Roken maakt meer kapot dan je lief is

Auteur Topic: Roken maakt meer kapot dan je lief is  (gelezen 81142 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #60 Gepost op: 2 mei 2013, 23:03:33
Het gaat ook niet over jou.... jij bent al "binnen" ;) en die wil is het stemmetje van je verslaving...


(even offtopic)
Mijn lijf mijn wil geldt ook niet voor de autogordel, de helm op de motor en de valbeveiliging voor de brandweer... waarom dan wel voor roken 98uiye)

Iedereen weet dat roken slecht voor je gezond is.
Ook dat een autogordel (in de vrachtwagen draag ik hem nooit), helm en valbeveiliging voor je veiligheid is.
Iedereen weet het..

Ik kies ervoor,
Ik rook, rij zonder gordel in de vrachtwagen,drink elke avond genoeg bier.
Maar ook van een zeer goeie wip kan je dood gaan.

Daar zal ook nog wel een topic incl. flimmateriaal van de poppendokter van komen,
sex is slecht voor je hart,
Kudt.
Groetjes, Marco


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #61 Gepost op: 2 mei 2013, 23:30:34
De reden dat ik reageer in dit topic is de shisha sigaret. Maar ik zie dat daar al e.e.a. over gepost is. Een belachelijk product dat jongeren (kinderen) leert hoe ze moeten roken. Het is een fucking sigaret met zijwieltjes!!

Sowieso heb ik mijn twijfels over de gezondheid van het shisa roken en de luchtkwaliteit in shishabars in het algemeen al ligt dat laatste weer meer binnen het vakgebied van Tijgernest.

Terug naar de start van het topic soms denk: ik iedereen heeft wel "iets". De een rookt, de ander nuttigt meer dan gemiddeld 2 eenheden alcohol per dag, de ander eet teveel (ik) of ongezond. Dan heb je ook nog mensen die (overmatig) drugs gebruiken of in ziekelijke vorm gokken of lijden aan een ongezonde internetverslaving. En de grootste verslaving is denk ik wel het werk, ook dat kan ongezonde vormen aannemen.

Soms komt een verslaving voort uit de kick, soms vanuit de emotie, soms vanuit de omgeving of uit pure gewoonte, anyway je verslaving doet iets voor je waardoor je je (tijdelijk) beter voelt. Ik zou willen zeggen licht de bevolking goed voor over de risico's en help mensen die hun problemen willen aanpakken, maar stop ze niet in een hokje.
Freude am Fahren


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #62 Gepost op: 3 mei 2013, 21:11:49
http://www.nu.nl/binnenland/3413482/trimbos-raadt-gebruik-shisha-pen-af.html

Trimbos raadt gebruik shisha-pen af


Een shisha-pen kan beter niet gebruikt worden. Dat adviseert het Trimbos-instituut vrijdag.

Zolang nog niet duidelijk is of de kleine waterpijp in de vorm van een pen schade voor de gezondheid kan veroorzaken, raadt het Trimbos-instituut aan om het zekere voor het onzekere te nemen.

Bij gebruik van de shisha-pen komt onder meer propyleenglycol vrij, een stof die ook in sigaretten zit. Als die stof verbrand wordt, kunnen daarbij mogelijk kankerverwekkende stoffen ontstaan. Of dat ook zo is bij de shisha-pen, is nog onduidelijk.

Het Longfonds wil dat de shisha-pen uit de handel gehaald wordt tot er meer duidelijkheid is over de schadelijkheid voor de gezondheid. Met name over jonge gebruikers maakt het fonds zich zorgen. ''We horen links en rechts dat deze oefensigaret oprukt onder kinderen'', aldus een woordvoerder.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is bezig met een onderzoek naar de mogelijke risico's bij het gebruik van de pen.

Het Trimbos-instituut vindt, naast de mogelijke gezondheidsrisico's, het gebruik van de pen ook kwalijk omdat die het roken van een sigaret nabootst. Dampen (met onder meer de smaken cola, aardbei, kersen en perzik) worden ingeademd en daarbij gloeit het topje rood op. Op deze manier wennen jongeren aan de handeling van het roken en aan het inhaleren van stoffen via de mond.

Volgens het Trimbos-instituut, dat zich onder meer bezig houdt met onderzoek naar verslaving, wordt de stap naar het roken van sigaretten hier mogelijk door verkleind. Er zouden signalen zijn dat de pen populair is onder schoolgaande kinderen en jongeren.

Er staat geen officiële minimumleeftijd op het gebruik van de pen. De Nederlandse importeur adviseert om hem niet te verkopen aan mensen jonger dan 16 jaar, maar daar wordt niet op gecontroleerd.
Freude am Fahren


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #63 Gepost op: 3 mei 2013, 23:32:47
Ben ook wel benieuwd in hoeverre de tabaksproducenten een handje in dit 'kinder'product hebben. Dat stukje info ontbrak dan weer in het artikel.

Ga er maar van uit dat tabaksfabrikanten een hele dikke vinger in de geheime pap hebben bij dit soort producten.
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #64 Gepost op: 4 mei 2013, 08:50:30

Bij gebruik van de shisha-pen komt onder meer propyleenglycol vrij, een stof die ook in sigaretten zit. Als die stof verbrand wordt, kunnen daarbij mogelijk kankerverwekkende stoffen ontstaan. Of dat ook zo is bij de shisha-pen, is nog onduidelijk.


Persoonlijk ben ik niet zo gelukkig met dit product, echter zitten mijn bezwaren vooral in het principe dat het ding vooral verkocht wordt bij verkooppunten voor tabak en niet in de speelgoed winkels.

Het gaat te ver om te pleiten voor wet- en regelgeving op grond van het gevoelsmatig ergens ongelukkig mee zijn. Ik zie de gezondheidsbezwaren tot op heden nog niet, het trimbos instuut heeft gelijk dat bij verbranding mogelijk carcinogene stoffen zouden kunnen ontstaan, echter gaat het hier om verdamping. Met mijn bescheiden kennis durf ik te stellen dat er geen kankerverwekkende stoffen kunnen ontstaan door verdamping van deze stoffen.

Ik ben geen verslavingsexpert, alleen zag ik in 1Vandaag een aantal jonge kinderen met deze shisha-pen. Ze gaven allemaal aan dat de ze de smaakjes lekker vinden, zoals bijvoorbeeld de cola smaak. Ik denk dat deze kinderen over een half jaar de pen weer weggooien omdat het weer uit de mode is, ik kan me er minder bij voorstellen dat iemand die iets gebruikt vanwege de lekkere cola-smaak de overstap maakt naar de gore rotsmaak van een sigaret.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #65 Gepost op: 4 mei 2013, 09:09:25
(...)
Ik denk dat deze kinderen over een half jaar de pen weer weggooien omdat het weer uit de mode is, ik kan me er minder bij voorstellen dat iemand die iets gebruikt vanwege de lekkere cola-smaak de overstap maakt naar de gore rotsmaak van een sigaret.

Hoe eerder hoe beter lijkt me. Ik kan me ook geen overstap voorstellen van cola-smaak naar de gore rotsmaak van een sigaret. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat mensen overstappen van frisse lucht om zich heen naar de gore rotsmaak van een sigaret. Praktijk is dat er nog altijd mensen zijn die starten met roken ondanks die gore rotsmaak.

Mijn GBV zegt me dan dat als je je het gedrag van een roker al eigen hebt gemaakt de drempel om te starten met roken eerder kleiner dan groter wordt.

Wetgeving op grond van gevoelsmatig ergens ongelukkig mee zijn... daar ga ik vannacht eens over dromen...;)

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #66 Gepost op: 6 mei 2013, 17:07:31
Citaat
Staatssecretaris Van Rijn (VWS) wil dat het algemene rookverbod in de horeca volgend jaar een feit is. In oktober dient Van Rijn een wetswijziging in bij de Tweede Kamer en hij hoopt dat de nieuwe wet in juli 2014 kan ingaan.

http://www.artsennet.nl/Nieuws/Nieuws-uit-de-media/Artikel/131821/Rookverbod-gehele-horeca-vanaf-juli-2014.htm


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #67 Gepost op: 6 mei 2013, 17:08:52
Citaat
Ondernemers verdienen flink aan de shisha-pen, een naar fruit smakende, felgekleurde elektronische sigaret die vooral populair is onder basisschoolkinderen. Ondertussen raden steeds meer gezondheidsinstellingen het gebruik af.

http://www.artsennet.nl/Nieuws/Nieuws-uit-de-media/Artikel/131822/Fruitige-shishapen-is-lucratieve-handel.htm


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #68 Gepost op: 6 mei 2013, 17:14:58
Citaat
Arno Cor Lars Rutte, geboren in 1972 in Hengelo maar opgegroeid in Haaksbergen, neemt 20 september 2012 namens de VVD in de Tweede Kamer plaats. De man die Nederlands recht heeft gestudeerd en bij zorgverzekeraar Menzis werkte, is dolblij met zorg in zijn portefeuille, inclusief het 'preventie- en alcoholbeleid en tabak'. Want als het gaat om betere zorg loopt Arno Rutte voorop.

Meer over Arno Rutte: http://tabaknee.nl/tabakslobby/de-mensen-achter-de-lobby/28-de-mensen-achter-de-lobby/98-tweede-kamerlid-arno-rutte-elke-sigaret-is-er-een

Een half uur geleden verscheen de volgende tekst op Twitter van de hoogedelgestrenge heer Arno Rutte;

Citaat
Antwoord op kamervragen binnen: kabinet is met me eens dat art 8 lid 2 WHO kaderverdrag tabaksontmoediging geen directe werking heeft.

In beantwoording van mijn vragen bevestigt het kabinet dat niet grensoverschrijdende gezondheidszorg een nationale aangelegenheid is. Juist!

https://twitter.com/arnorutte


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #69 Gepost op: 8 mei 2013, 00:00:26
Citaat
Stepping into the debate over who should be screened for lung cancer, a leading medical specialty group issued new guidelines on Tuesday recommending that doctors offer annual low-dose CT (computed tomography) scanning to people whose age and smoking history puts them at significant risk of lung cancer.

Read more: http://www.foxnews.com/health/2013/05/07/doctors-to-older-heavy-smokers-get-ct-screening-for-lung-cancer/#ixzz2Se8xDVD5

Frank Detterbeck: Professor thoraxchirurgie Yale.
[/size]