Correctie snelheden

Auteur Topic: Correctie snelheden  (gelezen 2167 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Denise

  • Gast
Gepost op: 16 april 2005, 22:02:03
Ik zit toch met een vraag over hoe het zit met het aantal kilometer eraf gaat bij een snelheidsovertreding.

Zojuist was in het programma "Wegmisbruikers" te zien, dat een auto die 175km per uur reed er een marge van 6 km afging omdat het een 120km per uur weg is... Maar bij andere wegen zijn het andere getallen...

Hoe zit het precies..?? Hoe wordt deze correctie bepaald




GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #1 Gepost op: 16 april 2005, 23:21:34
De gemeten snelheid met een geijkte snelheidsmeter mag, wettelijk bepaald, max. 3% afwijking hebben. Dit kan optreden door afwijking in meethoek, slijtage van de banden e.d. Derhalve moet die gemeten snelheid nog worden gecorrigeerd, lees verminderd worden, met de maximale afwijking. Dit levert de volgende correcties op:

    0 t/m 100 km/u  -3 km
101 t/m 130 km/u  -4 km
131 t/m 165 km/u  -5 km
166 t/m 200 km/u  -6 km
201 t/m 230 km/u  -7 km

Het ligt dus niet aan de wegsoort/type maar aan de hoogte van de gemeten snelheid.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #2 Gepost op: 17 april 2005, 00:00:10
Ik zit toch met een vraag over hoe het zit met het aantal kilometer eraf gaat bij een snelheidsovertreding.

Zojuist was in het programma "Wegmisbruikers" te zien, dat een auto die 175km per uur reed er een marge van 6 km afging omdat het een 120km per uur weg is... Maar bij andere wegen zijn het andere getallen...

Hoe zit het precies..?? Hoe wordt deze correctie bepaald

Die man kwam er wel goed vanaf met alleen een bekeuring, 1 km harder en hij was zijn rijbewijs kwijt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 17 april 2005, 00:21:55
Sommige mensen mogen inderdaad hun rijbewijs kwijt raken. Maar hadden we een aantal jaren geleden niet dat mensen die te hard reden ook hun auto kwijt waren?? Dit is volgens mij door de rechter van tafel geveegd omdat dat onredelijk zware straf was in verhouding met het gepleegde feit? ( en dan voornamelijk voor de duurdere auto's)

Als je door het (algemeen) invorderen bij meer dan 50 km te hard van je rijbewijs je baan kwijt raakt lijkt mij dat nog onredelijker en niet in verhouding met het gepleegd feit. Als je hem dan na een zekere tijd gewoon weer terug krijgt van de OVJ (na het schrijven van een brief) lijkt het me meer een verkapte straf als een daadwerkelijk middel om de veiligheid te bevorderen.

Volgens mij moet je die mensen die te hard/a-sociaal rijden gewoon aanmelden bij het CBR dat ze binnen een half jaar opnieuw examen moeten doen + een onderzoek naar rijvaardigheid. Bij meerdere overtredingen een voorlopig rijbewijs voor steeds een jaar.

Ik vind trouwens weg misbruikers wel een echt pro politie programma geworden (The Spee Show) en totaal niet objectief. Ik kijk liever naar Blik op de Weg.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #4 Gepost op: 17 april 2005, 11:12:50
Dat laatste het aanmelden bij het CBR gebeurd al steeds meer, de zogenaamde artikel 130 WVW klanten. Mensen die regelmatig ernstige verkeers feiten plegen(rijden onder invloed, te hoge snelheden, kleven enz) moeten dan bv een test doen of helemaal apnieuw afrijden. Of het rijbewijs wordt ongeldig verklaard. Dus er zijn meer mogelijkheden dan alleen de justitie kant.

mvg
Mike