Wat moet er veranderen of verbeteren aan EHBO-opleiding?

Auteur Topic: Wat moet er veranderen of verbeteren aan EHBO-opleiding?  (gelezen 28223 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBOfan

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Afgeplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72411.0
Soit, maar wel het kunnen inschatten van de belangrijkste (levensbedreigende) situaties en dat op een fatsoenlijke manier (met een aantal vaste parameters) aan de ambulance door kunnen geven. En natuurlijk zelf optreden waar mogelijk (ademweg vrijmaken, zuurstof toedienen etc.) :)
Als dat nu eens doordringt tot sommigen dan zal de algehele EHBO vele malen beter zijn.

Het gaat mij niet om als EHBO-er de ambulance in de weg te zitten, het moet gaan om de kwaliteit van de EHBO te verbeteren.
En daar is AMPLE en MIST een belangrijk onderdeel van.
Daar zijn andere EHBO opleidingen dan de huidige Oranje Kruis voor nodig.

EHBO-ers massaal (willen) domhouden met ongelooflijk achterlopende EHBO opleidingen dat is de huidige denkwijze.
Spreuken als "Iedereen EHBO" en aanverwante kreten betekent voor mij niets anders dan : "EHBO-ers domhouden".
Maar dom gehouden EHBO-ers kunnen cruciale levensbedreigende stoornissen en letsels niet onderkennen door hun onwetendheid. En dat is zeer kwalijk te noemen.
De schade die door onwetenheid kan worden aangericht door incompetente EHBO-ers kost de samenleving uiteindelijk kapitalen. En iedereen maar klagen dat de zorg zo duur wordt.
Meer achtergrondkennis dan de huidige Oranje Kruis opleidingen is dus cruciaal voor alle slachtoffers.




Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2013, 21:18:26
EHBO-ers massaal (willen) domhouden met ongelooflijk achterlopende EHBO opleidingen dat is de huidige denkwijze.
Spreuken als "Iedereen EHBO" en aanverwante kreten betekent voor mij niets anders dan : "EHBO-ers domhouden".
Ofschoon ik het met je eens ben dat er betere EHBO-cursussen kunnen bestaan dan er nu worden aangeboden, denk ik wel dat je uitgangspunt verkeerd is. Het feit dat de doelstelling van bijvoorbeeld het Oranje Kruis niet aansluiten bij jouw ideeën wil nog niet zeggen dat ze EHBO'ers dom willen houden. De insteek is negatief en daarmee sluit je al snel deuren.

En daar is AMPLE en MIST een belangrijk onderdeel van.
Intuitief zeg ik dat dat inderdaad kan bijdragen aan betere eerste hulpverlening. Maar is dat daadwerkelijk zo, is dat uitgezocht?

De schade die door onwetenheid kan worden aangericht door incompetente EHBO-ers kost de samenleving uiteindelijk kapitalen. En iedereen maar klagen dat de zorg zo duur wordt.
Meer achtergrondkennis dan de huidige Oranje Kruis opleidingen is dus cruciaal voor alle slachtoffers.
Kan je dat staven met onderzoek? Het is namelijk nogal een uitspraak. Zeker de relatie tussen de hoge zorgkosten en het werk van EHBO'ers is een verband dat je niet kan leggen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2013, 21:27:38
Volgens mij is het al ruim acht jaar zo dat er geen wettelijke erkenning meer bestaat. Het vanuit de leunstoel roepen dat het Oranje Kruis de EHBO-ers dom houdt omdat ze een monopolist zijn zegt eerder deze mensen niet begrijpen wat een vrije markt is.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2013, 21:31:31
Voordat je in detail gaat praten over een nieuwe EHBO opleiding, moet je het denk ik eerst over de kaders van de EHBO hebben. Want die zijn niet zo heel duidelijk blijkende uit de discussies hier op het forum.

- Wat is de rol van de Eerste Hulp?
- Wat is het doel van Eerste Hulp?
- Wie zijn je EHBO'ers
- Waar worden ze ingezet en met wie werken ze samen?
- Enz...


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2013, 03:21:36
De EHBO opleiding is prima. Die moet vooral voor zo veel mogelijk mensen te volgen zijn.
Een aparte evenementen module of opleiding volgens de ABC methode zou een optie zijn.
Arts  www.alphalog.nl


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2013, 05:58:25
Afgeplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72411.0

Als dat nu eens doordringt tot sommigen dan zal de algehele EHBO vele malen beter zijn.

Het gaat mij niet om als EHBO-er de ambulance in de weg te zitten, het moet gaan om de kwaliteit van de EHBO te verbeteren.
En daar is AMPLE en MIST een belangrijk onderdeel van. Daar zijn andere EHBO opleidingen dan de huidige Oranje Kruis voor nodig.

EHBO-ers massaal (willen) domhouden met ongelooflijk achterlopende EHBO opleidingen dat is de huidige denkwijze.  Spreuken als "Iedereen EHBO" en aanverwante kreten betekent voor mij niets anders dan : "EHBO-ers domhouden". Maar dom gehouden EHBO-ers kunnen cruciale levensbedreigende stoornissen en letsels niet onderkennen door hun onwetendheid. En dat is zeer kwalijk te noemen.

De schade die door onwetenheid kan worden aangericht door incompetente EHBO-ers kost de samenleving uiteindelijk kapitalen. En iedereen maar klagen dat de zorg zo duur wordt. Meer achtergrondkennis dan de huidige Oranje Kruis opleidingen is dus cruciaal voor alle slachtoffers.


Als een EHBO'er behoefte heeft aan verdere opleiding met als doel "enige meerkennis" is dat op zich een prima idee, maar hoe ver wil daar nu in gaan? Het onderkennen van "cruciale levensbedreigende stoornissen en letsels"? Waar heb je het in hemelsnaam over?

Ik ben reuze benieuwd wat voor voorstelling van zaken je daar nu bij hebt.

Expert.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2013, 11:58:20
Ik vind de opleiding zelf prima aangezien het om leken-hulpverlening gaat. Als we ons bezig gaan houden met dingen als zuurstof toedienen kunnen er alleen maar meer fouten gemaakt worden. Voor de gene die meer willen weten/ doen is het sigma altijd een oplossing. Of de opleiding tot vpk volgen en als je het echt leuk vind en je de motivatie hebt kan je geneeskunde studeren, dan weet je zeker dat je vrij veel mag doen.


trudie kramer

  • materiaalbeheer EHBO
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • EHBO Hoonhorst-Dalfsen
    • ehbo hoonhorst-dalfsen
Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2013, 13:46:58
Het lijkt mij vooral erg belangrijk, dat er een vorm van uniformiteit in de opleidingen zit.
stel dat je ooit met andere EHBO-ers moet samenwerken (buiten jouw vereniging), dan is er geen onduidelijkheid over hoe te handelen.
Trudie Kramer EHBO-vereniging Hoonhorst-Dalfsen 06-46623945


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2013, 14:06:26
Ik vind de opleiding zelf prima aangezien het om leken-hulpverlening gaat. Als we ons bezig gaan houden met dingen als zuurstof toedienen kunnen er alleen maar meer fouten gemaakt worden. Voor de gene die meer willen weten/ doen is het sigma altijd een oplossing. Of de opleiding tot vpk volgen en als je het echt leuk vind en je de motivatie hebt kan je geneeskunde studeren, dan weet je zeker dat je vrij veel mag doen.

Dan heb ik nieuws voor je, er zijn genoeg mensen die we hier omschrijven als "EHBO-ers" die zuurstof toedienen indien nodig. Is dat omdat het "cool" is? Nee zeker niet, dat is om een vroeg stadium de vitale functies van slachtoffers te ondersteunen, wat soms broodnodig is... Je kan het natuurlijk allemaal spannender maken dan het is, maar in het echt valt het allemaal wel mee... ::)

Ik pleit zelf voor meerdere niveau's binnen de eerste hulp opleidingen, het huidige oranje kruis is een prima niveau voor de echte "leek". Voor hulpverleners die op 'first responder niveau''  werken in samenwerking met de ambulancedienst zijn gewoon duidelijkere kaders nodig. Je merkt dat er bij professionele diensten ook vraag is naar soortgelijke opleidingen en kaders. Hierdoor is iedereen zelf het wiel aan het uitvinden, wat mij niet verstandig lijkt...


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2013, 14:28:12
Met ehbo-er bedoelde ik alleen de mensen die een ehbo-diploma hebben, niet de mensen van de rb of first-responder