rijden met een automaat

Auteur Topic: rijden met een automaat  (gelezen 5405 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 21 april 2005, 11:52:40
Binnen onze organisatie is een kleine discussie ontstaan over het nut of onzin van automatische versnellingsbakken in de HAPwagens.

Er is een kamp met vervent voorstanders van een automaat, dit zou veiliger zijn, in het bijzonder tijdens A1 ritten.

Het andere kamp bestaat uit tegenstanders van een automatische versnellingsbak. Zij stellen dat een goede (beroeps)chauffeur dit helemaal niet nodig heeft en het juist prettiger werken is zonder automaat.

Maar wat vinden jullie??

(ik ben overigens een voorstander van de automatische versnellingsbak en de eerste stem voor is dan ook van mij  ;D)


Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Simon

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 21 april 2005, 13:17:21
Wil niet stellen dat het veiliger is maar wel VEEL prettiger

Gr. Simon


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #2 Gepost op: 21 april 2005, 14:55:44
Het voordeel van een automaat is wel dat men zich alleen maar bezig hoeft te houden met het besturen.
Voor diegenen die willen schakelen zijn er legio auto's met een semi automaat. Dit houdt in dat ze zowel als automaat en als schakelbak gebruikt kunnen worden. Het enige wat er niet meer in de auto zit is het koppelingspedaal. Op deze wijze maakt het niet uit wat voor een beroepschauffeur er in de auto zit.  Ze kunnen zelf kiezen voor het gebruik wat ze prettig vinden.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #3 Gepost op: 21 april 2005, 15:44:26
Het voordeel van een automaat is wel dat men zich alleen maar bezig hoeft te houden met het besturen.
Voor diegenen die willen schakelen zijn er legio auto's met een semi automaat. Dit houdt in dat ze zowel als automaat en als schakelbak gebruikt kunnen worden. Het enige wat er niet meer in de auto zit is het koppelingspedaal. Op deze wijze maakt het niet uit wat voor een beroepschauffeur er in de auto zit.  Ze kunnen zelf kiezen voor het gebruik wat ze prettig vinden.

Bij de aanschaf van nieuwe voertuigen wordt er gekeken naar de vraag automaat ja/nee, daar zit (natuurlijk  ;D) ook weer een kostenplaatje aan vast.
Ik heb er weinig verstand van, maar het lijkt me dat een semi-automatische versnellingsbak wel een stuk duurder is, of niet?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Karim

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 21 april 2005, 21:22:59
De 1e wagens van mijn hap waren schakelbakken (mercedes A) en de nieuwe zijn met automaat (Vw Touran).

Wat ik fijn vond aan die schakeldingen is dat ze sowieso best pittig waren, en dat je makkelijk even gauw 'n versnelling terug kon schakelen waardoor je weer even 'n extra spurt gas kon geven en zo makkelijk kon inhalen.

Bij die tourans vond ik ze wat traag bij het optrekken.

Ik rij trouwens verder ook in verschillende modellen ambulance's waarbij sommige wel met automaat en sommige niet, en 't maakt mij eigenlijk geen bal uit, 'k vind beide prima rijden.

En dat je je meer bezig kan houden met 't verkeer... mwha, wie moet er dan nog nadenken of kijken naar de pook tijdens 't schakelen ? dat gaat toch allemaal vanzelf.
Ik vind 't in iedergeval geen argument om 'n automaat te nemen.


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #5 Gepost op: 22 april 2005, 12:50:50
Belangrijk is eerst uitzoeken wat voor een auto je wil gaan gebruiken. Afhankelijk van die keus kun je gaan kijken naar automaat of niet. Diverse merken hebben bij de automaat uitvoering ook (Semi automatisch) een mogelijkheid om te schakelen. Dit is standaard in de automaat opgenomen en heeft geen meerprijs. Het schakelen heeft als nadeel dat je altijd een hand nodig hebt om te schakelen, hierdoor blijft er minder tijd om eventuele andere handelingen te verrichten. De discussie moet gaan over de veiligheid onder het rijden.
Alle handelingen die je moet doen tijdens het rijden gaan ten koste van de veiligheid. Dus door een automaat te nemen verminder je het aantal handelingen en vergroot je de veiligheid. En wie bepaald of iemand een goede chauffeur is of niet. De wijze van schakelen heeft niets te maken met de kwaliteit van de chauffeur. Hebben de tegenstanders wel eens gereden met een automaat, laat ze dat eerst maar eens doen.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #6 Gepost op: 27 april 2005, 17:09:48
Misschien ook goed om mee te nemen: ambulance vertrekt met so naar een ziekenhuis en meld de bevindingen aan de CPA: 'Tensie ..., pols ... , geplankt, geeft pijn aan in de nek, tintelende benen, comotio beeld, de ongevalssituatie bla bla bla' etc. Je zal maar onder A1 rijden, je moet praten door de mob, je moet sturen én ook nog eens schakelen. Is een automaat dan niet veel prettiger?
Is een automaat ook niet prettiger voor wat het schokken betreft? Iedereen laat de koppeling wel eens te hard opkomen, dat heb je met een automaat niet. Wat vervelend wordt voor iedereen in de ambu is dat de chauff met z'n linkse voet gaat remmen. :o ;D

Tot zover mijn overpeinzingen... 8)

Christian


Karim

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 27 april 2005, 20:07:27
Misschien ook goed om mee te nemen: ambulance vertrekt met so naar een ziekenhuis en meld de bevindingen aan de CPA: 'Tensie ..., pols ... , geplankt, geeft pijn aan in de nek, tintelende benen, comotio beeld, de ongevalssituatie bla bla bla' etc. Je zal maar onder A1 rijden, je moet praten door de mob, je moet sturen én ook nog eens schakelen. Is een automaat dan niet veel prettiger?

Waarom zou de cpa dat allemaal moeten weten ? Als dat al wordt doorgegeven hier dan gebeurd dat door de verpleegkundige, en dan aan de seh, niet aan de cpa, die heeft daar verder toch niks aan.
De vpk kan 't even doorgeven aan de seh en vast wat meedenken in de vervolg behandeling.


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #8 Gepost op: 27 april 2005, 20:27:32
Me vader rijd ook in een automaat en dat bevalt heel goed, tijdens het rijden heb je gewoon de hele tijd twee handen aan het stuur, je hoeft alleen te remmen en gas te geven dus bij stoplichten niet terug schakelen maar gewoon remmen en weer gas. Wat ook ideaal is, is dat er soort bak tussen zit dus je voellt de auto totaal niet schakelen, hij trekt in 1x door zonder schokken.

Gr. RIcardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #9 Gepost op: 27 april 2005, 22:59:37
Waarom zou de cpa dat allemaal moeten weten ? Als dat al wordt doorgegeven hier dan gebeurd dat door de verpleegkundige, en dan aan de seh, niet aan de cpa, die heeft daar verder toch niks aan.
De vpk kan 't even doorgeven aan de seh en vast wat meedenken in de vervolg behandeling.

In Zeeland vertelt de chauffeur het allemaal. Heel soms hoor je dat een pleeg iets doorgeeft, maar 9 van de 10 keer geeft de chauffeur de gegevens door. De CPA belt de SEH met de gegevens en koppelt het weer terug naar de ambulance.

Christian