Hoe lang wachten met plaatsen foto's/info dodelijke ongevallen?

Auteur Topic: Hoe lang wachten met plaatsen foto's/info dodelijke ongevallen?  (gelezen 17322 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Hoelang moet je officieel wachten met het plaatsen van een dodelijk ongeval?
Aangezien de familie moet worden ingelicht.

Zijn er regels bij jullie in de regio?


Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2013, 10:49:43
Waar plaatsen? In welke hoedanigheid?

Persoonlijk vind ik het buitengewoon smakeloos dat alles in geuren en kleuren op het net terug te vinden is. Maar ja, ik heb de tijdsgeest tegen.....

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2013, 10:53:44
Persoonlijk zie ik niet het nut er van in om dit zo snel mogelijk te willen publiceren. Ik zou als je het toch zo graag wil plaatsen, wachten tot de politie er wat over heeft gecommuniceerd. Als die het hebben gepubliceerd kan je er voor 99,9% vanuit gaan dat de familie is ingelicht.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2013, 10:59:28
Het gaat in dit geval om het plaatsen van een verkeersongeval waarbij een dode is gevallen. Daarbij is de hulpverlening te zien en het wrak van het slachtoffer.
Ik noem dit niet in geuren en kleuren maar eerder een overzicht beeld.

Wachten op berichtgeving politie lijkt mij inderdaad het verstandigste.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2013, 11:02:40
Voor fotografen is het nou eenmaal belangrijk om snel je beeld door te zetten naar media. Doe je dit niet, dan plaatst de nieuwssite een foto van een voorbijganger, en dan kun je fluiten naar je centen. Vervelend voor de familie, maar zij lezen het anders ook wel op Twitter / Facebook. Dit soort nieuws gaat vooral in niet al te grootte plaatsen als een lopend vuurtje.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2013, 11:11:09
Op zich vindt ik dit wel een goede vraag van de topic-starter.

Volgens mij is dit probleem ook wel eens eerder in andere topics besproken.
Wat betreft de vraag het volgende:

Ik snap dat als je een nieuwssite hebt dat je zo snel mogelijk de eerste wilt zijn om nieuws te brengen.
Vaak worden daar meteen beelden aan toegevoegd. Iets wat in mijn ogen ook op een later tijdstip kan plaatsvinden door middel van een update. Deze update kan dan nadat de politie de familie ingelicht heeft en de indentiteit bekend is.
Ik denk zelf dat dit beter is dan meteen vol live te gaan en alles bekend te maken. De schok bij een toevallig familielid die bekende details ziet op een filmpje of foto kan zeer groot zijn. Dat laatste wil je voorkomen denk ik om je goede naam hoog te houden.

Als het gaat om het plaatsen van dergelijke ongevallen hier op het forum dan zou ik daar zeer terughoudend mee zijn.
Dit is geen nieuwsforum, al lijkt het daarop soms wel. Vaak worden hier heel snel berichten geplaatst waar soms te veel details zichtbaar zijn of worden besproken.
Het gevaar daarmee bestaat dat de familie nog eerder van de hoed en de rand weten, zelfs nog eerder dan op nieuwssites gemeld wordt, want die staan vaak nog bij het ongeval.

Ik weet dat e.e.a. soms niet te voorkomen is, de moderators hebben hier geen tijd voor (wat begrijpelijk is), maar we zouden hier op het forum er ook meer rekening mee kunnen houden.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2013, 11:29:17
Voor fotografen is het nou eenmaal belangrijk om snel je beeld door te zetten naar media. Doe je dit niet, dan plaatst de nieuwssite een foto van een voorbijganger, en dan kun je fluiten naar je centen. Vervelend voor de familie, maar zij lezen het anders ook wel op Twitter / Facebook. Dit soort nieuws gaat vooral in niet al te grootte plaatsen als een lopend vuurtje.
Juist in niet al te grote plaatsen zou je wat terughoudender kunnen zijn ivm het hoge "ons kent ons gehalte". En best vervelend om te lezen dat financieel gewin en snelheid vooral de boventoon voert. Zelfs al op jonge leeftijd.  :-X

On topic; wachten op een eerste persbericht lijkt mij een goed tijdsindicatie. Als het een wat groter incident is is men bij Voorlichting vaak ook vrij vlot met een eerste bericht.


Gast

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2013, 11:34:28
Piëteit met de familie, medemenselijkheid en een greintje gevoel voor fatsoen zouden belangrijker moeten zijn dan wie als eerste centjes beurt voor een digitaal plaatje van het leed van anderen.
Over iemands rug heen geld verdienen, heet dat wel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2013, 11:36:53

Over iemands rug heen geld verdienen, heet dat wel.
In mijn ogen de allerslechtste fotografen, waar het lintje niet ver genoeg van het ongeval gespannen kan zijn. ::)


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2013, 11:49:23
Het gaat mij niet echt om 't scoren! Ik vind juist dat de familie eerst ingelicht moet worden en dat daarna de media alles online mag gooien.
zojuist heeft de politie in dit voorval een persbericht geplaatst waarna alle media dit bericht hebben geplaatst.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge