Incident Management buiten Nederland

Auteur Topic: Incident Management buiten Nederland  (gelezen 9703 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Gepost op: 30 januari 2013, 17:17:12
Er zijn ook andere landen dan Nederland waar aan (Traffic) Incident Management wordt gedaan. Het is misschien leerrijk om te kijken wat er in de diverse andere landen op dit gebied gedaan wordt, misschien beter, misschien slechter, vandaar dit topic.

Laat ik eens beginnen met de VS. Daar is op het ogenblik vermoedelijk dit handboek over IM in algemenere zin actueel: http://ops.fhwa.dot.gov/eto_tim_pse/publications/timhandbook/tim_handbook.pdf
Naast algemene strategische en organisatorische aspecten worden concrete beveiligingsmaatregelen bij incidenten kort aangestipt, maar er zijn wat afwijkingen van wat wij kennen. Wat op bijv. de foto op pagina 68 opvalt is dat, in tegenstelling tot de regeling in Nederland (dus niet nadoen!  >:( 998765), (1) fend-off ook gebruikt wordt bij tweezijdig aanrijdgevaar, (2) de bufferzone wat korter lijkt en door een politiewagen met agent gebruikt wordt (als "ondersteunende verkeersmaatregel") (3) de wielen niet naar de verkeersluwe zijde zijn gedraaid maar juist andersom - dit wordt in de tekst ervoor ook uitdrukkelijk zo beschreven. Vooral dit laatste aspect vind ik opmerkelijk.


Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2013, 11:33:19
Voorbeeld dat het dus niet altijd werkt in Amerika.
StL Cop Car.avi
zzdawg


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2013, 11:55:08
Het werkt hier dus wel... Een van de redenen van fend-off is dat het buffervoertuig de klap opvangt ipv de mensen ter plaatse. En dat opvangen ging het voertuig hier goed af  :D


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2013, 12:03:49
http://m.youtube.com/watch?v=FrnmYHq0LYs

Filmpje vanuit USA met wat korte instructies.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2013, 12:04:43
Voorbeeld dat het dus niet altijd werkt in Amerika.
StL Cop Car.avi
zzdawg

Weer een politieagent zoals zovelen die denkt dat ie van staal is. Wanneer gaan mensen nu eens leren dat wanneer een voertuig neer wordt gezet in Fend-Off dat je minimaal 150m verderop gaat staan?
Het werkt hier dus wel... Een van de redenen van fend-off is dat het buffervoertuig de klap opvangt ipv de mensen ter plaatse. En dat opvangen ging het voertuig hier goed af  :D

Dat opvangen ja, dat opvallen nee, die balk was van opzij nooit goed zichtbaar. De reden dat je nooit dwarst moet gaan staan maar altijd diagonaal.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2013, 12:06:09
http://m.youtube.com/watch?v=FrnmYHq0LYs

Filmpje vanuit USA met wat korte instructies.
Psst, tip: volgende keer url niet vanuit het mobiel neerzetten.
Overigens wel een mooi filmpje alleen jammer om te zien dat men daar nog hysterischer reageert vanuit de HV als de HV diensten hier.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2013, 12:19:22
Wat op bijv. de foto op pagina 68 opvalt is dat, in tegenstelling tot de regeling in Nederland (dus niet nadoen!  >:( 998765), (1) fend-off ook gebruikt wordt bij tweezijdig aanrijdgevaar,

Niet nadoen, nee. Jammergenoeg bijna elke politieauto die ik tegenkom doet dit wel, omdat regel 1 was zet het verkeer stil en neem de situatie in je op. Tevens creeer je hiermee een vrije aanrijdbaan voor overige HV diensten. Dat je daarna je voertuig terug zet om het verkeer minder te hinderen let men niet meer op.

de bufferzone wat korter lijkt en door een politiewagen met agent gebruikt wordt (als "ondersteunende verkeersmaatregel")

De bij ons gebruikte bufferzone is een directe overname uit het IM van USA. Zo ook de gespecialiseerde IM regels voor IM voertuigen. En net als hier in Nederland spelen sommige agenten graag voor verkeerskegel. Ook in de USA is het verboden voor agenten om bij een in buffer staand voertuig te blijven, ook hun moeten die 150m in acht nemen(tenzij plaatsen en verwijderen).

de wielen niet naar de verkeersluwe zijde zijn gedraaid maar juist andersom - dit wordt in de tekst ervoor ook uitdrukkelijk zo beschreven. Vooral dit laatste aspect vind ik opmerkelijk.

Dit laatste heeft meerdere redenen. In de USA zijn naast autowegen en prov. wegen bijna altijd direct voetpaden.
Maar richting het verkeer snap ik om een andere reden ook nog wel. Wanneer een voertuig in Fend-Off staat met de wielen richting de vangrail loop je de kans dat wanneer het aangereden wordt door een grotere massa met grotere snelheid dat het voertuig gaat tollen. Deze beweging houdt hij vol in de richting van het al staande incident waar veel poppetjes te druk zijn met hun werk en dan niet meer snel kunnen reageren op andere gebeurtenissen. Ook wanneer de bestuurder terug loopt naar zijn in FO staande voertuig zal het voertuig bij aanrijding niet richting de bestuurder gaan maar de andere kant op.
Al met al kun je het samenvatten als: "Liever in de richting van een met staal omklede burger dan naar een burger in kleding."
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2013, 14:11:58
http://m.youtube.com/watch?v=FrnmYHq0LYs

Filmpje vanuit USA met wat korte instructies.

Traffic Incident Management 2012
Gepubliceerd op 1 okt 2012 TheIACP

Manage to Survive: Traffic Incident Management for First Responders

Prepared by the IACP in conjunction with the Federal Highway Administration
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2013, 14:31:50
Met veel interesse de video bekeken en ik denk dat er in de USA nog wel aardig wat winst te behalen is.

Wat me opvalt is dat voor zover ik heb kunnen zien ze nergens rijstrooksignalering hebben zoals wij hebben.
Juist door rijstrook signalering kan je naar mijn mening veel beter je incident beveiligen en de snelheid uit het achterop komende
verkeer halen en kan je vervolg ongelukken in de file voorkomen.

De verkeerskegels vind ik ook van een mindere kwaliteit.
Als je bijvoorbeeld kijkt op 06:20 dan worden er 30 cm kegels geplaatst zonder reflectie en ook later in de video zie je voor mijn
gevoel verkeerskegels met veel minder reflectie als bij ons.

De hesjes zien er mooi uit echt Amerikaans maar ik vraag me wel af of onze Nederlandse hesjes niet veel beter zichtbaar zijn vanaf een grotere afstand.

Qua voertuigen valt er volgens mij ook nog flinke winst te behalen in de USA.
Ik zie nu heel veel donkere voertuigen met naar mijn mening minimale reflectie en contourmarkering.

Als je mij zou vragen "Kunnen wij van de USA leren ?" Zeg ik "Ja wij kunnen altijd wat leren".
Als je mij zou vragen "Kan de USA wat van ons leren ?" Zeg ik "Ja dat kunnen zij zeker wel".

Ben eigenlijk wel benieuwd of ze in de USA ook hectometerpaaltjes langs de weg hebben staan net als ons.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2013, 19:16:01
Ben eigenlijk wel benieuwd of ze in de USA ook hectometerpaaltjes langs de weg hebben staan net als ons.

Niet overal, maar er is wel een bord voor, zie fig. 2H-3 op pagina 335 van http://mutcd.fhwa.dot.gov/pdfs/2009r1r2/mutcd2009r1r2edition.pdf. Plaatsing ervan schijnt niet verplicht te zijn.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")