uitstraling docent

Auteur Topic: uitstraling docent  (gelezen 3538 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

witkopje

  • Gast
Gepost op: 16 april 2005, 13:13:14
wat moet volgens jullie een docent / instructeur uitstralen

ik geef een voorzetje

uitstralen dat hij zijn zaakje goed en ordelijk geregeld heeft dit kan hij proberen door er verzorgt uit te zien. een eerste indruk kun je maar een keer maken. en de eerste drie minuten zijn van belang vandaar. :)




cupido

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 16 april 2005, 16:30:04
niks mis mee met deze vraag ;D
hebben jullie nog nooit van intercollegiale toetsing gehoord of van intervisie. vragen omtrent deze kunnen mede deelnemers aan het forum gebruiken om er hun voordeel mee te doen, maar dat is mijn mening

jan


Target77

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 16 april 2005, 16:38:29
niks mis mee met deze vraag ;D
hebben jullie nog nooit van intercollegiale toetsing gehoord of van intervisie. vragen omtrent deze kunnen mede deelnemers aan het forum gebruiken om er hun voordeel mee te doen, maar dat is mijn mening

jan

Heb ondertussen begrepen van Witkopje dat er inderdaad geen commerciele doeleinden aan verbonden zijn. Vraag mag wat mij betreft dan ook doorgaan.

Let's go back to topic then!!  ;D ;D ;D


firemanr

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 16 april 2005, 16:43:59
Heb hem hier maar neergeploft, er stond niks bij omtrent Brandweer o.i.d. ;)


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 16 april 2005, 19:31:00
Tjah wat moet een instructeur / docent uitstralen, ik heb het een en ander even op een rijtje gezet:

ten eerste: Moet de instructeur / docent weten waar hij het over heeft, is dit niet het geval dan merk je dat gelijk en heeft hij zich niet goed voorbereid op het geen wat hij ging doen.

Ten tweede: Moet de instructeur / docent een korte en krachtige inleiding houden. Doet hij dit niet dan verlies je aandacht wat je niet snel weer terug krijgt.

Ten derde: Moet de instructeur / docent zoals ik hierboven ook al vermeldde zorgen dat hij de aandacht houdt. Dit kan je doen door op verschillende toonhoogtes te praten, met je stem nadruk leggen op bepaalde zaken. Maak gebruik van voorbeelden (dit kunnen ook foute voorbeelden zijn en dan kan je de studenten om hun mening vragen). Zorg er als laatste ook voor dat je niet alleen een verzender van informatie bent , sta ook open om informatie te ontvangen. Dit zijn een aantal zaakjes waardoor je instructie niet saai wordt.

Ten vierde: Moet de instructeur / docent er voor zorgen dat hij zelfverzekerd overkomt. Als je niet zelfverzekerd bent dan merk je dat heel snel (onrustig praten, nerveusiteit etc.).

Ten vijfde: Moet de instructeur / docent er voor zorgen dat de gegeven informatie aansluit bij de al aanwezig informatie van de mensen. Is dit namelijk niet het geval dan kan het nergens aan gekoppeld worden en is het heel moeilijk om het te onthouden. Begin dus niet gelijk met heel veel informatie te strooien maar probeer het opneembaar te houden voor de cursisten.

Ten zesde: Moet de instructeur / docent er voor zorgen dat hij doel heeft van de instructie, welke doelen wil je bereikt hebben na de instructie. Worden deze niet bereikt, kijk kritisch naar jezelf waar het aan ligt.

Dit zijn een aantal zaakjes die denk ik van groot belang zijn (dit is althans wat ze mij op school leren) voor het geven van een goede instructie.  De eerste indruk is er altijd wel zoals witkopje zegt echter zijn de bovenste dingen veel belangrijker voor het geven van een goede instructie. Als laatste nog een tip, zet een glaasje water neer als je een instructie / presentatie moet geven, als je veel praat kan je een droge mond krijgen waardoor je wat zwaarder gaat praten met als gevolg dat je slechter te verstaan bent.

Als er nog nadere uitleg nodig is hoor ik dat wel.

Groeten Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Rene112

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 16 april 2005, 21:23:25
Naast de goede punten die Ricardo al heeft aangegeven, vind ik het altijd belangrijk dat er een goede interactie is tussen de instructeur en de groep.

Daarmee bedoel ik dat een instructeur goed moet kijken/observeren hoe er gereageerd wordt op zijn/haar verhaal en voorbeelden. Door in te spelen op vragende gezichten, losse opmerkingen en door gerichte vragen te stellen, krijg je een wisselwerking tussen de instructeur en de cursisten.

Daardoor blijven de cursisten geprikkeld om 'bij de les' te blijven omdat ze elk moment een vraag kunnen krijgen en doordat ze de les kunnen 'beïnvloeden' door hun vragen of opmerkingen.

Deze 'losse' manier van lesgeven heeft wel een groot risico. Je moet als instructeur toch steeds weer proberen om bij de rode draad (je eigen lesplan) uit te komen.

groeten,
René de Caluwé


witkopje

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 16 april 2005, 21:23:57
Tjah wat moet een instructeur / docent uitstralen, ik heb het een en ander even op een rijtje gezet:

ten eerste: Moet de instructeur / docent weten waar hij het over heeft, is dit niet het geval dan merk je dat gelijk en heeft hij zich niet goed voorbereid op het geen wat hij ging doen.

Ten tweede: Moet de instructeur / docent een korte en krachtige inleiding houden. Doet hij dit niet dan verlies je aandacht wat je niet snel weer terug krijgt.

Ten derde: Moet de instructeur / docent zoals ik hierboven ook al vermeldde zorgen dat hij de aandacht houdt. Dit kan je doen door op verschillende toonhoogtes te praten, met je stem nadruk leggen op bepaalde zaken. Maak gebruik van voorbeelden (dit kunnen ook foute voorbeelden zijn en dan kan je de studenten om hun mening vragen). Zorg er als laatste ook voor dat je niet alleen een verzender van informatie bent , sta ook open om informatie te ontvangen. Dit zijn een aantal zaakjes waardoor je instructie niet saai wordt.

Ten vierde: Moet de instructeur / docent er voor zorgen dat hij zelfverzekerd overkomt. Als je niet zelfverzekerd bent dan merk je dat heel snel (onrustig praten, nerveusiteit etc.).

Ten vijfde: Moet de instructeur / docent er voor zorgen dat de gegeven informatie aansluit bij de al aanwezig informatie van de mensen. Is dit namelijk niet het geval dan kan het nergens aan gekoppeld worden en is het heel moeilijk om het te onthouden. Begin dus niet gelijk met heel veel informatie te strooien maar probeer het opneembaar te houden voor de cursisten.

Ten zesde: Moet de instructeur / docent er voor zorgen dat hij doel heeft van de instructie, welke doelen wil je bereikt hebben na de instructie. Worden deze niet bereikt, kijk kritisch naar jezelf waar het aan ligt.

Dit zijn een aantal zaakjes die denk ik van groot belang zijn (dit is althans wat ze mij op school leren) voor het geven van een goede instructie.  De eerste indruk is er altijd wel zoals witkopje zegt echter zijn de bovenste dingen veel belangrijker voor het geven van een goede instructie. Als laatste nog een tip, zet een glaasje water neer als je een instructie / presentatie moet geven, als je veel praat kan je een droge mond krijgen waardoor je wat zwaarder gaat praten met als gevolg dat je slechter te verstaan bent.

Als er nog nadere uitleg nodig is hoor ik dat wel.

Groeten Ricardo



Daar kan ik me wel in vinden Ik heb ooit eens een cursus gedaan spreken in het openbaar. Liever had de toemalig docent het over persoonlijkheidsvorming.

Persoonlijkheid
Ik ben het met de jaren meer en meer eens geworden dat je een persoonlijkheid moet neer zetten. Het topunt van kranzingheid is: hetzelfde neerzetten als een ander en dan een beter resutaat verwachten. Mijn part ga je goochelen

Voorbereiding
Zorg dat je altijd een goed slot hebt op het moment dat je het niet meer weet kun je altijd goed afsluiten. Voorbereiding is hierbij van levensbelang.

kleding:
Alles is afhankelijk lijkt mij van de instructie die je geeft een brandweerman verwacht je niet in een drie delig pak. Maar iemand die een AED cursus verwacht je  in een geklede broek met bloes en eventueel stropdas.
Het is ook een serieus apparaat.
de kleding moet naar mijn inzicht aangepast zijn aan de instructie die je geeft. Soms zie ik docenten dat ik denk dat is nu jammer.

Fouten maken
Fouten maken mag mits je ze ook kan toegeven. Ik heb ook ervaringen gehad van docenten die dingen vertelde en achteraf niet waar waren. Kijk dat kan niet en hoeft ook niet hier heb je prima forms voor om zaken goed uit te zoeken

 :)
kennis
Ook vind ik het een voordeel als een docent / instructeur kennis heeft van lichaams taal. ik kan het boek van jules Fast de taal van het lichaam bijzonder aanraden.

Zaken op orde hebben
Zorg dat je zaken op orde zijn zoals beamer of projector als je tijdens de les moet gaan zitten klooien heb je het niet goed voorbereid. Als je er achter komt tijdens je les dat je iets niet hebt moet er een belletje gaan rinkelen.

houding
Sta rechtop is een stukje lichaamstaal.
Herken signalen zoals pen in de hand, handen wrijven
begin op tijd / stop op tijd


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 16 april 2005, 21:52:35
houding
Sta rechtop is een stukje lichaamstaal.
Herken signalen zoals pen in de hand, handen wrijven
begin op tijd / stop op tijd

En hoofd rechtop, straalt zelfvertrouwen uit.

Ik doe overigens een docenten opleiding dus vandaar  ;)
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


witkopje

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 17 april 2005, 18:58:40
let op de eerst drie minuten van je precentatie is het belangrijkst. Daar wordt het beeld gevormd. Wees  duidelijk in wat je wilt uitstralen: vriendelijk of juist "vandaag wordt het aanpakken mensen".

Zeg tegen jezelf ik ben de leider en ik bepaal hoe de dingen hier gaan. Je zult zien het gaat. Je maakt een goede start en dat is belangrijk die kun je van te voren inoefenen. :)


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #9 Gepost op: 20 april 2005, 23:49:20



 
houding
Sta rechtop is een stukje lichaamstaal.
Herken signalen zoals pen in de hand, handen wrijven
begin op tijd / stop op tijd


Wat bedoel je met: "herken signalen zoals pen in de hand"?
Ikzelf heb graag een pen of whitebordmarker in mijn hand, anders weet ik niet waar ik met mijn handen heen moet. daarentegen leg ik de pen ook weer vaak weg om verder te praten met mijn handen.

enne, mijn uniformen zitten alweer in de was, moet morgen voor de klas.  ;)