Reddingsbrigades Veiligheidsregio Noord-Holland Noord sluiten convenant

Auteur Topic: Reddingsbrigades Veiligheidsregio Noord-Holland Noord sluiten convenant  (gelezen 4175 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reddingsbrigades Veiligheidsregio Noord-Holland Noord sluiten convenant
   
zaterdag 2 februari 2013 16:53
   


IJmuiden/Texel - Afgelopen donderdag hebben de reddingsbrigades uit de regio Noord-Holland Noord en de koepelorganisatie Reddingsbrigade Nederland het samenwerkingsconvenant “Regionale Voorziening Reddingsbrigades (RVR)” ondertekend.

Het gaat om de reddingsbrigades uit Bergen, Callantsoog, Den Helder, Egmond, Enkhuizen, Heerhugowaard, Hoorn, Petten, Schoorl, Sint Maartenszee, Stede Broec, en Texel.

De reddingsbrigades uit Castricum en Obdam sluiten mogelijk op een later moment aan bij de RVR. Het RVR-convenant versterkt de samenwerking tussen de reddingsbrigades bij de voorbereiding en uitvoering van hun hulpverleningstaken, met steun van Reddingsbrigade Nederland.

Vanaf dit moment kunnen zij tevens als één regionale gesprekspartner gaan optreden voor de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en andere hulpverleningspartners.

Met de samenwerking slaan de reddingsbrigades de handen ineen bij de kwaliteitsontwikkeling van hun reddings- en bewakingstaken en het borgen van hun inzetbaarheid.

Daarnaast zullen zij zich meer gezamenlijk voorbereiden op grootschalige waterhulpverlening en overstromingen. De reddingsbrigades blijven voor afspraken omtrent het lokale strand- en recreatietoezicht en evenementenbewaking het lokale aanspreekpunt voor de eigen gemeente.

Er is een regionale Coördinator RVR vanuit Reddingsbrigade Nederland aangesteld, die de brigades ondersteunt bij de uitvoering van het convenant.

Het is de bedoeling dat in 2015 in iedere veiligheidsregio een RVR convenant is getekend. Hierover zijn afspraken gemaakt met het ministerie van Veiligheid en Justitie, dat de vorming van deze samenwerkingsverbanden financieel ondersteunt.

Het Nationaal Rampenfonds en Reddingsbrigade Nederland zelf dragen ook bij, waardoor extra investeringen in opleiding, oefening en materiaal mogelijk zijn. Inmiddels lopen er in alle veiligheidsregio’s initiatieven tot implementatie van de RVR. Noord-Holland Noord is de 4e veiligheidsregio waar de ondertekening van een RVR-convenant is gerealiseerd.

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/155657/Reddingsbrigades_Veiligheidsregio_Noord-Holland_Noord_sluiten_convenant.html

Ik denk dat het een goede zaak is dat de handen in een worden geslagen.
Stapt de KNRM uiteindelijk ook in het convenant?




SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2013, 15:23:44
Reddingsbrigades slaan handen ineen

door annette snaas / schager courant 4 februari 2013

NOORDKOP - ,,Meer samenwerken bij opleiding en oefenen en de aanstelling van één aanspreekpersoon.’’ Dat zijn volgens Cas Boukens van reddingsbrigade De Streek voordelen van de samenwerkingsovereenkomst die tien reddingsbrigades hebben gesloten.

Het gaat om reddingsbrigades in het gebied van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord: Stede Broec, Hoorn, Enkhuizen, Bergen, Callantsoog, Den Helder, Egmond, Heerhugowaard, Petten, Schoorl, Sint Maartenszee en Texel. Zij werken nu samen in de Regionale
Voorziening Reddingsbrigades (RVR).

Als voorbeeld van samen oefenen noemt Cas Boukens van De Streek in Bovenkarspel. ,,Obdam heeft bijvoorbeeld geen open water, wij wel. Zo kunnen wij Obdam helpen bij de training van varend redden.’’ De samenwerking van de brigades is volgens Boukens nu goed. ,,Maar het moet hechter en efficiënter.’’

De komst van een regionale coordinator zorgt er voor dat er één persoon als gesprekspartner voor de Veiligheidsregio komt, in plaats van veertien afzonderlijke reddingsbrigades. Tot nu toe werd hulpverlening geregeld vanuit IJmuiden, dat wordt nu Noord-Holland Noord.

Waar de KNRM uitrukt in noodsituaties, hebben de reddingsbrigades een preventieve taak. ,,We houden onder meer toezicht op het strand, begeleiden Sinterklaasintochten en zwemwedstrijden.’’ In de toekomst richten ze zich meer op grootschalige waterhulpverlening
en overstromingen.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2013, 15:28:09
Deze zin begrijp ik niet:
"Tot nu toe werd hulpverlening geregeld vanuit IJmuiden, dat wordt nu Noord-Holland Noord."

En deze zin klopt volgens mij ook voor NHN niet:
"Waar de KNRM uitrukt in noodsituaties, hebben de reddingsbrigades een preventieve taak."

Wie weet meer? Journalistieke missers?


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2013, 16:44:26
Waarschijnlijk beide: Wij weten wat ze bedoelen, maar een leek snapt dat vroeger de alarmeringen via ijmuiden gaan?? En in NHN is die 2e zin wel redelijk kloppend, al zijn alle kustbrigades wel uitgerust met een alarmploeg die gekoppeld is aan de meldkamer. Dus ook een uitruk bij noodsituaties!
Echter hoort ''In de toekomst richten ze zich meer op grootschalige waterhulpverlening
en overstromingen.'' natuurlijk niet bij de RVR, maar loopt dit wel via Reddingsbrigade Nederland!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2013, 17:04:46
Maar ik neem aan dat zo,n convenant erg welkom is bij de reddingsbrigades.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2013, 18:25:37
Deze zin begrijp ik niet:
"Tot nu toe werd hulpverlening geregeld vanuit IJmuiden, dat wordt nu Noord-Holland Noord."

En deze zin klopt volgens mij ook voor NHN niet:
"Waar de KNRM uitrukt in noodsituaties, hebben de reddingsbrigades een preventieve taak."

Wie weet meer? Journalistieke missers?

Beide zinnen slaan nergens op. Waterhulpverlening werd en wordt aangestuurd door de GMK Alkmaar en het KWC Den Helder, het enige verschil nu is dat "IJmuiden" (Lees: het hoofdkantoor) organisatorisch een grotere vinger in de pap heeft... ::)

De laatste zin zal wel niet goed zijn opgeschreven.. Iets van de volgende strekking past beter: "De Reddingsbrigade en KNRM rukken uit in noodsituaties, de Reddingbrigade heeft daarnaast een preventieve taak.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2013, 20:33:58

Stapt de KNRM uiteindelijk ook in het convenant?
De KNRM heeft als aansluiting bij de veiligheidsregio via de KNRM-liaison. En de KNRM heeft veel meer alleen een taak 'buiten de dijk', terwijl reddingsbrigades ook 'binnen de dijk' veel kunnen doen. Kijk bijvoorbeeld naar het veregende DanceValley van een aantal jaren geleden. Daar was het o.a. de reddingsbrigade die verzopen bezoekers van de uitvalswegen plukte. Maar bijvoorbeeld bij bosbranden in de omgeving van Bergen sluit de KNRM met zijn vierwieldrives aan bij de reddingsbrigade. Dat gebeurde vóór de RVR al via een RB-liaison.

Deze zin begrijp ik niet:
"Tot nu toe werd hulpverlening geregeld vanuit IJmuiden, dat wordt nu Noord-Holland Noord."
Ik vermoed dat bedoeld werd dat vroeger alleen RN een taak had boven de individuele brigades. Nu met de RVR kunnen de brigades binnen hun regio meer zelf regelen.

En deze zin klopt volgens mij ook voor NHN niet:
"Waar de KNRM uitrukt in noodsituaties, hebben de reddingsbrigades een preventieve taak."
Wie weet meer? Journalistieke missers?
..."óók een preventieve taak".
En ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ook de geïnterviewde wel eens een misser maak ;-)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2013, 20:33:31
Ik ben benieuwd wat er in de praktijk is veranderd.
Iemand ervaringen?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2013, 09:08:34
Dat zullen we ondermeer met de aankomende Sail Den Helder gaan merken


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2013, 10:56:47
Dat zullen we ondermeer met de aankomende Sail Den Helder gaan merken

Ja hopelijk weer net zo'n mooie Sail als tijdens de laatste Tall ships races,
wat een prachtig evenement was dat!
Absolute aanrader voor iedereen die wat met schepen heeft.
Het valt samen met de Marine(vloot)dagen dus genoeg te zien!

http://www.saildenhelder.nl/foto-s.html&id_gallery=2

 O0