Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er

Auteur Topic: Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er  (gelezen 92191 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #140 Gepost op: 1 juni 2013, 07:31:53
Citaat van: KingValk link=msg=1168629 date=1370039882
... Toch vind ik het apart dat een arts dit dan als college geeft aan hbo-verpleegkunde studenten. En dan niet puur voor de informatie, zodat je weet wat het is, maar zelfs dat je de handeling uit zou kunnen voeren als de situatie zoals eerder beschreven zich voordoet.
Het staat wel interessant als je deze 'heldendaad' bespreekt. Het hoort niet thuis in de opleiding tot verpleegkundige, het heeft geen enkele meerwaarde om de techniek uitgebreid te bespreken. De verpleegkundige moet weten dat de techniek bestaat en dat is voor de opleiding voldoende. Wat voor arts gaf het college?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #141 Gepost op: 1 juni 2013, 09:39:43
Citaat van: Anouk link=msg=1168580 date=1370030405
Ik heb een keer met een KNO-arts gesproken. Hij heeft aan mij verteld dat hij enkele keren heeft meegemaakt dat leken een coniotomie hebben uitgevoerd. Die was allemaal met succes gelukt. Dat deden zij omdat een ambulance niet op tijd kon komen. Dat gebeurt bijv. in een grote bos, in de boot op de zee, enz.
Ik heb ook een kennis die dat vroeger ook heeft gedaan en dit was ook gelukt. Hij heeft geen medische opleiding gehad, maar hij heeft dit van zijn familielid (die arts is) geleerd.

Hebben jullie ook meegemaakt dat leken en/of gewone EHBO-ers coniotomie hebben uitgevoerd?
Welkom terug na 5 jaar stilte. Wel jammer dat je nog steeds een obsessie hebt met het opensnijden van de keel.
Dat een leek een coniotomie uitvoert is extreem zeldzaam. Dat je het over meerdere, zelfs succesvolle hebt komt dan ook niet geloofwaardig over.
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #142 Gepost op: 1 juni 2013, 10:05:16
Citaat van: Anouk link=msg=1168580 date=1370030405
Ik heb een keer met een KNO-arts gesproken. Hij heeft aan mij verteld dat hij enkele keren heeft meegemaakt dat leken een coniotomie hebben uitgevoerd. Die was allemaal met succes gelukt. Dat deden zij omdat een ambulance niet op tijd kon komen. Dat gebeurt bijv. in een grote bos, in de boot op de zee, enz.
Ik heb ook een kennis die dat vroeger ook heeft gedaan en dit was ook gelukt. Hij heeft geen medische opleiding gehad, maar hij heeft dit van zijn familielid (die arts is) geleerd.

Hebben jullie ook meegemaakt dat leken en/of gewone EHBO-ers coniotomie hebben uitgevoerd?

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik een patient op de operatietafel heb gehad waarbij een leek een coniotomie heeft uitgevoerd. Ik heb wel patienten op tafel gehad waarbij de coniotomie/tracheotomie/intubatie uitgevoerd was door artsen.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #143 Gepost op: 1 juni 2013, 10:48:56
onlangs Kinder-EHBO met succes afgerond, daar kwam dit ook kort ter sprake.

Onze cursusleider was daar heel duidelijk in, pakte een rietje en liet iemand hierdoor ademene met vingers op de neus.

Een pen inbrengen in de trachea heeft dus gewoonweg geen zin, zonder extra middelen als een ballon om effectief te beademen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #144 Gepost op: 1 juni 2013, 11:21:15
Citaat van: KingValk link=msg=1168629 date=1370039882
Persoonlijk zou ik het ook nooit proberen om een mes in iemands keel te steken. Toch zou ik het interessant vinden om een wetenschappelijk onderzoek hiervan te lezen, puur uit interesse.

Het is mij duidelijk geworden dat deze handeling niet gedaan kan en/of mag worden gedaan door leken. Toch vind ik het apart dat een arts dit dan als college geeft aan hbo-verpleegkunde studenten. En dan niet puur voor de informatie, zodat je weet wat het is, maar zelfs dat je de handeling uit zou kunnen voeren als de situatie zoals eerder beschreven zich voordoet.

Tja,  vraag die arts-docent nog een keer of ie de handeling wil voordoen en jullie wil aanleren, een praatje alleen over hoe je het eigenlijk zo kunnen uitvoeren met wat complicaties en een verkapt advies om het in uiterste nood dan maar toe te passen, dat maakt niemand deskundig of ervaren. Emotionele argumenten zijn niet handigh om totaal onvoorbereid een levensreddende maar in potentie ook bedreigende handeling uit te voeren. En wie stelt de indicatie voor het uitvoeren van de handeling, na welke diagnostiek/onderzoek? En dan ook nog die handeling uitvoeren in die stress situatie...  meer geluk dan wijsheid denk ik zo. :|
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Anouk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #145 Gepost op: 1 juni 2013, 14:12:41
Ik heb nog een vraag.

Een Heimlich greep is niet bij alle gevallen mogelijk.
Bij een wespensteek achterin in de keel is Heimlich-greep niet mogelijk.
Als je lang op de ambulance moet wachten, heeft borstcompressie weinig zin want er wordt zuurstofarm bloed in het lichaam gepompt.

Wat zou je bij zo'n situatie doen als een ambulance of professionele hulpverlening niet op tijd kan komen? Bijv. in het bos of zo?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #146 Gepost op: 1 juni 2013, 14:22:13
Citaat van: Anouk link=msg=1168702 date=1370088761
Ik heb nog een vraag.

Een Heimlich greep is niet bij alle gevallen mogelijk.
Bij een wespensteek achterin in de keel is Heimlich-greep niet mogelijk.
Als je lang op de ambulance moet wachten, heeft borstcompressie weinig zin want er wordt zuurstofarm bloed in het lichaam gepompt.

Wat zou je bij zo'n situatie doen als een ambulance of professionele hulpverlening niet op tijd kan komen? Bijv. in het bos of zo?

Bidden


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #147 Gepost op: 2 juni 2013, 17:47:10
Citaat van: Anouk link=msg=1168702 date=1370088761
Ik heb nog een vraag.

Een Heimlich greep is niet bij alle gevallen mogelijk.
Bij een wespensteek achterin in de keel is Heimlich-greep niet mogelijk.
Als je lang op de ambulance moet wachten, heeft borstcompressie weinig zin want er wordt zuurstofarm bloed in het lichaam gepompt.

Wat zou je bij zo'n situatie doen als een ambulance of professionele hulpverlening niet op tijd kan komen? Bijv. in het bos of zo?
Geen coniotomie.
Arts  www.alphalog.nl


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #148 Gepost op: 2 juni 2013, 18:17:03
Citaat van: Anouk link=msg=1168702 date=1370088761
Ik heb nog een vraag.

Een Heimlich greep is niet bij alle gevallen mogelijk.
Bij een wespensteek achterin in de keel is Heimlich-greep niet mogelijk.
Als je lang op de ambulance moet wachten, heeft borstcompressie weinig zin want er wordt zuurstofarm bloed in het lichaam gepompt.

Wat zou je bij zo'n situatie doen als een ambulance of professionele hulpverlening niet op tijd kan komen? Bijv. in het bos of zo?
Wachten
Je gaat toch niet zitten wachten dat je aangeklaagd wordt voor dood door schuld (o.d.) als het fout gaat (en die kans is groot als je de reacties van de artsen leest).


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #149 Gepost op: 2 juni 2013, 18:27:08
Bidden inderdaad. Als atheïst heb ik in uiterste omstandigheden ook wel eens de hemel aangeroepen. Pure paniek, geen andere uitweg, drama onafwendbaar. Dan kijk je toch een beetje sluiks, paniekerig naar boven, als je echt niets anders meer hebt. Althans, ik heb mijzelf er wel eens op betrapt.  e050