Grote brand (woonboerderij rieten kap) Loodijk - Loo 03-04-2013

Auteur Topic: Grote brand (woonboerderij rieten kap) Loodijk - Loo 03-04-2013  (gelezen 12068 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 3 april 2013, 20:27:41
brandweerGM ‏@brandweerGM 59s

#Westervoort boerderij met #rietenkap brandt volop. Woning is veroren. Rietploeg #Kootwijkerbroek onderweg. ^jm


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 3 april 2013, 20:30:11
Brandweer Velp (GLD)  is ook onderweg, alleen zie ik ze niet op P2000 terug...

Die zijn 2 uur geleden gepiept voor een gaslek. Als ze sindsdien nog bezig zijn geweest dan zouden ze wellicht in 1x door kunnen zijn gegaan...


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #12 Gepost op: 3 april 2013, 20:32:17
Het valt me keer op keer op dat bij branden cq. ongevallen in de gemeente Duiven (uitgerust met 2x ts en 1x hv) gepiept wordt in Renkum en Arnhem-Noord (beide aan de andere kant van Arnhem, minimaal 20 minuten rijden). Velp, Arnhem Zuid/Centrum, Zevenaar zijn allemaal minimaal de helft dichterbij. Ik ben opgegroeid in die gemeente, vandaar de lokale kennis. Heeft het korps Duiven een vrijwilligerstekort??
Bijdragen op persoonlijke titel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #13 Gepost op: 3 april 2013, 20:33:43
46 minuten...
Als het goed gaat branden zijn ze net op tijd om te helpen met opruimen.  ;)

Mooie oneliner!

De ervaring leert echter dat wanneer de rietploeg snel word gealarmeerd er soms nog best wel wat te redden valt. Zeker wanneer het een grote boerderij betreft, of wanneer de brand onder de kap zit (daar waar weinig zuurstof is) de inzet van het rietteam ook na 45 minuten soms nog het verschil kan maken.

Het rietteam is pas enkele maanden operationeel. Er zitten veel haken en ogen aan. Maar al doende leert men. Als blijkt dat de aanrijtijd inderdaad te lang is, zullen ze op den duur niet meer gaan alarmeren.

De mensen die zeuren over het voor niets alarmeren zijn vaak dezelfde mensen die boos zijn als de brandweer niets doet en de boel weg laat branden.

Deze keer is de woning niet te redden. Maar een volgende keer misschien weer wel.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #14 Gepost op: 3 april 2013, 20:34:31
Die zijn 2 uur geleden gepiept voor een gaslek. Als ze sindsdien nog bezig zijn geweest dan zouden ze wellicht in 1x door kunnen zijn gegaan...

Gaslek was al opgelost eerder... Maar woon in de omgeving van de kazerne en ze zijn met veel lawaai vertrokken... niet op P2000 terug te vinden locatie... Dan waarschijnlijk via C2000?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #15 Gepost op: 3 april 2013, 20:36:46
p2kflex
20:36:24 03-04-13GROUP-1Prio 1 BR Woning LOODIJK 17 LOO (Deel: rietendak) (woonboerderij) (OPS BR: middel) (nb: middel alarm)
MB0900199BRW Gelderland-Midden (Arnhem Noord) (Korpsalarm Ploeg A)
MB0900299BRW Gelderland-Midden (Arnhem Noord) (Korpsalarm Ploeg C)
MB0900153BRW Gelderland-Midden (Arnhem Noord) (Vrijwilligers A)
MB0900203BRW Gelderland-Midden (Arnhem Noord) (Vrijwilligers B)
MB0900310BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (OvD Arnhem - Renkum) (Groepscode)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #16 Gepost op: 3 april 2013, 20:37:30
Mooie oneliner!
Graag gedaan.  O0

Maar het is nu de tweede rietenkap brand in dat gebied in anderhalve week tijd, en 45 minuten aanrijdtijd is gewoon te lang. In die omgeving zijn heel veel panden met rieten daken dus ik snap niet dat men niet ergens wakker wordt en besluit om te investeren in meer van deze ploegen. Al was het er maar 1 in het oostelijk deel van gelderland-midden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #17 Gepost op: 3 april 2013, 20:41:51
Graag gedaan.  O0

Maar het is nu de tweede rietenkap brand in dat gebied in anderhalve week tijd, en 45 minuten aanrijdtijd is gewoon te lang. In die omgeving zijn heel veel panden met rieten daken dus ik snap niet dat men niet ergens wakker wordt en besluit om te investeren in meer van deze ploegen. Al was het er maar 1 in het oostelijk deel van gelderland-midden.

Ik ben het met je eens dat er een rietploeg in die omgeving moet komen. Deze discussie hebben wij 2 al eerder gevoerd maar de regio heeft besloten niet in een rietploeg te investeren. Ze willen eerst zien wat de resultaten zijn van de rietploeg in Kootwijkerbroek, en straks in combinatie met Zwartebroek.

Wanneer Zwartebroek operationeel is word de aanrijtijd richting Arnhem al stukken korter.

Het moet even duren voordat de regio besluit om een 2de Rieteenheid in de andere kant van de regio te stationeren. Daar kun je van alles van vinden, maar als de hulpdiensten ieder idee direct landelijk overal ingevoerd waren de kosten onnoemelijk geworden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 3 april 2013, 20:48:30

Wanneer Zwartebroek operationeel is word de aanrijtijd richting Arnhem al stukken korter.
Hoe wil je dit verklaren? Kootwijkerbroek ligt op de kaart gezien dichterbij, Zwartebroek moet van verder komen, en eerst via Terschuur op de A1 zien te komen. ::)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #19 Gepost op: 3 april 2013, 20:50:59
Hoe wil je dit verklaren? Kootwijkerbroek ligt op de kaart gezien dichterbij, Zwartebroek moet van verder komen, en eerst via Terschuur op de A1 zien te komen. ::)

Via de Google Maps routeplanner zal Zwartebroek al 2 minuten eerder in Arnhem zijn als Kootwijkerbroek.  ::)
Daarnaast heeft Kootwijkerbroek te maken met een PM+aanhanger die ze niet over de 100 krijgen.

Zwartebroek krijgt geen aanhanger en zal volledig werken vanuit de (al reeds bepakte) manschappenwagen. Die auto is behoorlijk fel. De Sprinter bus gaat harder en trekt sneller weg als de FRB-auto. Op de snelweg krijgen ze de auto zonder bijzondere moeite richting de 150/160.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens