lage rugklachten

Auteur Topic: lage rugklachten  (gelezen 2158 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

billy

  • Gast
Gepost op: 25 april 2005, 18:17:08
soms kom je slachtoffers tegen die lage rugklachten hebben. Aan deze slachtoffer kun je als ehbo'er niets doen.

Wanneer moet je allert zijn bij lage rugklachten. Ik heb wel eens gehoord dat het van de nieren af kan komen.




Paul SEH

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 27 april 2005, 13:09:18
In dit geval lijkt mij een verwijzing naar de huisarts de juiste keuze. Lage rugklachten kan vele oorzaken hebben. Nier problemen is daar een van.


HHB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #2 Gepost op: 27 april 2005, 14:06:59
Mochten er bij het slachtoffer motorische en/of sensibele uitvalsverschijnselen in de benen zijn kan het zo zijn dat je een probleem bestaat in de lumbale wervelkolom. Bij tintelingen in de benenen zou dit ook kunnen. Mocht dit aan de hand zijn: De patient stabiliseren en planken indien mogelijk.

Verder kan lage rugpijn vele oorzaken hebben (zoals paul al zei).


Robert

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2005, 19:56:02
Wat bedoel je hier met slachtoffer. Als het persoon is die uit de auto stapt nadat deze met 100 km per uur tegen een andere auto tot stilstand is gekomen zou ik deze niet langs de huisarts sturen maar presenteren in een level 1 ziekenhuis ;D


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2005, 23:42:36
Behalve lichamelijke oorzaken (zoals metastasen, overbelasting, trauma enz) is er bij lage rugklachten (lumbago) ook een psychosociale oorzaak gesuggereerd. Dwz dat er door factoren van stress zich klachten ontwikkelen die zich manifesteren als lage rugpijn. (Zie: Ziekten in de huisartsenpraktijk E. van de Lisdonk, blz 298).

Wanneer er sprake is van een trauma uiteraard met de ambulance naar een SEH. In de overige gevallen langs de huisarts.