Politie schiet verdachte (Rishi) neer op station Hollands Spoor - Den Haag 24-11-2012

Auteur Topic: Politie schiet verdachte (Rishi) neer op station Hollands Spoor - Den Haag 24-11-2012  (gelezen 77352 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Misschien weten sommigen mensen hier meer dan in de media staat en daarom toch maar vragen om het onderzoek af te wachten ;)

Heel goed en tot die tijd staat nog niets vast.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Toch nog even een laatste posting.

Wat vind men hier dan van het feit dat de betrokken agent met de dood is bedreigd?

Citaat
Haagse agent met de dood bedreigd

door Etienne Gozems en Lieke Jongbloed
DEN HAAG -
De agent die afgelopen zaterdagochtend met zijn dienstwapen op perron 4 van station Hollands Spoor de 17-jarige Rishi Chandrikasing doodschoot, krijgt tal van doodsbedreigingen aan zijn adres. De Haagse politie neemt dit zeer serieus en laat weten dat de Rijksrecherche de intimidaties in het onderzoek meeneemt.

Zo staat er op een van de tegels op het bewuste perron ’the cop will die, promise’. Ook in verschillende tweets wordt in harde bewoordingen gesteld dat de politieman dood moet. Tevens zou een agent, die werkzaam is in het gebied rond station Hollands Spoor, al op straat zijn bedreigd in niet mis te verstane woorden.

De Nederlandse Politiebond reageerde geschokt op de ernstige bedreigingen aan het adres van de agent. „Met dit soort uitlatingen worden grenzen overschreden”, vertelt voorzitter Han Busker. „Als samenleving moet hier een boodschap tegen afgegeven worden. Dat vergt ook actie van de bestuurders in dit land.”
Busker begrijpt de emoties, maar vindt dat er tegen doodsbedreigingen hard moet worden opgetreden. „Het is een dramatisch incident, maar het kan niet zo zijn dat we elke keer met dit soort zaken worden geconfronteerd. Dit soort emotionele uitlatingen helpt niemand.” Om de oplopende spanning enigszins weg te nemen, hoopt Busker dat er snel een zorgvuldig onderzoek op tafel ligt.


bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21113881/__Haagse_agent_met_de_dood_bedreigd__.html
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Voor mij zijn serieuze doodsbedreigingen nooit acceptabel, ongeacht wie er bedreigd wordt.....
Maar ook hier ga ik verder mijn mening niet over geven, totdat de feiten bekend zijn.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Ooggetuige: "Rishi had zijn handen in de lucht"

DEN HAAG - De 17-jarige Rishi, die zaterdag door een politiekogel werd gedood, heeft zijn handen in de lucht gedaan kort voordat hij door een agent in burger werd neergeschoten. Dit stelt ooggetuige Anna (20) die op het tegenover gelegen perron het dodelijke schietincident zag gebeuren. Omroep West sprak met haar.

Volgens Anna werd er door agenten geroepen dat Rishi zijn handen omhoog moest doen. Rishi stond volgens haar stil en vervolgens draaide de jonge Hagenaar zich om, deed hij zijn handen omhoog en werd hij direct neergeschoten. Anna verklaarde dit tegenover verslaggevers van Omroep West voor radio en tv. Anna stelt dat zij inmiddels door de politie is verhoord. Volgens de ooggetuige stond Rishi op perron 4 van station Hollands Spoor en kwam de politie het perron op gestormd. Daarna voltrok zich de dodelijke schietpartij.

'Rishi in shock'

Anna: “Die jongen was in shock, toen bleek dat er politie achter hem aan zat. Terwijl hij gewoon daarvoor aan het lopen was op het perron, hij zag er helemaal niet verdacht uit. Ze riepen politie! Politie! En blijf staan! Maar nog voordat Rishi zich had omgedraaid en kort nadat hij zijn handen in de lucht had gedaan, werd er al geschoten.” Volgens de ooggetuige heeft een agente daarna gecontroleerd of het slachtoffer een wapen bij zich had. “Dat was dus niet zo.”

Toen Rishi was neergeschoten, hebben de agenten nog wel even gewacht voordat zij naar Rishi toeliepen. Daarna hebben de agenten zich over hem ontfermd en medische hulp laten komen. Anna werd vrij snel daarna door andere agenten ondervraagd. Zij: “Ik ben geschokt. Ongelooflijk dat ik dit heb meegemaakt. Dit laat me niet meer los. Ik kom hier nu heel vaak. Via Slachtofferhulp hoop ik tot rust te komen.” Volgens Anna zijn meer mensen getuigen geweest van de gebeurtenissen en zijn zij gehoord door de politie.

Het Openbaar Ministerie wil niet reageren op de lezing van Anna.

Groot verdriet

De 17-jarige Rishi werd, zo luidt de officële uitleg tot nog toe, zaterdag 24 november op station Hollands Spoor in Den Haag vermoedelijk in zijn nek geschoten door een agent. De Haagse jongen overleed korte tijd later. Wat er precies is gebeurd, was tot nog toe onduidelijk. Het verdriet van familie en bekenden is groot. De Rijksrecherche doet onderzoek.

Bron: http://www.omroepwest.nl/nieuws/28-11-2012/ooggetuige-rishi-had-zijn-handen-de-lucht
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Golf-10

  • Brigadier, schipper (ME), kerninstructeur Portogewoon, Decentrale Beslagbeheerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Ik vind dat ik geen oordeel mag hebben over deze zaak. Ben er niet bij geweest en weet dus niet wat er precies gebeurt is. Vind het heel erg voor de betrokken collega's en de nabestaanden en wens hen veel sterkte.

Waar ik me echter wel ontzettend aan stoor is dat alle media en zgn deskundigen alweer met hun conclusie's klaar staan terwijl het onderzoek nog gaande is. Ik ben wat dat betreft helemaal klaar met -vooral- de media met hun voorbarige conclusie's en meningen en hiermee druk bezig zijn met stemmingmakerij en dus hiermee de publieke opinie (mede) beinvloeden.  >:(


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
OM: Getuigenverklaring klopt niet

DEN HAAG - De getuigenverklaring die een vrouw woensdag middag bij Omroep West deed over de neergeschoten Rishi, klopt niet. Dit zegt het Openbaar Ministerie aan Omroep West.

Het OM  baseert dit op de eerste resultaten uit onderzoek dat is gedaan naar het incident op station Holland Spoor. Bij dit onderzoek zijn ondermeer camerabeelden van beveiligingscamera’s op de perrons bekeken. Daaruit blijkt dat hetgeen getuige Anna, Omroep West woensdag  heeft verteld , niet waar te zijn.


In haar verklaring beweerde de getuige dat  Rishi niet eens de kans kreeg zich om te draaien, toen de politie hem beviel stil te staan. Volgens haar, zou de jongen niet eens geweten hebben dat hij door politieagenten werd geroepen.


De 17-jarige Rishi werd zaterdagochtend neergeschoten door een agent en overleed kort daarna. Agenten dachten dat hij een wapen droeg, maar dat was niet het geval.
De crematie vind donderdag plaats. Vrienden en bekenden van de familie zijn welkom om afscheid te nemen.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/29-11-2012/om-getuigenverklaring-klopt-niet


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Tekst op 'Rishi-tegel' doorgekrast
DEN HAAG - De tegel waarop een doodsbedreiging stond richting de agent die zaterdag de 17-jarige Rishi neerschoot, is bewerkt. De tekst 'this cop will die' is doorgekrast.

Woensdagochtend ontstond er commotie omdat de agent met de dood werd bedreigd. In verschillende tweets werd gezegd dat de agent dood moet en ook op een tegel op station Hollands Spoor stond een dergelijke tekst geschreven. Die hebben vrienden van Rishi inmiddels doorgekrast. 'Vanochtend hebben we excuses gemaakt aan de politie', zegt één van hen.

De 17-jarige Rishi werd zaterdag neergeschoten door een agent, hij overleed kort daarna. De agenten dachten dat Rishi een wapen bij zich had, dat bleek niet het geval te zijn. Hij werd neergeschoten toen hij bevelen van de politie niet opvolgde.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/28-11-2012/tekst-op-rishi-tegel-doorgekrast


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Trieste gebeurtenis,waar alleen slachtoffers van zijn,en geen winnaars.
Hopelijk komt er een gedegen onderzoek,en worden de camerabeelden vrijgegeven,zodat we allemaal kunnen zien dat er terceht geweld is gebruikt.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Trieste gebeurtenis,waar alleen slachtoffers van zijn,en geen winnaars.
Hopelijk komt er een gedegen onderzoek,en worden de camerabeelden vrijgegeven,zodat we allemaal kunnen zien dat er terceht geweld is gebruikt.

Zou inderdaad geen kwaad kunnen om meer van de kracht van de professional uit te gaan en vertrouwen te hebben in de agenten.