegen het hoofd houdt omdat ie zelfmoord wil plegen en de agent roept dat ie het pistool moet laten zakken omdat hij 'm anders doodschiet, zoiets?

Ik vind het scenario "jij bluft toch maar" meer kans hebben. Ik heb eens rond gevraagd, tot nu toe dacht bijna iedereen (90% score) dat een agent mag pas schieten als je bewapend bent wanneer je niet luistert.

Ik dring toch aan op betere voorlichting. Doe maar wat je gezegd wordt, je kunt neergeschoten worden.
Over het eerste, dan heb jij een verkeerd beeld. Suicide by Cop is met een (nep)vuurwapen lopen zwaaien (eventueel zelfs schieten) en dan hopen dat je word doodgeschoten. Zijn diverse voorbeelden van en staat zelfs een filmpje van op youtube uit A'dam, word je niet blij van en is totaal iets anders dan iemand uit een zelfmoordpoging praten.

2, daar heb je feitelijk een punt. Maar een dreigen dat jij gaat schieten word ook gezien als feitelijk bewapend zijn en zal dus ook zo op gereageerd worden.

3, waarom voorlichting? Als de politie of iemand anders wat zegt in zijn gebied (de kassamedewerker is al voorgekomen, maar zo heb je voor elk vak gebied wel iets) en jij gaat daar niet in mee dan heb je kans dat er consicenties volgen (je krijg geen geld terug, je krijgt geen goederen mee, ziekte komt terug). Maar blijkbaar gaan de meeste mensen tegenwoordig op pad met het idee dat ze het zelf allemaal beter weten dan iemand die er dagelijks mee te maken hebben dus dan hoef je ok niet te luisteren.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
In deze discussies mis ik het proportionaliteitsbeginsel met betrekking tot het toegepaste geweld. Ik kan mij slecht voorstellen dat enige  politieman of -vrouw een vuurwapen wil gebruiken tegen een ongewapende verdachte. De bevoegdheid om dit te doen voor de aanhouding van iemand die verdacht wordt van een ernstig misdrijf, wordt zelden of nooit gebruikt. Voor het afdwingen van gehoorzaamheid is het vuurwapen natuurlijk niet bedoeld. Je mag immers alleen dreigen met een wapen in een situatie, waarin je ook bevoegd bent om te schieten. Het moet hier dus wel gaan om een vergissing of een ongeluk.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Agent die op Rishi schoot met dood bedreigd

DEN HAAG - De agent die zaterdagochtend de 17-jarige Rishi doodschoot wordt met de dood bedreigd. Dat schrijft De Telegraaf. De politie neemt de bedreigingen zeer serieus en laat weten dat de Rijksrecherche de intimidaties in het onderzoek meeneemt.
Zo staat er op een van de tegels waar Rishi om het leven kwam ’the cop will die, promise’. Ook in verschillende tweets wordt in harde bewoordingen gesteld dat de politieagent dood moet.


De jongen werd zaterdagochtend op station Hollands Spoor in Den Haag door een politieagent neergeschoten en overleed kort daarna in het ziekenhuis.

Gewapende man

Hij werd door een politiekogel geraakt, nadat agenten een melding kregen over een gewapende man op perron 4. Er zou zijn geschoten toen hij bevelen van de politie niet opvolgde en naar zijn middel greep, in plaats van zijn handen in de lucht te doen.

De politie dacht dat hij een wapen had. Het Openbaar Ministerie meldde maandag echter dat de jongen geen wapen bij zich droeg.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Je gaat nog steeds voorbij dat in Nederland geldt: "Een ieder wordt geacht de wet te kennen, en als zodanig uit te voeren".
Er zijn zeker door middel van o.a. www.google.nl meer dan genoeg mogelijkheden om alles dan wel grotendeels op
te zoeken hoe, wat en wanneer wat wel en niet is toegestaan is in dit land.
Verder is er ook nog de site www.vraaghetdepolitie.nl waar men terecht kan.

Gelukkig ben ook ik opgevoed met als de politie zegt dat je iets moet doen of laten dat ik dat direct op volg.
En als ik het er niet mee eens ben dat ik dan op een later tijdstip wel ga vragen waarom dat was omdat ik weet dat een agent zoiets niet doet omdat de kerstman het zo leuk vindt.

Dat heet "gezagsgetrouw". Brave mensen die altijd doen wat er gezegd wordt. Populair bij overheden en multinationals. Types die je niet vindt bij Greenpeae. Niet vreemd dat ik mij niet daar niet onder schaar. Mijn vader, mijn Opa's aan beide zijden waren al rode rakkers, oproer kraaiers. Zij en mijn ooms vochten met de politie tijdens demonstraties om meer rechten af te dwingen voor de arbeiders, zoals doorbetaling van loon bij ziekte.
Mijn moeder bracht in de oorlog kranten rond (Parool, Vrije Volk) in de kinderwagen, verstopt onder mijn schattige zusje.
Nee, allemaal niet echt van die gezagsgetrouwe typetjes. Wel van het soort waar we nu nog een hoop aan te danken hebben. Bijna mijn hele toenmalige familie zat bij het verzet.
In die geest ben ik nou opgevoed.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
In deze discussies mis ik het proportionaliteitsbeginsel met betrekking tot het toegepaste geweld. Ik kan mij slecht voorstellen dat enige  politieman of -vrouw een vuurwapen wil gebruiken tegen een ongewapende verdachte. De bevoegdheid om dit te doen voor de aanhouding van iemand die verdacht wordt van een ernstig misdrijf, wordt zelden of nooit gebruikt. Voor het afdwingen van gehoorzaamheid is het vuurwapen natuurlijk niet bedoeld. Je mag immers alleen dreigen met een wapen in een situatie, waarin je ook bevoegd bent om te schieten. Het moet hier dus wel gaan om een vergissing of een ongeluk.
Je mist hierbij toch echt de plank. Oorspronkelijke melding was dat de VE bewapend zou zijn. Dit wapen is echter tot dusver niet aangetroffen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
In deze discussies mis ik het proportionaliteitsbeginsel met betrekking tot het toegepaste geweld. Ik kan mij slecht voorstellen dat enige  politieman of -vrouw een vuurwapen wil gebruiken tegen een ongewapende verdachte. De bevoegdheid om dit te doen voor de aanhouding van iemand die verdacht wordt van een ernstig misdrijf, wordt zelden of nooit gebruikt. Voor het afdwingen van gehoorzaamheid is het vuurwapen natuurlijk niet bedoeld. Je mag immers alleen dreigen met een wapen in een situatie, waarin je ook bevoegd bent om te schieten. Het moet hier dus wel gaan om een vergissing of een ongeluk.

Lees eerst het topic door en verdiep je tevens in de wet- en regelgeving. Pas daarna graag weer een reactie plaatsen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Dat heet "gezagsgetrouw". Brave mensen die altijd doen wat er gezegd wordt. Populair bij overheden en multinationals. Types die je niet vindt bij Greenpeae. Niet vreemd dat ik mij niet daar niet onder schaar. Mijn vader, mijn Opa's aan beide zijden waren al rode rakkers, oproer kraaiers. Zij en mijn ooms vochten met de politie tijdens demonstraties om meer rechten af te dwingen voor de arbeiders, zoals doorbetaling van loon bij ziekte.
Mijn moeder bracht in de oorlog kranten rond (Parool, Vrije Volk) in de kinderwagen, verstopt onder mijn schattige zusje.
Nee, allemaal niet echt van die gezagsgetrouwe typetjes. Wel van het soort waar we nu nog een hoop aan te danken hebben. Bijna mijn hele toenmalige familie zat bij het verzet.
In die geest ben ik nou opgevoed.

Dus omdat je jouw familie altijd op de barricades ging en in het verzet heeft gezeten geeft dat jou het recht dat je ook niet altijd hoeft te luisteren of dat je mag negeren?

Mijn vader heeft heel veel bij het verzet gedaan, heeft in een werkkamp gezeten, heeft gevochten in WOII en toch ben ik opgevoed met dat je moet luisteren naar degene die op dat moment het gezag heeft jou een opdracht te geven.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Dat heet "gezagsgetrouw". Brave mensen die altijd doen wat er gezegd wordt. Populair bij overheden en multinationals. Types die je niet vindt bij Greenpeae. Niet vreemd dat ik mij niet daar niet onder schaar. Mijn vader, mijn Opa's aan beide zijden waren al rode rakkers, oproer kraaiers. Zij en mijn ooms vochten met de politie tijdens demonstraties om meer rechten af te dwingen voor de arbeiders, zoals doorbetaling van loon bij ziekte.
Mijn moeder bracht in de oorlog kranten rond (Parool, Vrije Volk) in de kinderwagen, verstopt onder mijn schattige zusje.
Nee, allemaal niet echt van die gezagsgetrouwe typetjes. Wel van het soort waar we nu nog een hoop aan te danken hebben. Bijna mijn hele toenmalige familie zat bij het verzet.
In die geest ben ik nou opgevoed.

Er is een verschil tussen burgerlijke ongehoorzaamheid (politiek doel) en gewoon niet willen luisteren (relschoppen of gewoon eigenwijs). Mocht je je willen beroepen op het eerste, zoek maar even een land waar het beter is dan in Nederland met alles, ik zal je verklappen: je komt van een koude kermis thuis.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Dus omdat je jouw familie altijd op de barricades ging en in het verzet heeft gezeten geeft dat jou het recht dat je ook niet altijd hoeft te luisteren of dat je mag negeren?

Mijn vader heeft heel veel bij het verzet gedaan, heeft in een werkkamp gezeten, heeft gevochten in WOII en toch ben ik opgevoed met dat je moet luisteren naar degene die op dat moment het gezag heeft jou een opdracht te geven.

Lees even de posting daarvoor, waarin Enrico verklaart waarom hij zo gezagsgetrouw is en altijd luistert naar wat hem verteld wordt. Daarop leg ik uit hoe ik opgevoed ben, waardoor ik niet zo volgzaam ben. Jouw conclusie dat ik denk dat ik niet overal naar luister en niet zondermeer alle bevelen opvolg die mij gegeven worden is volkomen juist. Het leger bijvoorbeeld was ook niet zo'n succes, voor beide partijen niet.
Ik ben niet voor niets een zelfstandige.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
@Henk:

Je onderschrift bij je postings schrijft:

Citaat
Disclaimer:
Alhoewel kritisch volger van instanties die diensten uitvoeren voor de overheid, zoalsPolitie, KNRM en Brandweer, ben ik een groot voorstander van de manier waarop dat in Nederland geregeld is en bewonderaar van de mensen die deze diensten uitvoeren. Kritiek is opbouwend bedoeld en heeft slechts als doel vermeende misstanden aan de kaak te stellen en de geleverde kwaliteit en sevice aan de klant te verbeteren en/of veiliger te maken.

Uit al je postings laat je niet blijken dat je ten eerste blij bent op de manier hoe dingen in Nederland geregeld zijn. Daarnaast laat je ook niet blijken een bewonderaar te zijn van in dit geval de politie. Dit doordat je een stelling in neemt die zeer negatief tegenover de politie is en opgevat kan worden dat je een grote hekel hebt aan de politie. Je ziet bij veel leden een weerstand en dat komt voornamelijk doordat je enigzins een hatelijke toon aanslaat.  

Als je kritiek daadwerkelijk bedoeld is als opbouwend en je doel slechts vermeende misstanden aan de kaak te stellen, dan zou ik eens wat aan mijn manier van communiceren doen. Bij de politie opleiding zou de docent Sociale Vaardigheden (SOVA) je in dit geval een onvoldoende geven. Jou manier van communiceren kwetst groepen mensen, maar ook individuen.

Wij zijn hier op een forum wat voor hulpverleners en geintresseerden is. Het is de bedoeling dat men wat van elkaar leert en dat kan en mag natuurlijk altijd dmv een discussie. Daar heb ik niks op tegen. Maar zodra de toon kwetsend wordt, dan is het misschien verstandig om het te laten rusten. Ook voor de leden die op jou gereageerd hebben, misschien is het beter om jou reactie's maar te negeren. Aan de andere kant is het ook aan jou om er over na te denken of je hier wel op de juiste plek bent.

Als je een antipatie hebt tegen de blauwe kolom, wees dan zo respectvol om niet meer te reageren. Dan kwets je niemand en dan zal niemand jou kwetsen of je (on)bedoeld in een hokje plaatsen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.