Voorrangsvraag

Auteur Topic: Voorrangsvraag  (gelezen 1944 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Gepost op: 24 maart 2005, 09:04:59
Ik heb een discussie met iemand over voorrang geven.
In de bebouwde kom rij je op een weg waar je 50 km mag rijden. Rechts is er een weg, waar je uit een 30-kmgebied komt (geen woonerf). Als je over de 50km weg rijdt, lijkt het net of de weg van rechts een "uitrit" is: het verkeer komt over een verkeerseiland.
Mijn vraag is: moet je een automobilist van rechts voor laten gaan of niet?




Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2005, 11:40:28
Als er geen borden bij staan o.i.d., heeft rechts altijd voorang.
Met verkeerseiland bedoel je zo'n verhoogde kruising neem ik aan, dat is een gelijkwaardig kruispunt dus alle bestuurders van rechts moet je voorang verlenen.


webster

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2005, 16:26:37
of bedoel je dat de bestuurders van rechts een klein stukje over de "stoep" moeten? dus: omhoog, stukje stoep en dan pas de straat....

web*


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2005, 17:23:18
Als het verkeer van rechts een 'drempel' of verhoging af moet rijden om op de 50 km weg te komen hebben zij geen voorrang maar het verkeer op de 50km weg.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


ambulancier

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 3 april 2005, 19:32:02
als je inderdaad vanaf een drempel komt dan valt het onder uitrit en hoef je dus geen voorang te krijgen


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 3 april 2005, 23:55:34
als je inderdaad vanaf een drempel komt dan valt het onder uitrit en hoef je dus geen voorang te krijgen

Daar ligt nog een grijs gebied, wat een drempel/verhoging/stoep is en wat niet. "Conflictgebieden" noemde de verkeerscommissie hier in Huizen het  ::) .

Henk