HOGE neemt alweer nieuw materiaal in gebruik

Auteur Topic: HOGE neemt alweer nieuw materiaal in gebruik  (gelezen 92609 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 22 april 2005, 14:16:09
Hoge gaat verder met het uitrusten van de Seeker met nieuw materiaal.

De Seeker heeft nu 220 V aan boord.

Allereerst is een omvormer van 12V gelijkstroom naar 230V wisselstroom ingebouwd. Het vermogen dat constant (gedurende 30 min 1200 Watt) geleverd kan worden is 1000 watt en 2800 watt piek.

 

Hoog in de buddy gemonteerd om 'm droog te houden en opgehangen in rubberstrips kijken of tie heel blijft.


Dan kunnen we nu eindelijk de 400 Watt 230V dompelpomp inzeten:




en in aktie:







Waarom de keuze voor een dompelpomp?

Vaak is bij de inzet vann een pomp snelheid geboden. Terwijl bij de motorpompen het zelfaanzuigend vermogen beperkt is, de touwtjes wel eens afbreken en ze niet altijd meteen starten, is de inzet van de dompelpomp snel en eenvoudig:

! pomp in het ruim

2 220 V aan

3 stekker erin

De capaciteit is 250 liter per minuut, max opvoerhoogte 10 meter.

Doordat de druk minder is dan onze motorpomp is de inzet als bluspomp beperkt. We hebben dat gecompenseerd met een grotere brandblusser aan boord, een 6 kg blusser:








De ABC poederblusser, de gegalvaniseerde beugel en de speciale afdekhoes zijn geleverd door Tempo (Annemiek) Voorneveld Brandbeveiliging BV te Loosdrecht.

De 220V kan natuurlijk ook gebruikt worden voor verlichting met  bouwlampen van nachtelijke inzet of een kleine disco-installatie  ;D.

Als we de volle capaciteit van de omvormer zouden benutten trekt deze 100 ampere uit de accu. De dynamo van de motor levert slechts 60 amp, dus per uur zal de accu 40 A bij moeten springen.

We zijn benieuwd hoe deze apparte configuratie uit gaat pakken en houden jullie op de hoogte.
 
Henk




Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #1 Gepost op: 22 april 2005, 16:08:50
Het ziet er allemaal erg netjes uit, alleen de keus van de pomp vind ik eerlijk gezegt raar... Een dompelpomp is een goed alternatief op een motorpomp zoals je al zei, maar waarom geen grote 12v pomp? Hoef je niets aan te passen of iets dergelijks... En persoonlijk vind ik 230V wel gevaarlijk in het water...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 22 april 2005, 16:56:32
ziet der netjes uit inderdaad en ik vraag me ook hetzelfde af (trouwens mijn boot ligt er weer in  ;D)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 22 april 2005, 19:22:16
ziet der netjes uit inderdaad en ik vraag me ook hetzelfde af (trouwens mijn boot ligt er weer in  ;D)

Dat is mooi op tijd, want het mooie weer komt er weer aan!

Vanwege het grote vermogen kiezen we voor 230V, de 12 volt pompjes houden het met 150 l/min meestal wel voor gezien. Bedenk wel dat door een draad naar een 12 V pomp van 400 watt dan 33 ampere zou moeten kunnen lopen.  Dan kom je op 6 kwadraat koper!

Bovendien kunnen we nu dus van alles op 230V aansluiten, verlichting, perslucht slijptol enz enz...

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #4 Gepost op: 22 april 2005, 19:59:16
Ik ben benieuwd hoe het zich houdt   ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 22 april 2005, 21:15:04
Ik ben benieuwd hoe het zich houdt   ;)

Ja dat is de grote vraag... ;D


Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 23 april 2005, 07:13:21
Henk, ziet er mooi uit. Succes ermee. Er zit voor vandaag denk wel een tochtje in. Hier is is nu al mooi weer. Hier hebben diverse sportvisbootjes  al het ruime sop gekozen, dan moet het bij jullie helemaal wel druk zijn.

Groetjes Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #7 Gepost op: 23 april 2005, 08:15:32
Henk, ziet er mooi uit. Succes ermee. Er zit voor vandaag denk wel een tochtje in. Hier is is nu al mooi weer. Hier hebben diverse sportvisbootjes  al het ruime sop gekozen, dan moet het bij jullie helemaal wel druk zijn.

Groetjes Mark. ;)

Dat van die tochtjes is toch geen probleem? Het is toch vandaag reddingbootdag? ;D ;D ;)
Groeten, Colin


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #8 Gepost op: 23 april 2005, 15:00:32
zeker aparte keuze voor een open rubber reddingsboot! war heb je er eigenlijk aan veiligheid ingestopt qua aardlek, zekeringen enz? en het je het überhaupt kunnen aarden?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 23 april 2005, 18:51:41
zeker aparte keuze voor een open rubber reddingsboot! war heb je er eigenlijk aan veiligheid ingestopt qua aardlek, zekeringen enz? en het je het überhaupt kunnen aarden?

een echte aarde in de vorm van een pen in de grond, nee. Stuit op wat praktische problemen...
Maar de zwevende aarde aan het huis van de omvormer is wel verbonden met het de metalen delen van het schip zoals de brug en de motor. Zekeringen zitten in de omvormer. Aardlekschakelaar is een goed (en veilig) idee en komt erin. In principe gebruik je een dompelpomp natuurlijk altijd bij het water, in een ondergelopen kelder of bij het zwembad bijvoorbeeld heb je met een blootliggend kontakt ook een probleem. De kabel moet wel heel zijn. Maar uit veiligheid wordt de 230 V pas als laatste aangezet: als de pomp op z'n plaats is, met de stekker erin en de slang in positie.

Henk