Maken hulpverleners zichzelf belangrijker dan dat ze zijn?

Auteur Topic: Maken hulpverleners zichzelf belangrijker dan dat ze zijn?  (gelezen 2709 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ID

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Hallo allemaal,

Ik ben voor school onderzoek aan het doen over hulpverleners. Mijn vraag is of hulpverleners zichzelf belangrijker maken dan dat ze zelf zijn? Ze doen goed werk maar draven ze hier soms niet in door? Moeten ze soms niet genoegen nemen met wat iemand al heeft bereikt, of is het juist goed zo te streven?

Wat vinden jullie hiervan?




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2013, 10:50:17
Je vraagt nogal een stuk zelfreflectie.
Wat is je doelstelling van je onderzoek, voor welke opleiding? En nog wel meer vragen.
Gaat het om hulpverleners in zijn algemeenheid of heb je een bepaalde doelgroep op het oog?
Schets eens even het kader van het onderzoek, want je stelt nogal een open en ook suggestieve vraag.
Maak daarna je vraagstelling eens wat concreter.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2013, 10:53:05
Hallo allemaal,

Ik ben voor school onderzoek aan het doen over hulpverleners. Mijn vraag is of hulpverleners zichzelf belangrijker maken dan dat ze zelf zijn? Ze doen goed werk maar draven ze hier soms niet in door? Moeten ze soms niet genoegen nemen met wat iemand al heeft bereikt, of is het juist goed zo te streven?

Wat vinden jullie hiervan?

Hoi,

Wat is nu je onderzoeksvraag?  En vanuit welke achtergrond doe je onderzoek? Ik zie in deze vraag die jij gesteld hebt  zeker 3 andere vragen. Wellicht dat jij iets concreter kunt zijn.  Daarbij is je verhaal hierboven ook nog suggestief. Dit is not done bij onderzoek.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ID

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2013, 10:58:44
Nou het is een klein onderzoekje, hier zal ik uiteindelijk een artikel over schrijven. Het gaat over hulpverleners in de kind en jeugd GGZ. Kinderen en jeugdigen zijn vaak lang en intensief in behandeling. Vragen die daarbij bij mij opkomen zijn: is deze intensieve en langdurige behandeling ook echt wel nodig? Houden hulpverleners wel genoeg rekening met de draagkracht en draaglast van ouders, of willen hulpverleners te veel en moeten ze genoegen nemen met wat ouders al bereikt hebben?

De hoofdvraag is dan ook willen wij als hulpverlener vanuit ons 'hulpverleners instinct' niet te veel de cliënten helpen?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2013, 11:00:47
Ik zou zeggen lees eerst eens goed rond hier en vraag je af of je wel op het goede forum terecht gekomen bent.  ;)


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2013, 11:58:51
Beetje on en off topic tegelijk

Is dit het "acute hulpverleningsforum"?

Of is dit het "hulpverleningsforum."

Ik snap de verwarring als je googled op hulpverlener en forum...

Hulpdiensten zijn wel hulpverleners maar niet alle hulpverleners zijn hulpdiensten.

Al denk ik niet direct dat er plek is voor bv schuldhulpverlening op het forum. Anderzijds zou GGZ-zorg met meerdere takken hier raakvlakken kunnen hebben met name wit en blauw bijvoorbeeld in het kader van "spoedzorg" (vh crisiszorg)
Freude am Fahren


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2013, 12:37:07
Dat is natuurlijk ook weer een probleem. Wat wat valt er onder de definitie van hulpverlener?

Volgens de dikke van Dale is dat:
Citaat
hulp·ver·le·ner (de; m,v; meervoud: hulpverleners)
1iemand die medische, sociale hulp verleent

Je zou dus kunnen afvragen of bepaalde takken die hier vertegenwoordigd zijn of die wel onder de defenitie van hulpverlener vallen.

Maar als je naar wikipedia gaat kijken. Die zegt dit over hulpverlener:
Citaat
HulpverlenerUit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken Hulpverlener is de algemene benaming voor een persoon die hulp verleent in bepaalde situaties. Er zijn hulpverleners op diverse gebieden. Zo zijn er hulpverleners bij psychische problemen, hulpverleners bij medische problemen, bij brand, bij kleine en grote rampen.

Een voorbeeld van een hulpverlener is een EHBO'er. Deze persoon verleent eerste hulp bij ongelukken. Hij draagt er zorg voor dat de situatie van een slachtoffer niet verergert totdat professionele hulp ter plaatse is. Ook artsen, brandweerlieden, politieagenten, strandwachten en ziekenhuispersoneel worden beschouwd als hulpverleners. Feitelijk kan elke dienst die hulp en bijstand verleent in probleemsituaties worden betiteld als hulpverlener. In de meeste gevallen wordt met deze term echter verwezen naar de personen die bij calamiteiten ter plaatse hulp verlenen aan slachtoffers.

Dus het is een discussiepunt.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2013, 15:04:32
hulpverleners in de kind en jeugd GGZ.
Aangezien bovenstaande het onderwerp is... een andere tak van sport dan de spoedhulpverlening zoals van brandweer, politie en ambulance. Weet niet of dit forum daarvoor de juiste lokatie is om mensen aan te spreken die - als ze hier überhaupt al zitten - hier schaars zijn.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2013, 15:18:55
Nou het is een klein onderzoekje, hier zal ik uiteindelijk een artikel over schrijven. Het gaat over hulpverleners in de kind en jeugd GGZ. Kinderen en jeugdigen zijn vaak lang en intensief in behandeling. Vragen die daarbij bij mij opkomen zijn: is deze intensieve en langdurige behandeling ook echt wel nodig? Houden hulpverleners wel genoeg rekening met de draagkracht en draaglast van ouders, of willen hulpverleners te veel en moeten ze genoegen nemen met wat ouders al bereikt hebben?

De hoofdvraag is dan ook willen wij als hulpverlener vanuit ons 'hulpverleners instinct' niet te veel de cliënten helpen?

Ik denk dat je met deze vraagstelling misschien beter op het volgende fora terecht kunt : http://forum.jeugdhulpverlening.nl/forum.php of http://forum.jeugdzorg.info/


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2013, 15:42:35
Nou het is een klein onderzoekje, hier zal ik uiteindelijk een artikel over schrijven. Het gaat over hulpverleners in de kind en jeugd GGZ. Kinderen en jeugdigen zijn vaak lang en intensief in behandeling. Vragen die daarbij bij mij opkomen zijn: is deze intensieve en langdurige behandeling ook echt wel nodig? Houden hulpverleners wel genoeg rekening met de draagkracht en draaglast van ouders, of willen hulpverleners te veel en moeten ze genoegen nemen met wat ouders al bereikt hebben?

De hoofdvraag is dan ook willen wij als hulpverlener vanuit ons 'hulpverleners instinct' niet te veel de cliënten helpen?

Op dit forum zul je vooral Brandweer, politie, ambulance en andere hulpverleners vinden die "noodhulp" leveren. Je zal hier niet zo snel antwoorden vinden op je vragen denk ik.