Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er

Auteur Topic: Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er  (gelezen 93255 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #120 Gepost op: 26 maart 2013, 13:48:16
De topic-titel luidt "Coniotomie geen uiterst redmiddel voor EHBO-er". Ik neem aan dat jouw berichten gepost zijn met de intentie deze stelling te betwisten. Als je het wilt betwisten zul je het moeten onderbouwen.

Als agent post je duidelijk dat je de persoon in kwestie gaat aanhouden, de rest is gewoon speculeren over wat OM of een rechter zal doen. Iets wat jij helemaal niet weet of over gaat.

De conclusie is toch juist dat jij als agent de EHBO-er zal aanhouden als een verdachte van misdrijf? Voor zo ver mijn kennis strekt is iedereen die aangehouden wordt per definitie een verdachte en wordt voorgeleid aan de organen van justitie. Persoonlijk lijkt mij dat geen aantrekkelijk vooruitzicht als EHBO-er.

Als het bovenstaande juist is dan is het geen betwisten meer van de stelling maar eerder een aanvulling dat men door het uitvoeren van een coniotomie een enkele reis politiecel zal krijgen.

Ik betwist die stelling juist helemaal niet! Ik probeer alleen de gedachte gang van de "ongelukkige" EHBO'er te verwoorden maar blijkbaar niet geheel tactisch want het komt verkeerd over. In geen enkele situatie vind ik dat het geoorloofd is om als EHBO'er of voor mij part als agent een dergelijke handeling uit te voeren.

Mijn bedoeling was niet zozeer speculeren over de stappen die het OM neemt maar meer de gedachte gang van bepaalde EHBO-instructeurs.

Correct en tevens juist!
De aangehouden EHBO'er is in dit geval verdachte van een misdrijf, wordt voorgeleid voor een hulpofficier van justitie zal (op zijn bevel) opgehouden worden voor onderzoek en verhoord worden. Het betreft hier een misdrijf waar meer dan 4 jaar gevangenisstraf op staat dus de verdachte kan "aardig lang" vastgehouden worden aangezien er dus voorlopige hechtenis op staat. (of dit gebeurt is een tweede)
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #121 Gepost op: 26 maart 2013, 14:39:29
Ik betwist die stelling juist helemaal niet! Ik probeer alleen de gedachte gang van de "ongelukkige" EHBO'er te verwoorden maar blijkbaar niet geheel tactisch want het komt verkeerd over. In geen enkele situatie vind ik dat het geoorloofd is om als EHBO'er of voor mij part als agent een dergelijke handeling uit te voeren.


Nu is het voor mij ook duidelijk. :)
Uit je eerste berichten was voor mij niet duidelijk dat je iemand anders zijn gedachtegang verwoordde.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #122 Gepost op: 26 maart 2013, 14:45:35

Nu is het voor mij ook duidelijk. :)
Uit je eerste berichten was voor mij niet duidelijk dat je iemand anders zijn gedachtegang verwoordde.

Mijn fout, excuses voor de onduidelijkheid!!  98uiye
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #123 Gepost op: 26 maart 2013, 17:03:14
Ik heb net even het filmpje bekeken en ik vind het best een goede om te laten zien bij de EHBO. In de helikopter zit een man die bevoegd en waarschijnlijk genoeg uitleg heeft gehad om coniotomie toe te passen. Toch zie je dat hij heel voorzichtig is en lang voelt waar hij zal gaan snijden. En als nog duurt het nog even voor hij daadwerkelijk de snee maakt. Als iemand die ervoor is opgeleid er al zoveel zorgvuldigheid in steekt dan zou het voor een ehbo-er niet eens als idee naar voren moeten komen in geval van nood. Want tenslotte ben je ehbo-er om mensen te helpen en je bent geen ehbo-er geworden om iemand die stikt om te brengen met een snee in zijn keel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #124 Gepost op: 26 maart 2013, 17:49:49
Ik heb net even het filmpje bekeken en ik vind het best een goede om te laten zien bij de EHBO. In de helikopter zit een man die bevoegd en waarschijnlijk genoeg uitleg heeft gehad om coniotomie toe te passen. Toch zie je dat hij heel voorzichtig is en lang voelt waar hij zal gaan snijden. En als nog duurt het nog even voor hij daadwerkelijk de snee maakt. Als iemand die ervoor is opgeleid er al zoveel zorgvuldigheid in steekt dan zou het voor een ehbo-er niet eens als idee naar voren moeten komen in geval van nood. Want tenslotte ben je ehbo-er om mensen te helpen en je bent geen ehbo-er geworden om iemand die stikt om te brengen met een snee in zijn keel.

+

Daarbij heb ze met lidocaine gespoten in het operatiegebied, doel is in dit geval te zorgen dat er minder bloeding ontstaat. Daarna geven ze het slachtoffer nog ketamine (een middel dat anesthesiologen gebruiken waardoor het slachtoffer geen pijn meer voelt)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #125 Gepost op: 26 maart 2013, 18:25:00
"Just Cric him"
"F*cking do it dude"

Ik proef hier niet de waardering van de rest van de crew hoe lastig de ingreep is, laat staan aan boord van een medivac heli 8)

Nou... ik heb net de hele film gekeken en even los van het feit dat het geheel bijzonder indrukkwekkend is, je ziet ook later hoe onder de indruk de collega's zijn..

Het zijn bijzondere mannen:

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Air_Force_Pararescue

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #126 Gepost op: 27 maart 2013, 17:41:01
Een automobilist, die dronken achter het stuur zit, heeft een wel rijbewijs, maar mag niet meer rijden

een, bekwaam en bevoegd iemand, die (tijdelijk) onbekwaam is, is onbekwaam en daardoor onbevoegd.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #127 Gepost op: 27 maart 2013, 17:57:28
Een automobilist, die dronken achter het stuur zit, heeft een wel rijbewijs, maar mag niet meer rijden

een, bekwaam en bevoegd iemand, die (tijdelijk) onbekwaam is, is onbekwaam en daardoor onbevoegd.

Er, ik snap het niet.. heb je zelf gedronken of zo? Niet bekwaam is niet bevoegd maar wat is je boodschap?

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #128 Gepost op: 27 maart 2013, 20:46:31
Er, ik snap het niet.. heb je zelf gedronken of zo? Niet bekwaam is niet bevoegd
maar wat is je boodschap?
CM

Wat denk jezelf ........


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #129 Gepost op: 27 maart 2013, 21:33:11
Een automobilist, die dronken achter het stuur zit, heeft een wel rijbewijs, maar mag niet meer rijden

een, bekwaam en bevoegd iemand, die (tijdelijk) onbekwaam is, is onbekwaam en daardoor onbevoegd.

Wederom, wil je alsjeblieft niet dit soort zweverige redeneringen gebruiken? Je hebt wel gelijk, maar het leest vervelend en het draagt niet bij aan de discussie. Merci.
Arts  www.alphalog.nl