Directe Inzet Ambulance (DIA)

Auteur Topic: Directe Inzet Ambulance (DIA)  (gelezen 123269 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 9 februari 2013, 18:57:19
RAV Hollands Midden @ambulancehm

Wij starten 18/2 als 1e in NL met Directe Inzet Ambulance na bellen #112 en adres bekend wordt ambu ingezet. #DIA 1/3
2/3 #DIA levert naar verwachting 2 minuten tijdswinst op als iedere seconde telt waardoor we aantal burgers wat we bereiken
3/3 binnen 6 minuten verdubbelen. 92% #112 meldingen krijgt ambu. Goede ambulancezorg redt mensenlevens, daar spannen wij ons voor in! #DIA

Na Directe Inzet Ambulance triage en bepaling toestandsbeeld. Uit historische cijfers blijkt dat 8% uiteindelijk geen ambu nodig heeft 1/3
2/3 van wel ingezette ambu is 80% A1. #DIA leidt niet tot meer inzet maar wel sneller rijtijdenprofiel en snellere acute zorg.
3/3 Cijfers HM worden bevestigd in Rotterdam en Brabant. VWS wil van AZN landelijk beeld. Bij bevestiging zal #DIA landelijk gevolg hebben

Voor de Google-laars: zoek hoe men in andere landen werkt met #DIA : wheels-in-motion, pre-alert, EMS responsetime.

Voor de evicendence van #DIA in de NL situatie lees http://www.few.vu.nl/en/Images/werkstuk-poel_tcm39-226560.pdf


Wim Breeman @wbreeman
@AmbulanceZorg @ambulancehm onlangs gezien tijdens werkbezoek in Houston: werkt geweldig!




hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2013, 19:49:40
Ben heel benieuwd dit gaat worden.
De cijfers zullen kloppen zoals het hier staat, maar ik dacht toch ooit veel hogere cijfers te hebben gehoord.
Connexxion heeft daar ooit onderzoek naar gedaan dacht ik, maar ik weet nu even niet de gegevens te vinden.

8% heeft geen ambulance nodig. Dus het aantal loze ritten gaat met 8% stijgen, maar waarschijnlijk komt het er op neer dat de EHGV (eerste hulp, geen vervoer) gewoon 8% gaan stijgen, aangezien men dan naar mijn idee eerder denkt: laat die ambulance toch maar even gaan kijken voor de zekerheid, hij is er toch al bijna. Met als gevolg dat de inzetbeschikbaarheid met 8% daalt, wat weer consequenties heeft voor het aantal parate wagens en echt noodzakelijke 112 meldingen.

Zomaar even een brainstorm hoor.

Het is zeker een mooie inzet om nog betere zorg te leveren maar hoe ver gaan we daarin?
Gaan we dan ook wat doen aan de spoedmeldingen die via via (bv HAP) binnenkomen en dus al veel tijdsverlies hebben gegeven? Dan zouden alle telefoontjes naar de HAP ook via de meldkamer binnen moete komen.

Ik ben benieuwd, graag lees ik het hier als er meer bekend wordt!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2013, 20:00:13
Waren hier de rapid responders niet voor?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2013, 22:35:09
Waren hier de rapid responders niet voor?

Die zijn er niet in regio HM


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2013, 22:58:16
Waren hier de rapid responders niet voor?

Misschien bedoel je "First Responders", maar in beide gevallen ben ik benieuwd "waar" die dan precies voor zouden zijn?


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2013, 23:49:00
Misschien bedoel je "First Responders", maar in beide gevallen ben ik benieuwd "waar" die dan precies voor zouden zijn?

Had nog een quote bij gemoeten, maar voor die 8% waarbij geen ambulance nodig is. Mijn indruk was dat er bij bijvoorbeeld een hyperventilatie eerder een rapid responder wordt gestuurd om maar even polshoogte te gaan nemen, en de ambulances beschikbaar te houden.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2013, 08:26:43
First responders zijn geen ambulancemensen, dit zijn bv de brandweer die op een reanimatie worden afgestuurd.

Rapid responders zijn eenheden met alleen een ambulanceverpleegkundige. Ofwel een auto ofwel een motor.
Het is een relatief goedkope eenheid, die makkelijk is in te zetten voor gebiedsdekking. In de wet is geregeld dat er een EENHEID binnen 15 minuten ter plaatse moet zijn, en niet EEN AMBULANCE. (weet niet de precieze tekst maar hier komt het op neer)

Verder zijn deze eenheden ideaal om in te zetten als er wel een ambulance ter plaatse zou moeten maar het vermoeden bestaat dat er geen vervoer gaat plaatsvinden.

Indien deze eenheid een motor is kan hij in stedelijke gebieden of juist in duingebieden en bos snel ter plaatse zijn.

Verder is dit een ideale eenheid om bv in te zetten bij een reanimatie of ernstige slachtoffer waar niet perse 4 paar handen nodig is.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2013, 11:30:54
Duidelijk verhaal, ik zie alleen niet wat dit met DIA te maken heeft. Het gaat om het snellere alarmeren, niet om wie er gealarmeerd wordt. De gealarmeerde eenheden hoeven niet per definitie te veranderen, ze worden slechts eerder gealarmeerd. Wellicht alleen met een adres, nadere info krijgt men dan aanrijdend via de mob en/of MDT.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2013, 12:27:51
Je zet liever een eenheid die toch niet kan vervoeren in op een mogelijke loze rit dan een volledige ambulance.
Die hou je liever achter de hand voor de 100% zeker ritten.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2013, 12:34:53
Of gewoon via de eigen huisarts?