P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 257321 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Het lijkt erop dat de ambulances van Brabant-Noord en Brabant-Zuidoost de slechtst mogelijke oplossing hebben gekozen. Wel een huisnummer en postcode, maar geen straatnaam en plaats.

Dus adres kan je nog steeds achterhalen door postcode en huisnummer te combineren. En het lijkt me vooral irritant dat je niet gelijk ziet waar het is, vergt toch een paar seconden mentale voorbereidingstijd. Gewoon de simpele oplossing zoals de grote objecten, straatnamen, plaatsnamen weergeven lijkt me toch veel makkelijker? Haaglanden kiest daar voor wel bij de ambulances, net zoals veel brandweerregio's.
Privacy opgelost en toch nog een snelle indruk waar het ongeveer is.

Waar de Brabantse regio's voor kiezen snap ik niets van omdat het voor zichzelf moeilijker maken en de privacy nog steeds niet is oplost.

Ik heb sowieso nooit begrepen waarom regio's mogen afwijken van wel of geen ambulances op P2000. In een gecentraliseerd land als Nederland zou je verwachten dat alles hetzelfde is. Dus alle ambulances op P2000 en op dezelfde manier gealarmeerd, waar bij de manier van Amsterdam misschien het beste voorbeeld is (grote objecten, straatnamen maar geen huisnummers, meerdere ambulances tegelijkertijd kunnen alarmeren op een locatie)

Op internet zijn wel kaartjes met wat de postcodegebieden zijn, dan hou je die erbij toch?


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Op internet zijn wel kaartjes met wat de postcodegebieden zijn, dan hou je die erbij toch?

Ik bedoel de medewerkers van de ambulancediensten. Zij zien niet meteen waar ze naar toe moeten. Het gaat niet om mij. Maar ik verbaasde me er alleen over dat deze regio ineens afwijkt van de andere regio's in de wijze van alarmeren.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
In de veiligheidsregio Utrecht is alleen nog maar de plaatsnaam zichtbaar bij P2000 meldingen van ambulances. Huisnummers moesten weg wegens privacy dat is bekend, maar waarom kiezen zij ervoor om ook de straatnaam weg te halen. Dat levert toch geen meerwaarde op?

Ik snap echt niet waarom er geen uniform beleid is in alle regio's. Met het huisnummer weglaten zijn alle privacyproblemen opgelost.

Hoe staat het trouwens met de toekomstige encryptie van P2000? Is dat echt technisch haalbaar? Heeft echt wel meerwaarde gezien het feit dat ramptoeristen toch wel komen? Iedereen hoopt natuurlijk dat we kunnen blijven meelezen. Altijd fijn om te weten dat je snel weet wat er aan de hand is. Ik zie er ook weinig kwaad in, zolang er geen persoonlijke belangen worden geschaad. In een open samenleving moet dat in mijn ogen gewoon kunnen.






Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Hoe staat het trouwens met de toekomstige encryptie van P2000? Is dat echt technisch haalbaar? Heeft echt wel meerwaarde gezien het feit dat ramptoeristen toch wel komen? Iedereen hoopt natuurlijk dat we kunnen blijven meelezen. Altijd fijn om te weten dat je snel weet wat er aan de hand is. Ik zie er ook weinig kwaad in, zolang er geen persoonlijke belangen worden geschaad. In een open samenleving moet dat in mijn ogen gewoon kunnen.

Ja, met het vernieuwde netwerk is het mogelijk om met encryptie te pagen. Het is (voor alsnog) aan de regio's zelf of ze hier gebruik van gaan maken of niet.




Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
In de veiligheidsregio Utrecht is alleen nog maar de plaatsnaam zichtbaar bij P2000 meldingen van ambulances. Huisnummers moesten weg wegens privacy dat is bekend, maar waarom kiezen zij ervoor om ook de straatnaam weg te halen. Dat levert toch geen meerwaarde op?


Wat is de meerwaarde van het adres in het P2000 bericht als deze ook ingeschoten word in het MDT en daarmee ook de navigatie?
Ik denk dat Utrecht en Gooi/Vechtstreek een mooie praktische oplossing hebben gevonden voor die regio's.

Gezien de toekomstige meldkamer Midden Nederland verwacht ik dat Flevoland ook zal verschijnen op P2000 en op dezelfde manier haar ambu's zal piepen.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
In de veiligheidsregio Utrecht is alleen nog maar de plaatsnaam zichtbaar bij P2000 meldingen van ambulances. Huisnummers moesten weg wegens privacy dat is bekend, maar waarom kiezen zij ervoor om ook de straatnaam weg te halen. Dat levert toch geen meerwaarde op?

Ik snap echt niet waarom er geen uniform beleid is in alle regio's. Met het huisnummer weglaten zijn alle privacyproblemen opgelost.

Hoe staat het trouwens met de toekomstige encryptie van P2000? Is dat echt technisch haalbaar? Heeft echt wel meerwaarde gezien het feit dat ramptoeristen toch wel komen? Iedereen hoopt natuurlijk dat we kunnen blijven meelezen. Altijd fijn om te weten dat je snel weet wat er aan de hand is. Ik zie er ook weinig kwaad in, zolang er geen persoonlijke belangen worden geschaad. In een open samenleving moet dat in mijn ogen gewoon kunnen.

Kleine straatjes? Én voor adressen waar je plaatselijk bekend bent, waar dan iemand woonachtig is die minder is qua gezondheid, dan is 1+1 toch 2 als je straatnaam krijgt met P2000 melding. Dan extra kijkers én mensen die via internet erachter komen dat er iets aan de hand is voordat zij door familie ingelicht zijn.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Zeeland heeft nu ook geen straatnamen meer bij de P2000 meldingen van ambulances. Je ziet het steeds vaker bij de regio's, denk aan Utrecht. Ik dacht het huisnummer weglaten wel genoeg was, maar blijkbaar moet zelfs de straatnaam weg. Lijkt me in eerste instantie vooral voor de hulpverleners niet zo prettig die het adres dan pas in de ambulance zien.

Hoe staat het met de encryptie van P2000 word daar nog gebruikt van gemaakt in de toekomst? Het zou nu toch ongeveer klaar moeten zijn.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Het werkt perfect door het MOI, zo heb je de straatnaam, nummers en ook meteen alle informatie bij elkaar. Zover ik weet is encryptie inzetbaar, en is het aan de regio's zelf of zij daar gebruik van gaan maken. De oplossing zoals die nu door de ambulancedienst wordt gebruikt werkt ook goed. Rijroute staat klaar in de Tom Tom van de chauffeur bij wegrijden weten we meteen waar we heen moeten. De bijzonderheden halen we uit de MOI.