Veel treinen rijden zonder EHBO'er

Auteur Topic: Veel treinen rijden zonder EHBO'er  (gelezen 11055 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Gepost op: 5 januari 2013, 09:50:14
Veel treinen rijden zonder EHBO'er

AMSTERDAM - Lang niet in alle treinen is personeel aanwezig met een EHBO-diploma, volgens vakbond FNV Spoor is dit in strijd met de Arbowet.

Alle NS-conducteurs krijgen een opleiding tot bedrijfshulpverlener. Tot 2011 kregen ook machinisten een dergelijke opleiding, maar dat heeft de NS afgeschaft. Het komt regelmatig voor dat er geen conducteur meerijdt met een trein, bijvoorbeeld bij vertragingen of als een conducteur zich ziek meldt, erkent een NS-woordvoerder naar aanleiding van het bericht in Trouw.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21199131/__Veel_treinen_zonder_EHBO_er__.html

Goh, is een BHV opleiding tegenwoordig gelijk aan een EHBO opleiding?  :P




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2013, 11:21:22
Veel treinen rijden zonder bhv'er


In Nederland rijden veel treinen rond zonder dat er een bedrijfshulpverlener (bhv'er) aan boord is. Dat gaat volgens vakbond FNV Spoor in tegen de Arbeidswet. Daarin staat dat op elke werkplek iemand aanwezig moet zijn die kan optreden in noodsituaties.

Meestal zijn machinisten niet opgeleid als bhv'ers, alleen conducteurs. Maar die zitten niet op elke trein. Zeker bij de treinen van Veolia, Connexxion en Arriva is de machinist vaak het enige personeelslid aan boord. En die zijn meestal niet opgeleid als bhv'er of EHBO'er. De bedrijven zetten soms wel stewards met zo'n opleiding in, maar dat gebeurt niet altijd.

FNV Spoor gaat een klacht indienen bij de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Die kan dan de zaak in behandeling nemen en onderzoeken.

http://nos.nl/artikel/458470-veel-treinen-rijden-zonder-bhver.html


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2013, 11:46:22
Ik kan me goed voorstellen dat de conducteurs niet tegen alles zijn opgewassen....BHV'ers, waarschijnlijk (correct me if I'm wrong) getraind op ontruiming en LEH. Maar wat te doen met een flinke verwonding??

Een jaar of 2 terug 2 trillende conducteurs aangetroffen op het perron. Er zat een meisje in de coupe dat suïcidaal was (dat is natuurlijk wel een zeer vervelende bijkomstigheid op het spoor) en ze had haar hand opengehaald. Een hele plas bloed, alles ondergesmeurd, een lege coupe en de eerder vermelde conducteurs op het perron. Er was omgeroepen dat de trein met vertraging zou binnen komen en dan zou wachten op een ambulance, dus ik heb gevraagd wat er was en of ik hulp kon bieden. Ik werd naar binnen gestuurd: "daar zit ze". Een EHBOtrommel oid moest nog steeds opgezocht worden. Gelukkig had ik zelf handschoenen mee, dus handschoenen aan en de heftig bloedende hand maar dichtdrukken. De hele bovenkant lag open....eerdere hechtingen waren eruit gepeuterd en de hand had klem tussen de deuren gezeten.

Ik vond het triest voor het meisje, dat ze daar behoorlijk bloedend helemaal alleen zat zonder hulp.
Ik vond het slordig dat er geen EHBOtrommel of wat dan ook gehaald was.
Ik kon me ook goed voorstellen dat de conducteurs van streek waren, want wie weet wat ze eerder hebben meegemaakt met suïcidalen.

Mijn oudste zoon heeft ooit knel gezeten tussen het scharnierende gedeelte van de deur (hij was toen 3 en op een vage manier zat zijn vingertje tussen 2 delen van de draaistang geklemd...). Ik heb naar buiten gebruld dat de deuren niet gesloten mochten worden en de conductrice was nog meer van slag dan ik. Ik stond met een brullende peuter en een inmiddels meeblerend broertje...vinger zat enorm vast, helemaal platgedrukt en zie hem maar eens los te krijgen. Uiteindelijk gelukt, werd daarna doorverwezen naar overzijde perron (lang stuk lopen, eerst perron helemaal af en vervolgens andere perron weer helemaal op lopen), waar ik bij het toenmalige loket wel om hulp kon vragen en hups weg trein. De hulp bestond uit vragen of ik ergens kon bellen en kon koelen en of hij wat te drinken kon krijgen voor de schrik en pijn.

Het lijkt mij toch wel fijn om meer hulp te hebben in een trein. Ook in drukke treinen (vertraging/uitval), waarbij mensen soms enorm klem zitten, dreigen flauw te vallen door de warmte/benauwdheid, struikelen, gladheid op het perron....mensen zijn veelal afhankelijk van omstanders die ook vaak maar wat 'proberen', want lang niet altijd staat er een adequate EHBO'er vlakbij.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2013, 13:19:32
Veel treinen rijden zonder EHBO'er

AMSTERDAM - Lang niet in alle treinen is personeel aanwezig met een EHBO-diploma, volgens vakbond FNV Spoor is dit in strijd met de Arbowet.

...................

Goh, is een BHV opleiding tegenwoordig gelijk aan een EHBO opleiding?  :P

Dat is ten gevolge van het downgraden van de kwaliteit en niveau van de EHBO door het OK, marktdruk en dat nagenoeg elke organisatie en bedrijf daarmee kennelijk genoegen mee neemt.
EHBO moet allemaal simpel zijn en toegankelijk voor iedereen volgens het OK.
Dien ten gevolge hebben we nu een groot probleem indien er gehandeld moet worden door BHV-ers en EHBO-ers om mensenlevens te redden.

Nu de EHBO en BHV van de huidige certificeerders heden ten dage zeer dicht bij elkaar liggen is het nog maar de
vraag wat de daadwerkelijke meerwaarde is van het OK diploma tov LEH of LRH.
We worden steeds harder geconfronteerd met de maatschappelijke gevolgen van algemene verloedering van kwaliteit en niveau in de EHBO.  :(  
Zolang we in deze dalende circel meelopen zijn we zelf schuldig aan deze ontwikkeling.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2013, 13:23:48
Maar mag je als organisatie zoals de NS wel genoegen nemen met het feit dat als er een omgevalletje gebeurt in de trein. Iemand valt tijdens de rit, en loopt een hoofdwond op, dat men gewoon niets voor je kunnen doen?
En dat je maar moet wachten tot het volgende station.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2013, 13:44:06
Maar mag je als organisatie zoals de NS wel genoegen nemen met het feit dat als er een omgevalletje gebeurt in de trein. Iemand valt tijdens de rit, en loopt een hoofdwond op, dat men gewoon niets voor je kunnen doen?
En dat je maar moet wachten tot het volgende station.

Ik zou als slachtoffer liever op het volgende station door gekwalificeerd ambulancepersoneel geholpen worden, dan ergens tussen twee stations in door een EHBO-er. Vooral omdat, als er dan wel een ambulance aan te pas moet komen, de bereikbaarheid niet altijd je van het is.

Maar wat ik nog mis in deze discussie: de meeste treinen bestaan uit 2 of meer treinstellen van 3, 4 of 6 wagons. Heen en weer lopen tussen de treinstellen is tijdens het rijden niet mogelijk. Met 1 conducteur(steam) op de trein, is dus max 50% van de reizigers voorzien van een EHBO/BHV-er. Dus ook meer conducteurs op de treinen, of maar hopen dat je, als je gewond raakt, net in het goede deel zit?
A train can never carry as much as the track beneath it.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2013, 13:56:56
Maar mag je als organisatie zoals de NS wel genoegen nemen met het feit dat als er een omgevalletje gebeurt in de trein. Iemand valt tijdens de rit, en loopt een hoofdwond op, dat men gewoon niets voor je kunnen doen?
En dat je maar moet wachten tot het volgende station.
Ongelukken en ongelukjes zijn vanouds en alledaags.
Het is de wijze van opleiden, handelen en de kwaliteit van EHBO wat wel het verschil kan maken.
Als organisaties en bedrijven bewust kiezen voor eenvoud, snel en goedkoop dan moet je ook niet zeuren als je daarop keihard wordt afgerekend door de maatschappij als blijkt dat je werknemers niet of nauwelijks EHBO kunnen verrichtten. Men roept het massaal over zichzelf af.
Vragen stellen aan de politiek heeft geen zin, daar komt meestal geen goede oplossing uit.
Het is de mentaliteit van organisaties en bedrijven die moet veranderen.
Goede opleidingen kosten geld en dat ligt tegenwoordig gevoelig.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2013, 14:35:32
Mensen maken zich druk als er geen conducteur in de trein is met EHBO diploma terwijl ze 's avonds bij vrienden in de auto stappen zonder te vragen of er iemand een EHBO diploma heeft.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2013, 14:55:11
Mensen maken zich druk als er geen conducteur in de trein is met EHBO diploma terwijl ze 's avonds bij vrienden in de auto stappen zonder te vragen of er iemand een EHBO diploma heeft.
Meeste plekken in Nederland waar je met de auto kan komen kan je ook met een ambulance komen. Ik nodig je morgen wel uit op onderstaande lokatie, als ik met mijn arm tussen de deur van het toilet ben gekomen nadat de trein een noodstop maakte:

http://maps.google.nl/maps?&ll=52.465893,5.435373&spn=0.001912,0.004823&t=k&z=16

Ben ik toch blij dat er voordat er iemand met een gele bus bij de trein staat iemand anders is die gekwalificeerd is en mij kan helpen! Als die gele bus er uberhaupt kan komen, want de trein rijdt niet meer, die heeft door de noodstop een tractiestoring en kan niet meer voor- of achteruit.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2013, 15:14:00
Dat is ten gevolge van het downgraden van de kwaliteit en niveau van de EHBO door het OK, marktdruk en dat nagenoeg elke organisatie en bedrijf daarmee kennelijk genoegen mee neemt.
EHBO moet allemaal simpel zijn en toegankelijk voor iedereen volgens het OK.
Dien ten gevolge hebben we nu een groot probleem indien er gehandeld moet worden door BHV-ers en EHBO-ers om mensenlevens te redden.

Nu de EHBO en BHV van de huidige certificeerders heden ten dage zeer dicht bij elkaar liggen is het nog maar de
vraag wat de daadwerkelijke meerwaarde is van het OK diploma tov LEH of LRH.
We worden steeds harder geconfronteerd met de maatschappelijke gevolgen van algemene verloedering van kwaliteit en niveau in de EHBO.  :(  
Zolang we in deze dalende circel meelopen zijn we zelf schuldig aan deze ontwikkeling.

Niet meteen het Oranje Kruis de schuld ervan geven. De werkgevers en werknemers zelf ziijn namelijk zelf verantwoordelijk voor de vaardigheden en kennis waarover zij dienen te beschikken voor de uitvoering van hun functie. Als het standaard EHBO niet voldoende is moeten zij dat met elkaar bespreken en zorgen voor (inhuren van) een meer adequate opleiding en nascholing in EHBO. Dat doet bijv. de ANWB namelijk al jaren voor haar medewerkers.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod