Roken maakt meer kapot dan je lief is

Auteur Topic: Roken maakt meer kapot dan je lief is  (gelezen 81165 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #100 Gepost op: 30 juli 2013, 14:54:02
Citaat van: 024 link=msg=1187425 date=1375162019
Elitair blijven betuttelen met welk opgestoken vingertje?

Ik denk dat de meeste rokers zo langzamerhand wel doorhebben dat roken bijzonder schadelijk is. Toch kiezen die rokers ervoor om het te blijven doen. In mijn ogen niet zo best maar ik kan even goed hun standpunt begrijpen. Moet men deze mensen dan echt via alle kanalen ongevraagd blijven lastigvallen met campagnes in alle mogelijke vormen? Met ongenuanceerde, haast infantiele websites, over ene of gene die al dan niet voor de tabakslobby zou werken en vroeger zelf kanker heeft gehad? So what? Ik ken een garagist die vroeger een auto-ongeluk heeft gehad en nu nog altijd aan auto's sleutelt. Stel je voor...

Kortom, wie zit nu eigenlijk nog op al die propaganda en die zoveelste studie die nog maar eens aantoont dat roken schadelijk is, te wachten? Het elitaire clubje moraalridders/artsen dat zich weer maar eens bevestigd ziet in hun eigen grote gelijk? Wel, hiphoi voor hen dan. Beseffen zij echter wel dat het Jan modaal al lang niet meer interesseert? Zo suf geklopt door nog maar eens een campagne of doemscenario? Of blijven zij maar geloven dat het hun goddelijke plicht is om die zwakbegaafde burger te bekeren?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #101 Gepost op: 30 juli 2013, 15:21:24
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1187520 date=1375188842
Ik denk dat de meeste rokers zo langzamerhand wel doorhebben dat roken bijzonder schadelijk is. Toch kiezen die rokers ervoor om het te blijven doen. In mijn ogen niet zo best maar ik kan even goed hun standpunt begrijpen. Moet men deze mensen dan echt via alle kanalen ongevraagd blijven lastigvallen met campagnes in alle mogelijke vormen? Met ongenuanceerde, haast infantiele websites, over ene of gene die al dan niet voor de tabakslobby zou werken en vroeger zelf kanker heeft gehad? So what? Ik ken een garagist die vroeger een auto-ongeluk heeft gehad en nu nog altijd aan auto's sleutelt. Stel je voor...

Kortom, wie zit nu eigenlijk nog op al die propaganda en die zoveelste studie die nog maar eens aantoont dat roken schadelijk is, te wachten? Het elitaire clubje moraalridders/artsen dat zich weer maar eens bevestigd ziet in hun eigen grote gelijk? Wel, hiphoi voor hen dan. Beseffen zij echter wel dat het Jan modaal al lang niet meer interesseert? Zo suf geklopt door nog maar eens een campagne of doemscenario? Of blijven zij maar geloven dat het hun goddelijke plicht is om die zwakbegaafde burger te bekeren?

Het kan mij helemaal niets schelen wat de meeste rokers vinden. We moeten de rokers via zoveel mogelijk kanalen blijven lastig vallen. Een infantiele benadering is zelfs op de plaats als het gaat om rokers.

Het heeft niets te maken met moraalridders of elitair gedrag. In Nederland blijkt uit statistieken dat de meeste rokers afkomstig zijn uit de laagste sociale klasse. Als belastingbetaler heb ik daar problemen mee. Als uitkeringtrekkers nog de dure rookwaren kunnen kopen zijn de uitkeringen veel te hoog. Dezelfde groep maakt ook nog eens meer gebruik van de zorg. Ik wil best betalen voor mensen die het financieel slechter hebben, echter verwacht ik dat zij ook afzien van ongezonde hobbies zoals roken en niet onnodig gebruik maken van de zorg, zeker niet als ze het zelf (deels) kunnen voorkomen.

Als chirurg heb ik ook grote problemen met rokers. In Nederland moet je als arts goed presteren. Waarom hoeven patienten nooit te presteren door bijvoorbeeld te zorgen voor een gezonde levenstijl (in casu: stoppen met roken). In Nederland is men al jaren van mening dat een ziekenhuisbed duur is. Het is schrijnend als een hoogbejaarde vrouw met een gebroken arm midden in de nacht in haar nachthemd in de taxi naar huis wordt gezet omdat er geen bed vrij is, terwijl we voor een rokende patient die komt voor een nieuwe heup (electief) gewoon een weekje extra een bedje vrijmaken. De wondgenezing van rokende patienten is beroerd.

Waarom mag je als arts niets vinden terwijl we het normaal vinden dat een hartchirurg een roker helpt als zijn kransslagaderen een paar omleidingen nodig hebben en de patient daarna stug door blijft roken. Je kunt stellen als de patient het niets kan schelen waarom zou het mij dan iets moeten kunnen schelen. Alleen mag dat niet omdat je als chirurg iedereen naar beste kunnen moet helpen. Ik zou rokers meer waarderen als ze zelf tot deze conclusie kwamen en geen gebruik maakten van hartchirurgie en gewoon tegen de huisarts of cardioloog zeggen dat ze het aan zichzelf te danken hadden. De voortuitgang van de geneeskunde dient men niet te gebruiken om door te kunnen gaan met een slechte levensstijl.

Als het gaat om het aantal verkooppunten voor tabak te reduceren en de prijs van tabak nog hoger te maken behoort iedereen precies hetzelfde te vinden. Het zijn maatregelen die nuttig zijn om te voorkomen dat jeugd gaat beginnen met roken. Dat de huidige generatie niet wil stoppen zegt niet dat we ook moeten zorgen dat de toekomstige generatie moet gaan roken.

Dus voorlopig zal ik mijn goddelijke taken nog niet neerleggen om de zwakbegaafden van het roken af te helpen (of mateloos te irriteren met al mijn gezeur).


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #102 Gepost op: 30 juli 2013, 15:54:37
Hoe meer mensen roken, hoe liever het me is. En wel om 2 redenen:
• ik heb me ooit voor laten rekenen dat een roker (veel) meer belasting betaalt dan zijn verslaving ooit gaat kosten.
• hoe eerder oude mensen overlijden, hoe beter het is; de beste remedie tegen de vergrijzing is roken.

Ik zie een win-win situatie..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #103 Gepost op: 30 juli 2013, 17:01:11
Als roken zou betekenen dat iemand geen schade aan de omgeving zou toebrengen en op zn 65e pats-boem omvalt dan gaat dat op. Beide zijn echter niet waar.
De wereld zou echt een stuk aangenamer zijn als niemand rookte.
Arts  www.alphalog.nl


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #104 Gepost op: 30 juli 2013, 17:11:18
Nou mijn opa is een erkende kettingroker en is 86 niet kapot te krijgen. Maar gezond lijkt het me niet inderdaad wel naar kuchie.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #105 Gepost op: 30 juli 2013, 21:01:48
Citaat van: MisterQ link=msg=1187586 date=1375197078
Nou mijn opa is een erkende kettingroker en is 86 niet kapot te krijgen. Maar gezond lijkt het me niet inderdaad wel naar kuchie.
Ja, die kent iedereen wel, die ene uitzondering... Ik ken ook de tientallen mensen in de week die met kapotgerookte longen opgehaald worden door mij of mijn collega's :-\
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #106 Gepost op: 30 juli 2013, 21:05:10
Citaat van: jvo link=msg=1187708 date=1375210908
Ja, die kent iedereen wel, die ene uitzondering... Ik ken ook de tientallen mensen in de week die met kapotgerookte longen opgehaald worden door mij of mijn collega's :-\

Betekend niet dat ik er niet mee eens ben hoor. Rook zelf niet, vriendin rookt niet en visite gaat maar in de tuin staan.
Moet er weinig van hebben. Mijn opa is misschien al 86 en rookt al 70 jaar maar hij hoest soms zowat zijn longen eruit. De dokter roept al 10 jaar dat hij moet stoppen maar je kent net die eigenwijze vlerk die doorgaat.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #107 Gepost op: 31 juli 2013, 01:24:42
Citaat van: 024 link=msg=1187536 date=1375190484
Een infantiele benadering is zelfs op de plaats als het gaat om rokers.

En dit is dus geen betutteling?  :)

Als men op die manier naar rokers kijkt en hen dan ook nog maar eens blijft lastigvallen met altijd opnieuw die afgezaagde campagnes, kan je toch onmogelijk verwachten dat je die mensen gaat kunnen aanspreken? Uit al de communicatie hier en in andere media komt altijd opnieuw dezelfde gedachte naar voor: "Wij weten het beter en die rokers zijn eigenlijk domme, potverterende profiteurs die moeten worden beteugeld." Los van de vraag of dit nu werkelijk zo is, is dit toch tactisch gezien slechte communicatie om je boodschap verkocht te krijgen? Het is dan toch normaal dat je geen gehoor krijgt? Men zou toch al lang moeten weten dat iemand iets door de strot willen rammen gewoonweg niet werkt? Ik vraag mij dan ook af of het die antirooklobby wel te doen is om die rokers en de zieltjes die moeten worden gered. Ik merk immers weinig empathie naar hen toe. Mij lijkt het eerder dat men het als een soort roeping aanvoelt om tegen het roken van leer te trekken. Alsof je pas een ernstige gezondheidswerker bent als je je duit in het zakje hebt gedaan. Wellicht niets mis mee maar kan men dat dan gewoon niet in de spiegel doen, zo elke avond voor het slapengaan?  
 
Citaat van: 024 link=msg=1187536 date=1375190484
In Nederland blijkt uit statistieken dat de meeste rokers afkomstig zijn uit de laagste sociale klasse. Als belastingbetaler heb ik daar problemen mee. Als uitkeringtrekkers nog de dure rookwaren kunnen kopen zijn de uitkeringen veel te hoog. Dezelfde groep maakt ook nog eens meer gebruik van de zorg. Ik wil best betalen voor mensen die het financieel slechter hebben, echter verwacht ik dat zij ook afzien van ongezonde hobbies zoals roken en niet onnodig gebruik maken van de zorg, zeker niet als ze het zelf (deels) kunnen voorkomen.

Misschien verhoogt het roken (op korte termijn) hun welzijn? Misschien is die sigaret één van de weinige "betaalbare" zaken waar men in die klasse nog plezier aan kan beleven in een verder troosteloos leven? Misschien wordt men hier in onze o zo stresserende westerse maatschappij sneller richting sigaret geduwd (snel, oppervlakkig genot als ontspanning)? Ik vind het trouwens iets te kort door de bocht om enkel dat roken te viseren. Vaak zijn deze mensen ook slecht gehuisvest (slechte kwaliteit van woningen, vlak bij grote invalswegen) waardoor ze ook al te lijden hebben onder een slechte luchtkwaliteit. Dat is natuurlijk een extra reden om te stoppen met roken maar ik hoor nooit artsen van leer trekken tegen dat huisvestingsprobleem. Nochtans raakt ook dit de niet-rokers. Probleem niet simplistisch genoeg? Te moeilijke 'vijand'? Niet 'sexy' genoeg?

Citaat van: 024 link=msg=1187536 date=1375190484
Als chirurg heb ik ook grote problemen met rokers. In Nederland moet je als arts goed presteren. Waarom hoeven patienten nooit te presteren door bijvoorbeeld te zorgen voor een gezonde levenstijl (in casu: stoppen met roken).

Tja, waar ga je de grens leggen? Wat gaat dan nog mogen? Alcohol: één glas per dag? Twee? Wat met sporten? De meer risicovolle sporten verbieden? Autorijden ook? Naar Egypte gaan idem? Allemaal te gevaarlijk? Het zou nogal saai worden hé  ;)

Citaat van: 024 link=msg=1187536 date=1375190484
In Nederland is men al jaren van mening dat een ziekenhuisbed duur is. Het is schrijnend als een hoogbejaarde vrouw met een gebroken arm midden in de nacht in haar nachthemd in de taxi naar huis wordt gezet omdat er geen bed vrij is, terwijl we voor een rokende patient die komt voor een nieuwe heup (electief) gewoon een weekje extra een bedje vrijmaken. De wondgenezing van rokende patienten is beroerd.

Ligt dat probleem bij die roker (die medisch gesproken dat bed weldegelijk nodig heeft) of aan de maatschappij die blijkbaar uit noodzaak keuzes moet maken die eigenlijk niet zouden mogen worden gemaakt?  

Citaat van: 024 link=msg=1187536 date=1375190484
Waarom mag je als arts niets vinden terwijl we het normaal vinden dat een hartchirurg een roker helpt als zijn kransslagaderen een paar omleidingen nodig hebben en de patient daarna stug door blijft roken. Je kunt stellen als de patient het niets kan schelen waarom zou het mij dan iets moeten kunnen schelen.

Omdat het je job is misschien? Net zoals een sociaal werkster haar persoonlijke mening over tienermoeders aan kant schuift en toch die mensen tijdens de werkuren zo goed mogelijk probeert te helpen. Professionalisme, heet dat. En uiteraard heeft iedereen recht op een mening (ook artsen) maar het is in mijn ogen elitair als je dan de link maakt naar de gedachte dat je per definitie in alle contexten gelijk hebt en dat iedereen die het niet zo ziet maar moet inboeten aan recht op gezondheidszorg.

Citaat van: 024 link=msg=1187536 date=1375190484
De voortuitgang van de geneeskunde dient men niet te gebruiken om door te kunnen gaan met een slechte levensstijl.

Dat vind ik een vreemde uitspraak want mij lijkt het dat de geneeskunde net leeft bij de gratie van die ongezonde levensstijl en er ook veel aan te danken heeft (vooruitgang door wetenschappelijk onderzoek omdat dit op op zijn beurt weer geld opbrengt omdat de aandoening/ziekte een maatschappelijk probleem is geworden door een algehele slechte levensstijl). Trouwens, waar trek je hier de grens? In hoeverre worden kanker of ALS bijvoorbeeld veroorzaakt door onze slechte levensstijl (pesticiden, slechte voeding, vervuiling, etc)? Gaan we die mensen op straat laten staan? Daar bedank ik persoonlijk voor.

Citaat van: 024 link=msg=1187536 date=1375190484
Als het gaat om het aantal verkooppunten voor tabak te reduceren en de prijs van tabak nog hoger te maken behoort iedereen precies hetzelfde te vinden.

Ik vermoed dat ook dit niet elitair bedoeld is?  ;)

Citaat van: 024 link=msg=1187536 date=1375190484
Het zijn maatregelen die nuttig zijn om te voorkomen dat jeugd gaat beginnen met roken. Dat de huidige generatie niet wil stoppen zegt niet dat we ook moeten zorgen dat de toekomstige generatie moet gaan roken.

Of je licht de jeugd terdege in, met rationele en eerlijke argumenten en je laat hen uiteindelijk hun eigen leven leven?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #108 Gepost op: 31 juli 2013, 02:45:06
'De jeugd' is niet in staat die keuze weloverwogen te maken. Neurofysiologisch zijn hersenen pas echt in staat om weloverwogen langetermijnsbeslissingen te maken rond het 20e levensjaar. De tabaksindustrie weet dit en probeert, nog steeds, jongeren voor deze tijd aan het roken te krijgen.
Arts  www.alphalog.nl


sylvester1986

  • Gast
Reactie #109 Gepost op: 31 juli 2013, 02:55:06
Citaat van: 024 link=msg=1187536 date=1375190484
Het kan mij helemaal niets schelen wat de meeste rokers vinden.
Omgekeerd net zo denk ik.


Citaat van: 024 link=msg=1187536 date=1375190484
We moeten de rokers via zoveel mogelijk kanalen blijven lastig vallen.
Lastig vallen of mogelijkheden bieden om te stoppen, klinkt wat aardiger niet?

Citaat van: 024 link=msg=1187536 date=1375190484
Dus voorlopig zal ik mijn goddelijke taken nog niet neerleggen om de zwakbegaafden van het roken af te helpen (of mateloos te irriteren met al mijn gezeur).
Om ze zwakbegaafd te noemen vind ik niet kunnen.
Zoals ik wel vaker aangaf, laat mensen gewoon hun eigen leven leiden zonder de hedendaagse betutteling en als een arts mij lastig valt en mij zwakbegaafd noemt omdat mijn levenswijze hem niet zint, heeft deze arts heel erg veel pech. Ik leef mijn leven zoals ik wil en als dit zou betekenen dat ik zou roken/drinken/sporten/vette hap eet of wat dan ook, so be it. Dood gaan we toch wel en als ik dood ga wil ik wel kunnen zeggen dat ik heb genoten van het leven.