Hulpverleners helpen te navigeren naar incident

Auteur Topic: Hulpverleners helpen te navigeren naar incident  (gelezen 9106 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #30 Gepost op: 5 maart 2013, 11:24:54
Over huisnr gesproken, snap niet waarom ze de afmetingen en cijfertype niet verplichte standaardmaat  maken, zo groot dat ze vanaf de straat te lezen zijn?

Je dacht toch niet dat in Burocratie Nederland, hier geen regels voor bestaan. ;) Zoals met zoveel dingen is handhaving een heel andere discussie.....
Standaard maten gaat niet werken, omdat de afstand van/naar de weg nergens gelijk is. Zichtbaarheid is de maatstaf, samen met het duidelijk verwijzen naar het bijbehorende object.

In Nederland valt dit soort regelgeving onder de Gemeentelijke overheid.
Veel Gemeenten hebben al  regelgeving die voorschrijft dat huisnummers vanaf de openbare weg zichtbaar aangebracht moeten worden. Hieronder zie je een (goed uitgewerkt) voorbeeld. Niet alle Gemeenten stellen dit zo duidelijk. Sommige Gemeenten nemen een algemene verwijzing op als onderdeel van regelgeving rond Straatnaam borden, en leggen de specificaties voor soort en plaats apart vast.


F. Plaats en zichtbaarheid van de huisnummers

1. Zichtbaarheid

Huisnummers moeten zo dicht mogelijk bij de toegangen van het gebouw worden aangebracht op een vanaf de weg zichtbare plaats. In situaties waarbij deze directe zichtbaarheid niet aanwezig of voor handen is, moet een tweede huisnummer zodanig worden aangebracht, dat dit vanaf de weg zichtbaar is.

2. Hoogte

De afstand tussen de onderzijde van het huisnummer en het bij de toegang van het gebouw aansluitende niveau dient niet minder dan 1,75 m en niet meer dan 2,25 m te zijn. Voor aan te brengen verzamel- of verwijsborden dient een daarmee overeenkomende plaatsing te worden aangehouden.

3. Verzamel- en verwijsborden

In situaties die op onoverzichtelijke wijze op de weg aansluiten, dienen zich verzamel- en/of verwijsborden te bevinden. De aanduidingen dienen duidelijk zichtbaar te zijn.

Verzamelborden dienen te worden aangebracht nabij één van de volgende plaatsen:

    -    de (openbare) weg;
    -    de toegang van een (openbare) bij een gebouw behorende parkeergelegenheid of parkeergarage;
    -    de toegang van een afzonderlijk voetpad;
    -    de hoofdtoegang van een gebouw;
    -    de toegang van een galerij, gang e.d.;
    -    een trap of lifthal;
    -    een lift.

Op “verzamelborden” kan worden volstaan met het vermelden van het laagste en het hoogste nummer bijv.: 2 – 24

    4.

    De kleur van de bordjes is wit, de cijfers zijn zwart.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #31 Gepost op: 5 maart 2013, 12:45:11
Dat ben ik niet met u eens. Het blind staren op een navigatiesysteem, wat heden ten dage nogal vaak gebeurt, vind ik in het geval van hulpdiensten toch een kwalijke zaak. Ja, ik weet dat zeker in levensbedrijgende situaties geen tijd is om even rustig alle kaarten te bestuderen en dat voornamelijk ambulancemedewerkers niet altijd lokale kennis hebben. Daarom is het noodzakelijk om ze in moeilijke situaties een handje te helpen, hierbij is enkel fatsoenlijk (digitaal) kaartmateriaal gewoonweg niet voldoende. Dit omdat perfect kloppend materiaal (helaas) nog steeds een utopie is.

Allemaal waar, maar als je weet dat je pand verkeerd op het kaartmateriaal staat,melden,want anders blijft het een utopie.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #32 Gepost op: 5 maart 2013, 19:13:39
Allemaal waar, maar als je weet dat je pand verkeerd op het kaartmateriaal staat,melden,want anders blijft het een utopie.

Klopt, het is inderdaad een kleine moeite om het door te geven.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #33 Gepost op: 5 maart 2013, 19:27:39
Ik geef altijd mee dat ze de hulpdiensten moeten opvangen. Even bij de weg gaan staan en duidelijk zwaaien/aangeven waar ze moeten zijn.


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #34 Gepost op: 10 maart 2013, 16:32:20
Na het verder uitgezocht te hebben zijn we er nu achter waar de fout zit! In dit geval blijkt het kaartmateriaal wel te kloppen, maar, als ik het goed begrijp, gebruikte de meldkamer een verkeerde code bij het doorsturen van het adres naar de navi. Hierdoor werden ze naar het midden van de straat gestuurd, ipv ons uiteinde. Er zou nog intern bij de meldkamer gekeken worden hoe dit meerdere keren fout gegaan is, en stappen ondernemen om het in de toekomst te voorkomen. Wellicht is dat inmiddels al gebeurd.

Maar hierdoor zou ons voornaamste probleem dus verholpen moeten zijn. Dan is het nu alleen nog zorgen dat ze bij het juiste deel van het pand uitkomen, maar dat scheelt alweer 2 mensen  O0

Ik geef altijd mee dat ze de hulpdiensten moeten opvangen. Even bij de weg gaan staan en duidelijk zwaaien/aangeven waar ze moeten zijn.

Zolang wij voldoende mensen aanwezig hebben om dit (veilig) te doen zullen we dat ook zeker doen. Voornaam deel waarom ik dit topic opende was dan ook juist wat te doen wanneer er niet genoeg mensen zijn. Maar goed om te zien dat men hier goed meedenkt. En zijn best een aantal suggesties waar we wel wat mee kunnen denk ik.