Reanimeren in een RIB

Auteur Topic: Reanimeren in een RIB  (gelezen 7761 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Gepost op: 26 februari 2013, 11:34:58
Hallo allemaal,

Ik had van de week een discussie met wat collega's over het reanimeren van een verdrinkingsslachtoffer in een RIB. Stel je vist er iemand uit en die persoon ademt niet meer. Er staat een redelijke golfslag (windkracht 5 aflandig) en je kan als opstapper met 1 hand vasthouden zonder overboord te slaan. Zou jij als opstapper de moeite nemen om te beademen, zou je met die ene arm gaan pompen of zou je gewoon vastklemmen zodat de schipper volle kracht naar het strand kan? Ik zeg zelf even 5 keer beademen en dan met 1 arm pompen tot aan de kant ivm zuurstoftekort. Overigens mag je er vanuit gaan dat er een ervaren schipper achter het roer zit en dat die wel zorgt dat je veilig aan de kant komt ;)

Edit: post ook even een foto van de RIB waarmee jullie varen indien mogelijk. Geeft mij een id hoeveel ruimte jullie hebben.




De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2013, 11:39:31
Ik heb het meegemaakt. Ik kan je vertellen, als je in een branding van 3 meter ligt en je hebt iemand eruit gevist, wil je zo snel mogelijk op de kant zijn. In de tijd dat jij al constateert dat hij niet ademt kan je al snel op het strand zijn.
Bij mij heeft toen een opstapper slachtoffer vastgehouden, ik was schipper, en de andere hielp mij kijken om een zo snelle en veilig mogelijk weg naar het strand te vinden.
SO heeft het overleefd, na reanimatie op het strand.


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2013, 11:46:46
Geenpijl,

Complimenten voor de inzet! Goed om te horen dat die persoon het heeft overleef! Nog even een kleine vraag voor mijn inschatting: hoe ver waren jullie uit de kust?


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2013, 11:53:44
meter of 150 denk ik?!


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2013, 12:36:11
Overigens werd dit filmpje me gisteren door die collega ook toegestuurd:
Dit kan natuurlijk weer als schokkend ervaren worden! Swimmer dragged under by strong current near Blackpool pier

Interessant om te zien hoe de collega's van de RNLI dit aanpakken.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2013, 19:39:07
Reanimeren in een RIB kan wel, echter niet in de branding, en niet op hoge snelheid, en alleen als je voldoende ruimte en bemensing hebt..

het vergt wel wat extra aanpassingen..  
>Helm op.. Zeker erg handig.. r  
>Borstcompressies zijn wel mogelijk..
>Mond op Mond/masker is niet mogelijk.
>AED is wel mogelijk, maar daar moet je wel extra voorzieningen voor treffen (Waterdichte koffer)
>Voor een specifiek getrained team is ballonbeademing wel mogelijk.
>Het is zeker mogelijk, maar je moet het wel actief oefenen,
>Rib >5,5meter, als er voldoende dekruimte is.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2013, 21:37:56
Danny, vergijkbaar met het engelse fimpje zou ik slachtoffer aan boord en terug naar het strand en daar ehbo. Bij vlak weer kan je kiezen om te starten met ehbo, beademen en hartmassage zou ik niet aan beginnen als je vanaf het strand vaart als reddingsbrigade. Als je vanuit een haven opereerd en verder van een plek met hulp bent is het anders.
9910001


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2013, 22:35:25
Misschien kiezen voor het toepassen van een automatisch hartmassage apparaat zoals nu veelvuldig op de ambulance wordt gebruikt? Voorbeelden zijn de LUCAS en de AUTOPULSE.

Vanaf deze lokatie kan ik even geen filmpjes linken maar even zoeken op youtube levert vast wel wat op.
Zo heb je geen peronen nodig die borstcompressies uitvoeren, zij hoeven alleen dit aparaat te bedienen en te bewaken. Beademen; altijd discutabel, leken hoeven het al niet meer te doen. Zeker onder die omstandigheden denk ik niet dat je met welke techniek dan ook voldoende ventilatie krijgt.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2013, 00:18:49
Misschien kiezen voor het toepassen van een automatisch hartmassage apparaat zoals nu veelvuldig op de ambulance wordt gebruikt? Voorbeelden zijn de LUCAS en de AUTOPULSE.

Vanaf deze lokatie kan ik even geen filmpjes linken maar even zoeken op youtube levert vast wel wat op.
Zo heb je geen peronen nodig die borstcompressies uitvoeren, zij hoeven alleen dit aparaat te bedienen en te bewaken. Beademen; altijd discutabel, leken hoeven het al niet meer te doen. Zeker onder die omstandigheden denk ik niet dat je met welke techniek dan ook voldoende ventilatie krijgt.

Leuke theoretische invalshoek, maar dat gaat in de praktijk niet werken... (Deze discussie gaat voornamelijk over reddingen in open vaartuigen en in het kustgebied, mogelijk dat het bijvoorbeeld in offshore situaties bij een gesloten reddingsboot wel een toegevoegde waarde kan hebben!!)

Je hebt al je handen en voeten al nodig om jezelf op je plek te houden in zware omstandigheden, daarbij komt dat er vaak maar 2 bemanningsleden aan boord zitten. Van deze twee is de één druk met het besturen van het vaartuig, terwijl de andere zich in reddingsoperaties bezig houdt met het slachtoffer. Daarbij heeft hij ook nog andere taken, zoals het bedienen van de verbindingsmiddelen, de vaste taken bij iedere strandlanding en (zeker in het geval van handgestuurde boten) meekijken met de schipper. Dit terwijl je alle kanten op gesmeten wordt..

Onlangs een kiter in problemen die nadat hij "gered" was zijn veiligheidshelm af wilde zetten, waarop m'n collega toch maar duidelijk maakte dat ie die beter op kon houden... Je bent pas "veilig" als je weer met beide benen op het land staat, dat vergeten de meeste mensen nog wel eens.

Het filmpje die Danny heeft gepost geeft een aardig beeld van hoe het e.e.a. eraan toe gaat, alhoewel de branding en golfslag hier nog wel meevalt... ;)

Het devies in dit soort situaties is dus ook: scoop and run, onderweg wat drukken, hoog en droog het strand op en daar de verdere hulpverlening opstarten. Als het goed is staat op de aanlandingsplaats dan inmiddels een voertuig met medische benodigdheden, zoals een AED en zuurstof.

Beademen (Tijdens slecht weer, op welk vaartuig dan ook)? Zoals iemand hier wel eens eerder gezegd heeft: Ik wil liever nog een paar jaar genieten van m'n gebit! 8)


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2013, 21:13:09
Als reddingsbrigade mag je geen LUCAS gebruiken. Dit wordt gezien als een medische handeling.

Wanneer je de inzet doet conform het drenkelingen protocol start je eerst met beademen zonder reanimatie.
De meeste drenkelingen zullen dicht onder de kust liggen en dan start je de reanimatie samen met de hulptroepen op het strand.
Reanimeren in de boot en naar het strand varen met hoge snelheid geeft geen effectieve reanimatie.