ID kaart kwijt, proces-verbaal geldig?

Auteur Topic: ID kaart kwijt, proces-verbaal geldig?  (gelezen 3505 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Devinz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Gepost op: 9 februari 2013, 13:24:46
Twee dagen geleden is helaas mijn portemonnee gestolen, waarin ook mijn ID-kaart zat. Uiteraard heb ik aangifte gedaan en een nieuwe ID kaart aangevraagd, dit zal wel een week duren.

Kan ik voor deze week een kopie van het proces-verbaal bij mij dragen zodat ik kan aantonen waarom ik geen ID kaart draag en om mij doormiddel van dat te identificeren of moet ik nu mijn paspoort bij mij dragen?




sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2013, 13:28:42
Als je je paspoort bij je hebt is er geen probleem.
Wil je dit niet en je wordt staande gehouden, dan heb je een groter probleem.

Wat ik weet, is dat je bij het gemeentehuis in Groningen bijvoorbeeld een bewijs van vermissing gratis kan krijgen.
Misschien heb je hier ook wat aan: http://www.paspoortinformatie.nl/nederlands/Reisdocumenten/Vermissing_of_diefstal


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2013, 17:44:48
Heb je een rijbewijs (of zat die ook in de portemonnee)? Een rijbewijs is ook een geldig document voor het identificeren op straat (Wet ID) en een stukje kleiner dan een paspoort (als je een pasje-formaat hebt).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2013, 19:21:03
Kan ik voor deze week een kopie van het proces-verbaal bij mij dragen zodat ik kan aantonen waarom ik geen ID kaart draag en om mij doormiddel van dat te identificeren of moet ik nu mijn paspoort bij mij dragen?

Ja, dit kan en mag maar alleen als je geen ander identificatie mogelijkheid hebt.
Wat ook mag is dat de politie je aanhoudt teneinde je identiteit vast te stellen. Je kan dan ook een boete krijgen die je daarna weer geseponeerd krijgt via de OvJ.

Wat ik weet, is dat je bij het gemeentehuis in Groningen bijvoorbeeld een bewijs van vermissing gratis kan krijgen.
Dit bewijs van vermissing komt overeen met het PVB en heeft dezelfde status gekregen. Je hoeft niet apart zo'n bewijs aan te vragen als je al een aangifte hebt gedaan.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Devinz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2013, 19:35:20
Heb je een rijbewijs (of zat die ook in de portemonnee)? Een rijbewijs is ook een geldig document voor het identificeren op straat (Wet ID) en een stukje kleiner dan een paspoort (als je een pasje-formaat hebt).

Nee, die heb ik niet.



Ja, dit kan en mag maar alleen als je geen ander identificatie mogelijkheid hebt.
Wat ook mag is dat de politie je aanhoudt teneinde je identiteit vast te stellen. Je kan dan ook een boete krijgen die je daarna weer geseponeerd krijgt via de OvJ.
Dit bewijs van vermissing komt overeen met het PVB en heeft dezelfde status gekregen. Je hoeft niet apart zo'n bewijs aan te vragen als je al een aangifte hebt gedaan.

Tja ik heb een paspoort maar die vind ik persoonlijk wat onpraktisch om mee te nemen mocht daar iets mee gebeuren.

Maar goed, ik zal 'm dan toch maar meenemen om problemen te voorkomen. Bedankt voor de antwoorden. :)