De 1961 ingevoerde korpsbrevetten van de Gemeentepolitie

Auteur Topic: De 1961 ingevoerde korpsbrevetten van de Gemeentepolitie  (gelezen 3012 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brigadier

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Hallo,
Ik ben op zoek naar de 1961 ingevoerde korpsbrevetten van de Gemeentepolitie; Het korpsbrevet met de gemeentenaam werd boven de rechter borstzak op de tuniek gedragen. Het wordt bevestigd door twee schroefjes met kartelmoeren op de achterzijde van het brevet. Het zilverkleurig metalen korpsbrevet bestaat uit een ontbloot zwaard op een wetboek, geflankeerd door lauwertakken, met daarboven de spreukband "vigilat ut quiescant"; de onderzijde van het embleem wordt begrensd door een lint met daarop de naam van de gemeente. Het zwaard en het wetboek symboliseren de taak
van de politie: het handhaven ?desnoods met gebruik van geweld- van de
rechtsorde. Het opgeheven zwaard symboliseert ook het recht van de staat om wetsovertreders te straffen. De spreuk vigilat ut quiescant betekent: zij (de politie) waakt opdat zij (de burgers) kunnen rusten. Oorspronkelijk was deze spreuk het motto van de Guet, de nachtwacht van Parijs tijdens de Middeleeuwen.
Heeft u nog iets liggen mail me dan ,ik neem ze graag van u over .




AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2013, 17:45:43
Hallo,
Ik ben op zoek naar de 1961 ingevoerde korpsbrevetten van de Gemeentepolitie; Het korpsbrevet met de gemeentenaam werd boven de rechter borstzak op de tuniek gedragen. Het wordt bevestigd door twee schroefjes met kartelmoeren op de achterzijde van het brevet. Het zilverkleurig metalen korpsbrevet bestaat uit een ontbloot zwaard op een wetboek, geflankeerd door lauwertakken, met daarboven de spreukband "vigilat ut quiescant"; de onderzijde van het embleem wordt begrensd door een lint met daarop de naam van de gemeente. Het zwaard en het wetboek symboliseren de taak
van de politie: het handhaven ?desnoods met gebruik van geweld- van de
rechtsorde. Het opgeheven zwaard symboliseert ook het recht van de staat om wetsovertreders te straffen. De spreuk vigilat ut quiescant betekent: zij (de politie) waakt opdat zij (de burgers) kunnen rusten. Oorspronkelijk was deze spreuk het motto van de Guet, de nachtwacht van Parijs tijdens de Middeleeuwen.
Heeft u nog iets liggen mail me dan ,ik neem ze graag van u over .

Helaas, geen korpsbrevetten. Hoeze deze interesse?

Btw  "Vigilat ut quiescant" klinkt toch stuk serieuzer dan "Waakzaam en dienstbaar"


Brigadier

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2013, 18:04:37
Helaas, geen korpsbrevetten. Hoeze deze interesse?

Btw  "Vigilat ut quiescant" klinkt toch stuk serieuzer dan "Waakzaam en dienstbaar"


Ik ben eerst alle regio brevetten gaan verzamelen van de Politie en brandweer ,deze 30 heb ik nu in mijn bezit.
En op een beurs kwam ik in gesprek met  een Agent  die vroeg, of ik ook de oudere brevetten van 1961 in mijn bezit had, maar helaas.
Dus ben ik nu deze aan het verzamelen en dat zijn er nogal wat men denkt zo'n 364 Stuk 's van de Gemeentes.

Ps: Deze bestaan uit drie uitvoeringen.

    1. De Goudkleurige Commissaris (Korps-chef)
    2. De zilverkleurig
    3. En die van de reserve Politie

  Vigilat ut Quiscant
 "Hij waakt opdat zij rusten"


Gr René


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2013, 18:51:55

Ik ben eerst alle regio brevetten gaan verzamelen van de Politie en brandweer ,deze 30 heb ik nu in mijn bezit.
En op een beurs kwam ik in gesprek met  een Agent  die vroeg, of ik ook de oudere brevetten van 1961 in mijn bezit had, maar helaas.
Dus ben ik nu deze aan het verzamelen en dat zijn er nogal wat men denkt zo'n 364 Stuk 's van de Gemeentes.

Ps: Deze bestaan uit drie uitvoeringen.

    1. De Goudkleurige Commissaris (Korps-chef)
    2. De zilverkleurig
    3. En die van de reserve Politie

  Vigilat ut Quiscant
 "Hij waakt opdat zij rusten"


Gr René

Dat zal een aardig queeste worden. Wens je veel succes moet zoeken. Misschien het politiemuseum. Ik meende te horen dat die ermee stopt.