Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 153923 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #510 Gepost op: 11 februari 2013, 16:39:57
Vanzelfsprekend dient daarbij de nodige zorgvuldigheid in acht te worden genomen.
Die zorgvuldigheid zie ik niet op de website waarnaar gelinkt wordt terug. Iedereen kan een dergelijke hanger bestellen op naam van wie dan ook. Voor een hanger die niet-reanimeren impliceert vind ik dat nog al wat.

Bij een dergelijke hanger hoort voorlichting, liefst door de huisarts over wat (elke vorm van) reanimatie voor die persoon nu eigenlijk inhoud en wat de kansen zijn.

Sommigen vinden een lidmaatschap of registratie een beperking in hun Vrije Keuze.
Daar ben ik het met je eens, mensen 'dwingen' lid te worden van een organisatie als de NVVE is ook niet wenselijk.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #511 Gepost op: 11 februari 2013, 16:46:37
Meerdere penningen gaat ten koste van de herkenbaarheid en daarmee verdwijnd ook de betekenis van de penning omdat alleen de penning van de NVVE erkend is loop je daarmee het risico dat dragers van de erkende penning gereanimeerd gaan worden tegen hun wilsbeschikking.

Niet goed voor het SO, niet goed voor de naasten, niet goed voor de hulpverlener en wellicht de doodsteek voor een systeem wat in basis en eenvoud prima kan werken.
M.I. zou de "bereikbaarheid" en bekentheid van de penning van de NVVE beter moeten, niet alleen naar de mensen die niet gereanimeerd willen worden maar ook naar de burgerhulpverlener.
Meer aandacht hiervoor bij de cursussen, en hoe te handelen bij aantreffen maar, ook bespreekbaar maken bij de huisartsen richting hun patienten.

Toevallig dit weekend een heel gesprek hierover gehad met mijn ouders die beide niet gereanimeerd willen worden en hoe dit kenbaar te maken, huisarts heeft nooit gesproken over deze eventuele wens ondanks dat beide hartpatient zijn en een van hen al twee maal een TIA heeft gehad.
N.a.v. een eerder (kort) gesprekje heeft mijn moeder internet afgezocht en zou een andere wijze van wilsbeschikking gaan dragen dan de NVVE penning, gelukkig bijtijds kunnen bijsturen dat ze toch echt alleen niet gereanimeerd worden / of ingeval van latere ontdekking, de reanimatie gestaakt wordt als ze de NVVE penning dragen.

Mijn mening: één functie één penning
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Kado-foto

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
    • Kado-foto
Reactie #512 Gepost op: 11 februari 2013, 17:08:50
Dank voor uw duidelijke reacties!
Eigenlijk ligt de beslissing over het wel of niet starten altijd bij de 'ontdekker' of hulpverlenende leek/deskundige of omstander, ongeacht wat er wel/niet om de nek van het s.o. hangt.
Ik vind ook dat eenduidigheid/herkenbaarheid daarover verwarring (met evt. ongewenste reanimatie) moet voorkomen.
De website verwijst geïnteresseerden naar huisarts en naasten. Ik vind de NVVE-penning een prima penning, ik vind alleen dat er meerdere (kwalitatief goede) aanbieders zouden moeten komen. Misschien zouden mensen deze bij meerdere winkels, maar alleen op vertoon van een soort van 'verwijsbrief' van hun huisarts moeten kunnen kopen, zodat gewezen is op alle opties en gevolgen. Dit is ook weer een 'drempel'/'vrijheidsbeperking', maar vormt wel een zorgvuldigheidswaarborg.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #513 Gepost op: 11 februari 2013, 17:22:35
Ik vind de NVVE-penning een prima penning, ik vind alleen dat er meerdere (kwalitatief goede) aanbieders zouden moeten komen. Misschien zouden mensen deze bij meerdere winkels, maar alleen op vertoon van een soort van 'verwijsbrief' van hun huisarts moeten kunnen kopen, zodat gewezen is op alle opties en gevolgen. Dit is ook weer een 'drempel'/'vrijheidsbeperking', maar vormt wel een zorgvuldigheidswaarborg.

Ik vind dat het gewoon bij 1 organisatie moet liggen, welteverstaan bij de NVVE. Meer van dit soort verenigingen zal het er niet overzichtelijker op maken, los ervan dat het m.i. ook fraudegevoeliger zal worden. Dit omdat andere verenigingen de reglementen anders zullen opstellen dan de NVVE.

De penning van de NVVE is ook heel herkenbaar. Het is niet wenselijk dat hier nog meer verschillende soorten van op de markt komen. Dat maakt het helemaal onoverzichtelijk en ook gevoelig voor fouten. Een niet-reanimeren penning kan aangezien worden voor iets anders of v.v..
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #514 Gepost op: 14 februari 2013, 23:30:44
Er is beroering omdat artsen weigeren dementerende te euthaniseren, omdat ze het niet mondeling kunnen uitspreken t.o. een arts
Als ik doortrek naar de reanimatie, wordt deze penning wel gerespecteerd ?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #515 Gepost op: 15 februari 2013, 11:14:16
Reanimeren is een compleet ander verhaal. Er zit een groot verschil tussen het niet uitvoeren van een medisch zinloze handeling en het actief doodmaken van een persoon.
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #516 Gepost op: 15 februari 2013, 12:07:42
Reanimeren is een compleet ander verhaal. Er zit een groot verschil tussen het niet uitvoeren van een medisch zinloze handeling en het actief doodmaken van een persoon.

Het is niet eens te vergelijken, ik heb geen enkele moeite met niet-reanimeren van een demente bejaarden of het laten staken van de reanimatie poging. Het afzien van medisch zinloos handelen is zelfs je plicht als arts, achteraf weet je ook arts dat het een lastig besluit is maar het besef dat je alles hebt gedaan wat je kan en moet doen overheerst.

Ik kan het persoonlijk niet opbrengen om zwaar demente bejaarden een glas "mixtura nontherapeutica pentobarbitali"  voor de neus te zetten en te beseffen dat deze mensen het gewoon zullen opdrinken zonder dat ze het verschil nog kunnen weten met een glas ranja.

Voorts bestaat er in Nederland geen plicht tot uitvoeren van euthanasie, noch het recht op het krijgen van euthanasie. De erkenning van de niet-reanimatiepenning is wel vastgelegd in wet- en regelgeving voor artsen en verpleegkundigen.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Brandweerman: 'Laatste wens patiënt moet je respecteren'
Gepubliceerd op 7 mrt 2013 AT5Amsterdam

Brandweermannen na dankbrief voor niet reanimeren: 'Laatste wens patiënt moet je respecteren'. Lees verder: http://www.at5.nl/s/ps5

Brandweerman: 'Laatste wens patient moet je respecteren".
Woensdag 6 maart 2013 08:17  

Dinsdag werd bekend dat de brandweer een brief heeft ontvangen van een vrouw met daarin een dankwoord voor het niet reanimeren van haar 91-jarige moeder.

De brandweer kreeg de brief dus omdat ze het leven van iemand niet gered hebben. En dat is nou niet bepaald een brief die zij dagelijks ontvangen. Wij gingen dinsdagavond even langs bij brandweermannen Kees en Zeeger in hun kazerne in Osdorp om te vragen hoe zij met deze situatie zijn omgegaan.

'Ik zie het als de laatste wens van de patiënt. Die heb je gewoon te respecteren dus als zij liever iets anders had gehad, hadden we dat gedaan, aldus Zeeger. Het was voor brandweerman Kees niet moeilijk om te stoppen met reanimeren: 'Het was haar wens. We hebben er verder niet over nagedacht. We zijn gewoon echt gestopt. Dat is wel bijzonder natuurlijk. Dat gebeurt niet vaak (...) Voor mij was het de eerste keer dat ik het zo heb meegemaakt.'

BRON: http://www.at5.nl/artikelen/97841/laatste-wens-patient-moet-je-respecteren
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Het is niet eens te vergelijken, ik heb geen enkele moeite met niet-reanimeren van een demente bejaarden of het laten staken van de reanimatie poging. Het afzien van medisch zinloos handelen is zelfs je plicht als arts, achteraf weet je ook arts dat het een lastig besluit is maar het besef dat je alles hebt gedaan wat je kan en moet doen overheerst.

Ik kan het persoonlijk niet opbrengen om zwaar demente bejaarden een glas "mixtura nontherapeutica pentobarbitali"  voor de neus te zetten en te beseffen dat deze mensen het gewoon zullen opdrinken zonder dat ze het verschil nog kunnen weten met een glas ranja.

Voorts bestaat er in Nederland geen plicht tot uitvoeren van euthanasie, noch het recht op het krijgen van euthanasie. De erkenning van de niet-reanimatiepenning is wel vastgelegd in wet- en regelgeving voor artsen en verpleegkundigen.

Dan zul je op zoek moeten gaan naar een arts die het wil zou willen doen.
er werd met de huisarts besproken hoe verder te gaan
men zag af van euthanasie
ik liet de wijkverpleegkundige uit en in die paar minuten was hij gestorven.
het leek wel of hij daarop gewacht heeft.
en het was goed zo


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Dan zul je op zoek moeten gaan naar een arts die het wil zou willen doen.
er werd met de huisarts besproken hoe verder te gaan
men zag af van euthanasie
ik liet de wijkverpleegkundige uit en in die paar minuten was hij gestorven.
het leek wel of hij daarop gewacht heeft.
en het was goed zo

Dat klinkt als een persoonlijke ingrijpende gebeurtenis. Ik kan alleen niet zo gauw vinden waar het op teruggrijpt. Wie is "hij" en wie zijn "men"? En met alle respect, wat is het doel van bovenstaand bericht?  98uiye