Hulpverleners helpen te navigeren naar incident

Auteur Topic: Hulpverleners helpen te navigeren naar incident  (gelezen 9124 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Gepost op: 26 februari 2013, 22:54:22
Getracht een passend topic en/of board te vinden. Maar bij gebrek aan resultaat gooi ik hier maar een balletje op. Mocht er al een topic over zijn, laat het me weten. Past dit topic elders beter, dan aan de Mods om het daarheen te verschepen.

Verder nu eerst een situatieschets/voorbeeld.

In sommige gevallen is het moeilijk voor hulpverleners om de locatie van een incident te vinden. Hierbij wil ik even buiten beschouwing laten dat de 112 beller niet weet waar hij is of een verkeerd adres opgeeft. Mijn inspiratie voor dit topic komt uit de praktijk, van de 3 keer dat er (bij mijn weten) hulpdiensten met spoed naar mijn werklocatie zijn gevraagd, zijn zij 2 maal verkeerd gereden. In deze situatie beiden een ambulance, die wij aan zien komen rijden op de hoofdweg, maar vervolgens rechtsaf slaat op de kruising, terwijl wij links zitten. De ene keer dat dit wel goed ging was waarschijnlijk doordat er toen een BHV'er op/bij de kruising stond om de weg te wijzen.

Naar verluid, en eigen zeggen van de chauffeurs, geeft het navigatie systeem dit domweg verkeerd aan. Ons adres schijnt niet goed op de kaarten te staan. Op die kaarten lijkt het alsof ons bedrijf aan een andere weg ligt, die in het verlengde van de onze ligt. Het "gidsen" door mensen langs de weg te zetten lijkt dus op zich te werken (al is dat maar 1 keer gebeurt). Maar dat is tijdens de normale werk situatie. Met voldoende mensen om bij een slachtoffer te blijven en op de nodige punten te staan om de weg te wijzen/de hulpverleners te ontvangen. Stel dat dit 's avonds in overwerk situatie gebeurd, waarbij we dan dikwijls met slechts 2 of 3 man aanwezig zijn. Dan is er niemand 'over' om de weg te wijzen.

Dus nu naar de eigenlijke vraagstelling, wat kun je als melder op een moeilijk vindbare plek (althans volgens sommige navigatiesystemen) er aan doen om te zorgen dat de hulpdiensten zo snel mogelijk op de juiste plaats aankomen? Eigenlijk ongeacht of dit in een bedrijfssituatie, thuis, camping, etc is.

PS: In beide gevallen was de ambulance slechts iets later ter plaatse (nadat er iemand achteraan gegaan was...) en heeft dit geen verdere problemen opgeleverd.




Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2013, 23:08:14
Ik zou in een dergelijk geval zoals u omschrijft (waarin men uit ervaring weet dat navigeren fout kan gaan), preventief contact opnemen met de hulpdiensten. Hierbij dan doorgeven dat de daadwerkelijke locatie afwijkt van de locatie die een navigatiesysteem aangeeft, en dat dus in geval van nood een ander huisnummer of een andere straatnaam in het navigatiesysteem ingevuld dient te worden. Ik neem tenminste aan dat er bij de hulpdiensten of wellicht de meldkamer zulke toevoegingen gemaakt kunnen worden voor bepaalde adressen.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2013, 23:09:27
Je zou dit bij de kaartmakers kunnen melden.
Veel diensten gebruiken http://citygis.nl/, wellicht even een mailtje sturen.
Dan kunnen zij wel vertellen hoe dit het beste kan denk ik.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2013, 00:41:50
Als het bij de melder een bekend probleem is zou ik het ook altijd doorgeven bij de melding. Dat is natuurlijk geen ideale oplossing, maar als iedere seconde telt wel erg belangrijk. Zorg ook dat dit bij elke medewerker/BHV'er bekend is.

Daarnaast is het altijd belangrijk dat huisnummers (eventueel bedrijfsmaam) duidelijk zichtbaar zijn.
Zie bijvoorbeeld: http://www.elburg.nl/Wonen_Wijken_Milieu/Veiligheid/Maak_van_uw_hulpdienst_geen_spoorzoeker
Senior GGP / Oost-Brabant


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2013, 01:34:10
Naast de tips die hier al gegeven zijn kan je ook als je vanaf de weg makkelijk naar het bedrijf kan kijken 2 auto's met tussenruimte van 5 meter zo neer zetten dat ze met de koplampen naar de weg schijnen en je alarmverlichting aanzetten en dat als referentiepunt meegeven bij de melding die je doet zodat ze weten dat ze daar moeten zijn.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2013, 06:55:19
Als aanvulling op het bovenstaande heb ik ook deze tip gehoord: bij moeilijke adressen investeren in vier of vijf Powerflares. Bij een melding, de powerflares in een lijn vanaf een makkelijker bereikbare locatie naar je adres toe uitleggen en dit ook in de melding vermelden. Helpt natuurlijk beter in het donker.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Peter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2013, 15:02:04
Als aanvulling op het bovenstaande heb ik ook deze tip gehoord: bij moeilijke adressen investeren in vier of vijf Powerflares. Bij een melding, de powerflares in een lijn vanaf een makkelijker bereikbare locatie naar je adres toe uitleggen en dit ook in de melding vermelden. Helpt natuurlijk beter in het donker.
Of simpelweg in overleg met de gemeente een straatnaambordje met de huisnummers er onder, of een bordje bij de afslag met straatnaam en huisnummer en een pijl.. Je klanten kunnen je waarschijnlijk ook moeilijk vinden.


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2013, 17:44:38
Hmm meerdere goede tips. Vreemde is dus dat klanten en leveranciers geen/weinig problemen hebben om ons te vinden. Die staan hooguit voor de verkeerde deur. Vanaf de aanrijroute (zowel voor de meeste klanten als de ambu) is er grotendeels vrij zicht op ons pand, alleen wat bomen die misschien roet in het eten gooien. Dit is een behoorlijk pand, met grote (verlichte) reclameborden aan de gevel. Bij melding wordt adres en bedrijfsnaam vermeld. Wanneer ze eenmaal de juiste straat indraaien (de juiste kant op dus...) is er ook geen missen meer aan.

Weet er iemand toevallig wat voor navi er op de ambu in zuidwest Drenthe en/of noordwest Overijssel gebruikt worden? Bij mijn weten geven TT en Garmin het wel juist aan, van google weet ik het zeker. Wanneer dat inderdaad Citygis is, zal ik daar eens een mailtje aan wagen, en proberen het probleem bij de bron aan te pakken.

Maar dit topic vooral ook in het algemeen bedoelt, dus wie nog verdere ideeen heeft...


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2013, 18:31:14
Citygis is een perfect navigatiesysteem voor straten, maar de huisnummers worden evenredig verdeeld over de straat. Het eerste en laatste nummer zullen dus op de juiste plaats staan, maar daartussen is het een benadering van het adres dat gegeven wordt. In Zeist hebben wij een paar van die verschrikkelijke wijken (met huisnummers van 1 tot 8000) en het is best moeilijk om daar in één keer te komen waar je moet zijn.

Voor de hulpverleners kan het helpen het adres (dat in eerste instantie door de AC/MKA in de MDT is geschoten) handmatig opnieuw in te voeren. Dan is de kans groter dat je naar de juiste plek wordt genavigeerd, maar ook dat is geen garantie. Als duidelijk is dat er problemen met de locatie zijn zou ik ten alle tijden (wanneer beschikbaar natuurlijk) iemand buiten zetten om te gidsen. Wat rest voor de hulpverleners is namelijk plaatselijke kennis en je kan het zeker ambulancemedewerkers niet kwalijk nemen dat ze niet ieder bedrijf in de regio weten te vinden. Brandweerlieden hebben dan nog wat plaatselijke kennis, maar als je door de hele regio rijdt wordt dat wat moeilijker.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2013, 22:34:06
Ik kom in mijn werk regelmatig in situaties waar we een ambulance / HAP-arts nodig hebben,
afhankelijk van de situatie zet ik de auto vaak net iets buiten het rijtje zodat deze met de alarmlichten uitsteekt en zet de alarmlichten aan, zeker in de avonden en nachten is dit vaak een goed herkenningspunt.

GreetZ,
Nachtbroeder 1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.