Keuren harnas

Auteur Topic: Keuren harnas  (gelezen 5720 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Borisvd

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 24 januari 2013, 15:30:17
Ik heb een eigen klimgordel in bezit.

Laatste las ik dat je verplicht bent om zo'n gordel jaarlijks te laten keuren (o.a. hier http://www.safetypro.nl/keuringen/over-keuringen.html)

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb deze gordel al zo'n twee jaar in bezit, nooit laten keuren maar volgens mij is hij nog helemaal in orde (geen beschadigingen, alleen wat gebruikssporen).




Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2013, 16:07:02
Dat hangt er een beetje vanaf.

Je klimt dus je wilt voor jezelf natuurlijk dat de boel in orde is.

Gebruik je die gordel in een beroepsmatige omgeving, dan moet hij gekeurd zijn.
Gebruik je die gordel op een site waar het alleen toegestaan is om met gekeurd materiaal te klimmen, dan moet de gordel gekeurd zijn.
Leen je je gordel wel eens uit aan een ander, dan is het zeer aan te raden om je gordel te laten keuren in verband met de aansprakelijkheid.

Maar of de keuringsplicht ook geldt als je de gordel zelf gebruikt op plaatsen waar je zonder gekeurd materiaal mag klimmen, is voor mij niet helemaal duidelijk. Ook weet ik niet hoe je verzekeringstechnisch zit bij ongelukken.

En voor wat betreft het laatste: het zijn meestal de niet zichtbare beschadigingen die een PBM de das om doen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2013, 16:09:12
Is het een gordel vanuit je werk, of voor je werk? In dat geval is jaarlijkse keuring verplicht, omdat je anders bij een ongeval niet verzekerd bent. Voor privégebruik is keuring volgens mij geen wettelijke eis (maar correct me if I'm wrong), maar dan nog kan het zijn dat je bij een ongeval geen schadecompensatie krijgt, omdat je redelijkerwijs had kunnen weten dat het harnas gekeurd had moeten worden. Ik heb me ooit laten vertellen dat mensen met een achtergrond in de veiligheid(skunde) nog minder snel schadecompensatie krijgen, omdat van hen verwacht wordt dat zij met bepaalde Arbo-aspecten om kunnen gaan.

Ofwel: in privégebruik zal niemand controleren of je het harnas regelmatig laat keuren. Bij gebruik op het werk zou er wel naar gekeken kunnen worden. Advies: hou je aan de voorschriften zoals gesteld door de leverancier van het harnas -zij zijn dan namelijk verantwoordelijk als er iets mis gaat waar jij voor de rest niets aan kan doen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Pepernoot

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2013, 20:04:56
Prive geen probleem;) Is het soms wel even verstandig om er zelf even naar te kijken, maar dat lijkt me wel vrij logisch in de klimsport;)
Zulke harnassen moeten zeker gecontroleerd worden;)

Citaat
Keuring en inspectie van valbeveiliging mag echter niet zomaar door iedereen gebeuren. Het is wettelijk zo geregeld dat alleen personen / bedrijven, welke door de fabrikant van een middel of systeem zijn aangewezen, deze middelen ook mogen keuren. Wordt dit niet gedaan dan kan er nooit bij de fabrikant worden terug gevallen op haar productaansprakelijkheid voor dat betreffende product en zal dus bij een eventueel ongeval, direct de verantwoordelijkheid op de eigenaar van het middel worden afgeschoven.