Schuifdak vliegt van brandende auto

Auteur Topic: Schuifdak vliegt van brandende auto  (gelezen 5172 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 2 januari 2013, 13:00:20
Schuifdak vliegt van brandende auto in Amersfoort [update]

AMERSFOORT - [update 10.32 uur] Op een binnenplaats van de Spreeuwenstraat in Amersfoort is dinsdagnacht rond 00.15 uur een auto afgebrand. Daarbij vloog het schuifdak van de auto enkele meters door de lucht.

De geparkeerde auto stond bij aankomst van de brandweer volledig in de brand. De brand was snel onder controle.

De auto is verloren gegaan door de brand. De politie heeft het vermoeden van brandstichting. Getuigen worden verzocht te bellen met 0900-8844.


http://www.dichtbij.nl/eemland/112/artikel/2578838/schuifdak-vliegt-van-brandende-auto-in-amersfoort-update.aspx

Zijn hier meer voorbeelden van dat zaken zoals een schuifdak van een auto weg vliegt bij brand?




Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2013, 13:12:02
Peter,
was dit een schuifdak of een zonnedak van een auto?
En is ook bekend wat er uit is geklapt. alleen de klep of ook de ring?

Mij is namelijk bekend dat bij zonnedaken de ring los kan springen na enige verhitting.
Dit heeft te maken met de wijze van plaatsing.
Bij instappen begint de inzet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2013, 13:16:57
Peter,
was dit een schuifdak of een zonnedak van een auto?
En is ook bekend wat er uit is geklapt. alleen de klep of ook de ring?

Mij is namelijk bekend dat bij zonnedaken de ring los kan springen na enige verhitting.
Dit heeft te maken met de wijze van plaatsing.
Kijk even via de link naar de foto,s
ik krijg de foto,s niet hier naar het forum jammer genoeg. Maar zover ik het kan bekijken gaat het hier om een BMW station. Ik ga er even van uit dat het hier om zo,n schuifluikje gaat wat je vroeger met de hand kon open slingeren bij mooi. En zo lekker kunt vergeten bij regen 0098 ;D ;D

En men zegt
Citaat
Daarbij vloog het schuifdak van de auto enkele meters door de lucht.

Dus ga ik er even vanuit dat het gehele luik uit de auto is gekomen. ;)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2013, 14:19:23
Ik ga er even van uit dat het hier om zo,n schuifluikje gaat wat je vroeger met de hand kon open slingeren bij mooi. En zo lekker kunt vergeten bij regen 0098 ;D ;D


Ga daar maar niet vanuit. Deze auto is nog geen jaar oud. Grote kans dus dat het allemaal elektrisch is.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2013, 18:19:14
Vraag: waren de ramen toe al gesprongen, of zaten die nog dicht. Ik denk dan aan bijvoorbeeld exploderende airbag(s) bijvoorbeeld de bijrijdersairbag die door de luchtdruk icm met de temperatuur het dak lanceren. Maar zo'n dak loopt in in rails, en zakt eerst naar beneden waarna het in de rails naar achter loopt. Het dak wordt in gesloten toestand volgens mij in de opening gedrukt, in de rubbers etc om waterdicht en geluidsdicht te zijn.
Kan me zo niet iets anders voorstellen waardoor het dak enkele meters gelanceerd kan worden. Ben wel benieuwd naar de oorzaak.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2013, 18:45:17
Vraag: waren de ramen toe al gesprongen, of zaten die nog dicht. Ik denk dan aan bijvoorbeeld exploderende airbag(s) bijvoorbeeld de bijrijdersairbag die door de luchtdruk icm met de temperatuur het dak lanceren. Maar zo'n dak loopt in in rails, en zakt eerst naar beneden waarna het in de rails naar achter loopt. Het dak wordt in gesloten toestand volgens mij in de opening gedrukt, in de rubbers etc om waterdicht en geluidsdicht te zijn.
Kan me zo niet iets anders voorstellen waardoor het dak enkele meters gelanceerd kan worden. Ben wel benieuwd naar de oorzaak.
Ik zal eens navraag doen bij m,n postcommandant, hij is ploegchef in de 24uurs van Amersfoort. Wellicht hij meer weet.
Als dit een toevallige bijkomstigheid is hoeft het geen probleem te zijn. Is dit iets wat vaker voor kan komen is dit wel interessant om onder de ruime aandacht te brengen van de korpsen. In ieder geval een extra aantekening in het MDT. We spreken dan over extra gevaarszetting bij een brand in dit type auto.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2013, 22:56:35
Peter,
 gezien de plaats waar de vuurhaard in het voertuig heeft gewoed (aan het wegbranden van de lak te zien) heeft de bedrading en de aansturingsmotor gelijk verbrandingsverschijnselen en de bedrading van de andere apparatuur , sensoren en sturingsrelais EN het blussen met water een dubbele negatieve werking.
De rubbers , kunststof geleiders, haakstukken en geleide-blokken zijn door de hitte ook weg, dus gezien de samenloop van niet-functioneren, niet strak meer in de geleiding en de luchtverplaatsing door de airbags in een gesloten ruimte ( ramen gaan automatisch dicht bij afsluiten voertuig ) wordt de weg van de minste weerstand gezocht, dit is mijn gedachtegang.
Bij instappen begint de inzet.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2013, 23:43:58

Ga daar maar niet vanuit. Deze auto is nog geen jaar oud. Grote kans dus dat het allemaal elektrisch is.  :)

Is het vorige model 5 dus is denk ik geimporteerd. Toelating 10-07-2006 dus gaat al richting de 7 jaar oud. Evengoed natuurlijk een elektrisch schuifdak op een "fünfer". Ik hoop dat het nieuwe model 5 touring geen last heeft van vliegende schuifdaken, anderzijds hoop ik dat mijn bmw (F11) überhaupt niet afbrand. :D
Freude am Fahren


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2013, 09:40:44
Peter,
 gezien de plaats waar de vuurhaard in het voertuig heeft gewoed (aan het wegbranden van de lak te zien) heeft de bedrading en de aansturingsmotor gelijk verbrandingsverschijnselen en de bedrading van de andere apparatuur , sensoren en sturingsrelais EN het blussen met water een dubbele negatieve werking.
De rubbers , kunststof geleiders, haakstukken en geleide-blokken zijn door de hitte ook weg, dus gezien de samenloop van niet-functioneren, niet strak meer in de geleiding en de luchtverplaatsing door de airbags in een gesloten ruimte ( ramen gaan automatisch dicht bij afsluiten voertuig ) wordt de weg van de minste weerstand gezocht, dit is mijn gedachtegang.
Geen gekke gedachtegang O0
Ik heb inmiddels al wat lijntjes uitgezet om deze vragen beantwoordt zien te krijgen. Waaronder het bedrijf die voor de back-ups zorgt voor het crash recovery system. Zodra ik meer info heb zal ik het plaatsen. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2013, 16:06:46
Peter,
 gezien de plaats waar de vuurhaard in het voertuig heeft gewoed (aan het wegbranden van de lak te zien) heeft de bedrading en de aansturingsmotor gelijk verbrandingsverschijnselen en de bedrading van de andere apparatuur , sensoren en sturingsrelais EN het blussen met water een dubbele negatieve werking.
De rubbers , kunststof geleiders, haakstukken en geleide-blokken zijn door de hitte ook weg, dus gezien de samenloop van niet-functioneren, niet strak meer in de geleiding en de luchtverplaatsing door de airbags in een gesloten ruimte ( ramen gaan automatisch dicht bij afsluiten voertuig ) wordt de weg van de minste weerstand gezocht, dit is mijn gedachtegang.
Gijs gaat door voor de magnetron!!


Citaat

Moditech Rescue Solutions BV

Geachte heer,

Dank voor de vraag over het schuifdak welke los kwam van de BMW 5-Serie wagon tijdens de brand.

Wij hebben uw vraag voorgelegd en besproken met BMW Nederland. Wij vermoeden dat door de hitte in het voertuig meerdere airbags zijn ontplooid. De daarbij vrijkomende luchtdruk heeft de glasplaat/schuifdak los gedrukt van het voertuig.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Mocht u nog vragen hebben, post deze gerust.

Kortom de airbags waren oorzaak van het wegvliegen van het schuifdak ;)