Hoe te handelen bij een snorfietsongeluk als EHBO'er?

Auteur Topic: Hoe te handelen bij een snorfietsongeluk als EHBO'er?  (gelezen 12042 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
Gepost op: 18 januari 2013, 20:11:03
hallo, Ik ben EHBO'er maar weet een ding eigenlijk niet..

bij een snorfiets ongeluk is de bestuurder bewusteloos geraakt, stabile zijligging of nek fixeren?


graag hoor ik van jullie

Gr Elvin


Vrijwillige brandweer


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2013, 20:37:34
Helm afnemen zoals het hoort(met 2 man dus), daarna kinlift of jaw trust.


elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2013, 20:40:30
snor is zonder helm ;), tevens mag dat niet als EHBO'er heb ik geleerd, de helm afnemen dan, wat is jaw trust?
Vrijwillige brandweer


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2013, 20:44:50
Stabiele zijligging hoeft pas als de A in gevaar is/komt. Dus eerst nek fixeren. Als de A in gevaar komt kun je (met minstens 4 personen) de persoon in stabiele zijligging draaien en daarbij het hoofd zo veel mogelijk in de positie houden zoals je het hebt aangetroffen. Ook kinlift of jaw thrust kan een goede oplossing zijn. Is afhankelijk van de persoon en letsel. Je zult ten alle tijden dus moeten improviseren en prioriteiten moeten stellen. Als iemand een helm op heeft moet je die op laten. Laat het de professionele hulpdiensten maar doen. Grote kans als je daar niet in getraind bent dat je daar veel meer letsel bij toebrengt.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2013, 20:52:15
snor is zonder helm ;), tevens mag dat niet als EHBO'er heb ik geleerd, de helm afnemen dan, wat is jaw trust?

Helm afnemen is geen voorbehouden handeling, maar wel iets wat extra training vraagt en ook gewoon regelmatig geoefend moet worden. Het is echter gewoon iets wat je als EHBO'er kunt leren en erg goed in kunt oefen. (een lotus kan een helm op doen ;-) )  Als je als inzet op een motorcross of kartbaan staat zul je het toch echt wel moeten kunnen.
Voor info hoe: http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Afnemen_van_een_helm  Echter, eerst heel vaak oefenen op een lotus en vaak herhalen :)

Jaw trust is een techniek om de ademweg te openen, vergelijkbaar met de kinlift, voordeel is dat je tijdens de jaw trust meteen de nek/het hoofd fixeert. Ken je de jawtrust niet, dan kinlift, maar ben extra voorzichtig met het kantellen van het hoofd.
http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Jawthrust  ook oefening voor nodig. Echter dat is niet te doen bij een lotus die bij bewustzijn is. Dus als je die nog niet kent: kinlift.

Ga niet experimenteren met technieken die je niet goed geoefend hebt in een leslokaal of onder begeleiding van ervaren mensen kunt toepassen.

In het geval van snorfietser zonder helm die bewusteloos is: ademhaling veiligstellen door middel van kinlift en zorgen voor minimale beweging van de nek daarbij.


elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2013, 20:53:34
auditor heeel erg bedankt  O0
Vrijwillige brandweer


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2013, 20:54:56
Stabiele zijligging hoeft pas als de A in gevaar is/komt. Dus eerst nek fixeren. Als de A in gevaar komt kun je (met minstens 4 personen) de persoon in stabiele zijligging draaien en daarbij het hoofd zo veel mogelijk in de positie houden zoals je het hebt aangetroffen. Ook kinlift of jaw thrust kan een goede oplossing zijn. Is afhankelijk van de persoon en letsel. Je zult ten alle tijden dus moeten improviseren en prioriteiten moeten stellen. Als iemand een helm op heeft moet je die op laten. Laat het de professionele hulpdiensten maar doen. Grote kans als je daar niet in getraind bent dat je daar veel meer letsel bij toebrengt.

Waarom zou je met 4 man iemand stabiel gaan leggen als er sprake is van hoog energetisch letsel terwijl je met een kinlift of jaw thrust de ademhaling net zo effectief kunt veiligstellen?


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2013, 20:57:10
Waarom zou je met 4 man iemand stabiel gaan leggen als er sprake is van hoog energetisch letsel terwijl je met een kinlift of jaw thrust de ademhaling net zo effectief kunt veiligstellen?

Niet bij iedere EHBO cursus wordt een jaw thrust aangeleerd, kinlift is ook weer afhankelijk wanneer wel en niet. Als je de techniek van een jaw thrust niet goed beheerst kun je er voor kiezen om iemand stabiel te leggen samen met 3 anderen. Bron: LPEV
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2013, 21:06:52
als je de jaw thrust niet beheerst (ik beheers hem zelf niet, paar keer geoefend, gaat nog niet goed  98uiye) dan kun je de kinlift uitvoeren, stukken veiliger dan iemand gaan draaien.
Bij verdenking van wervelletsel slachtoffer NIET in de stabiele zijligging leggen, bron: rode kruis (pagina 105 van het grote boek)
Ik zou zo ook echt niet weten hoe je het hoofd zou moeten plaatsen zonder het te bewegen, dat gaat per definitie 1 kant op hangen omlaag, dat is heel het idee van de stabiele zijligging, dat de zwaartekracht ineens mee gaat helpen de ademweg vrij te houden. Wil je dan het hoofd vast gaan houden??????

Kinlift is al niet ideaal door het kantellen van het hoofd, maar stabiel leggen.... lijkt me echt een heel slecht idee.

Ben ook wel benieuwd naar een reden waarom je geen kinlift zou uitvoeren. Oke er is dus het probleem van het iets kantellen van het hoofd, maar dat lijkt me het minst nadelige, het blijft kiezen tussen kwade. (jawthrust even buiten beschouwing gelaten.)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2013, 21:10:48
hallo, Ik ben EHBO'er maar weet een ding eigenlijk niet..

bij een snorfiets ongeluk is de bestuurder bewusteloos geraakt, stabile zijligging of nek fixeren?


graag hoor ik van jullie

Gr Elvin

Het antwoord is niet zo maar te geven. Van waar de vraag? Geef eens wat meer informatie over het ongeval. Dan krijg je ook betere antwoorden.