Veel treinen rijden zonder EHBO'er

Auteur Topic: Veel treinen rijden zonder EHBO'er  (gelezen 11010 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #20 Gepost op: 5 januari 2013, 18:06:31
Wat voor nut heeft een EHBO diploma dan ???
Als je vaardigheden niet bij hoeft te houden, op deze manier is het een puur onzinnige eis.

Dat geldt toch ook voor het rijbewijs, dus dan klopt het wel weer ;D

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #21 Gepost op: 5 januari 2013, 18:11:50
Niet meteen het Oranje Kruis de schuld ervan geven. De werkgevers en werknemers zelf ziijn namelijk zelf verantwoordelijk voor de vaardigheden en kennis waarover zij dienen te beschikken voor de uitvoering van hun functie. Als het standaard EHBO niet voldoende is moeten zij dat met elkaar bespreken en zorgen voor (inhuren van) een meer adequate opleiding en nascholing in EHBO. Dat doet bijv. de ANWB namelijk al jaren voor haar medewerkers.

Ik heb bij Organon (pharmacie) gewerkt, en de bedrijfshulpdienst bestond toen uit:

een staf van 7 mensen
25 EHBO+
125 brandweermensen
3 schuimvoertuigen
1 OGS voertuig
1 bOVD wagen
verdeeld over twee lokaties

Toen ik het sommetje maakte zat ik net boven de norm.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #22 Gepost op: 5 januari 2013, 18:13:42
Hoef je in Nederland geen EHBO-diploma te hebben om een rijbewijs te krijgen? Hier in Duitsland moet dat wel... helaas geen "opfrissings-plicht" alle 5 jaar..

groet,
Marinus

In Nederland zorgen automobilisten voor veel gewonden, maar EHBO halen hoeft niet want daar hebben we de ambulance voor. In de trein moet er wel iemand zijn met EHBO, dat is niet omdat er dagelijks zoveel gewonden vallen maar zo zijn de regels. Er is wel een overkomst tussen de NS en ambulance, namelijk dat ze beide moeite hebben om op tijd te komen.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #23 Gepost op: 5 januari 2013, 18:22:10
Ik heb van mijn EHBO-instructeur begrepen dat het niveau van de verplichte EHBO-bij het rijbewijs in Duitsland ehm, laten we zeggen, wisselend is...

Niet dat onze EHBO-ers allemaal toppers zijn, maar je moet in ieder geval wel de motivatie opbrengen voor je herhalingen...

Wat betreft BHV, wij rekenen bij congressen in ons grote bedrijfspand 1 BHV-er extra voor 100 valide bezoekers. Komen er relatief veel ouderen, dan wordt dat verhoogd.
Ik heb in 12 jaar tijd twee ervaringen met EHBO en NS (beide op station Duivendrecht) en ik ben niet erg onder de indruk geraakt van de EHBO-kunde of BHV-kwaliteiten van NS-ers. Wel hangen overal AED's op stations en brandblussers in treinen, dus er wordt wel degelijk nagedacht over EHBO/BHV bij NS.
Dat is ook een lange traditie: de arts Hermanides was betrokken bij het eerste OK-boekje namens de Spoorwegen. Nazaten van hem waren als arts altijd fanatiek bezig met EHBO in de kleine Friese dorpen waar ze huisarts waren. Een dorp moet zich in eerste instantie zelf kunnen redden, was de gedachte...

En dat geldt natuurlijk ook voor een groep passagiers in een gestrande trein. Ik ben zelf ook EHBO-er geworden om de kans groter te maken dat alle mensen Eerste Hulp krijgen. Statistisch gesproken help je daarmee dus ook jezelf...


Alwin

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Reactie #24 Gepost op: 5 januari 2013, 19:21:39
Hoef je in Nederland geen EHBO-diploma te hebben om een rijbewijs te krijgen? Hier in Duitsland moet dat wel... helaas geen "opfrissings-plicht" alle 5 jaar..

groet,
Marinus

Herhaling is wel handig. Elk jaar veranderd er wel weer wat.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #25 Gepost op: 5 januari 2013, 19:24:58
Herhaling is wel aan bevolen. Elk jaar veranderd er wel weer wat.

Eens in de 5 jaar zijn  er andere richtlijnen. Maar mensen vergeten zo snel, daarom moeten ze ieder jaar herhalen. Vaardigheden en theorie worden vergroot door de mate van herhaling, mits er competentiegericht onderwijs wordt gegeven en niet een gezellig theekransje.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #26 Gepost op: 5 januari 2013, 23:02:45
Eens in de 5 jaar zijn  er andere richtlijnen. Maar mensen vergeten zo snel, daarom moeten ze ieder jaar herhalen. Vaardigheden en theorie worden vergroot door de mate van herhaling, mits er competentiegericht onderwijs wordt gegeven en niet een gezellig theekransje.
Richtlijnen veranderen voornamelijk op reanimatiegebied, een klein maar belangrijk onderdeel in de totale EHBO lesstof. De overige EHBO handelingen op zich veranderen niet zo snel, hooguit de uitvoering en door de komst van nieuwe materialen. Maar de basis handelingen veranderen niet.
Ook methodieken kunnen veranderen maar dat is geen verandering maar heeft betrekking op een andere werkwijze.
Het zit echt tussen de oren dat er "ontzettend veel" veranderd.

Veel eerstehulp-instructeurs blijven hangen in oude klassieke EHBO denkbeelden, gevoed door cursisten die het lastig vinden om mee te gaan met ontwikkelingen, het allemaal wel goed vinden en eigenlijk niet willen veranderen omdat het "oude" wel goed is. De basis voor een theekransje is geboren !
Gevolg is dat bij veel EHBO-verenigingen en andere opleidingsinstituten cursisten massaal en collectief trachtten de les "om te buigen" om maar niet te hoeven handelen in de les.
Het zijn de eerstehulp-instructeurs waar de basis moet liggen om motiverend en boeiend de EHBO lessen te kunnen verzorgen. Dit mis ik bij veel EHBO-verenigingen en andere opleidingsinstituten waar indirect de groep de les bepaald. Bij de een succesvoller dan de andere.
EHBO-verenigingen en andere opleidingsinstituten waar eerstehulp-instructeurs capabel zijn de groep te motiveren leveren kwalitatief betere EHBO-ers af. Bij deze EHBO-verenigingen en opleidingsinstituten kan men ook gaan werken aan het niveau van de EHBO, bij andere zal het moeilijk zijn of zelfs vergeefse moeite zijn.
Het echte probleem ligt bij de opleiding en bijscholing van eerstehulp-instructeurs.
Indien eerstehulp-instructeurs cursisten niet adequaat kunnen opleiden en kunnen motiveren blijf je in Nederland massaal EHBO-ers op laag niveau met bedenkelijke kwaliteit houden.  98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #27 Gepost op: 5 januari 2013, 23:11:12
Ben ik helemaal met je eens. Een ongemotiveerde instructeur boeit het niet wie of wat hij/zij aflevert. Tijdens de bijscholing van de instructeurs zou meer aandacht moeten worden besteed aan competentie gerichte lessen, motivatie en attidude en verdieping. Een gemotiveerde instructeur die zijn cursisten steeds weer weet te boeien, moet ook verdieping kunnen geven en niet jaarlijks de basis herhalen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear