Het blussen van frituurbranden

Auteur Topic: Het blussen van frituurbranden  (gelezen 7114 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #10 Gepost op: 29 april 2013, 14:38:48
Het inwerpen van koude friet werkt wel handig om een te hoge temperatuur te voorkomen.
Ik heb zo'n 7 jaar in de horeca gewerkt en vooral in de drukke tijden wil de brander nog wel eens erg hyperactief zijn en de temperatuur omhoogschieten. Onze pannen waren beveiligd dat als de temperatuur boven de 220 graden kwam gastoevoer van de hele installatie dicht werd gedraaid. Mocht dit gebeuren dat moesten er wachten tot het vet afgekoeld was voordat we weer iets konden doen. Om dit te versnellen (want in de spits met 40 wachtende klanten een kwartier uit je neus te eten) was de ideale oplossing koude (maar niet bevroren!) friet in de pan te gooien. De temperatuur daalt direct en dan kan de gastoevoer weer gestart worden... Een steen lijkt mij niet handig. Tevens kun je dan al je vet weggooien en de kans op sletten is groter.

Het friet kan dus wel als eventuele preventie als je net te laat bent. Maar als het al brand is dit niet handig en is een vetblusser toch wel erg handig O0


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #11 Gepost op: 29 april 2013, 17:00:00
Met 27 jaar professionele brandweerervaring weet ik gerust wel wat ik adviseer....... Dat met die steen doe je natuurlijk pas nadat de boel in de fik heeft gestaan. Je vet (en je frituurinstallatie) is dan toch al waardeloos geworden. Een baksteen of halve stoeptegel heeft net zoveel volume als een baaltje friet, dus overstromen doet de boel ook niet. De steen absorbeert een behoorlijke portie energie waardoor het vet als snel tientallen graden afkoelt.......tot onder de ontbrandingstemperatuur. Uiteraard na het inbrengen van de steen weer snel het deksel terug, is zo logisch als 1 en 1 2 is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 30 april 2013, 12:17:56
. Maar als het al brand is dit niet handig en is een vetblusser toch wel erg handig O0
Worden die vetbrandblussers al meer gebruikt in de horeca? Of is dit een nog onbekend terrein voor de horeca?


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #13 Gepost op: 1 mei 2013, 23:20:42
Ik zie ze steeds vaker verschijnen. Gelukkig worden ze ook steeds goedkoper waardoor de prijs geen nadeel meer is.
Ik zie zelfs in een zeer grote instelling met gehandicapten in gelderland (schat zo'n 200 lokaties?) dat daar op iedere woongroep naast de brandmeldcentrale een 2 liter vetblusser hangt. En dat terwijl er vaak niet eens een frituurpan aanwezig is... En al helemaal niet bij de vetblusser


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Reactie #14 Gepost op: 1 mei 2013, 23:34:07
Vetblusser? Ik heb in die 4 jaar dat nu im horeca zit nog nooit van dat ding gehoord
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #15 Gepost op: 1 mei 2013, 23:40:35
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 2 mei 2013, 10:16:51
Vetblusser? Ik heb in die 4 jaar dat nu im horeca zit nog nooit van dat ding gehoord
Ik zou zeggen, bekijk de filmpjes eens goed, wellicht een aanrader O0


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 6 mei 2013, 07:53:40
Citaat

Bewoner weet brand in frituurpan te blussen

IJMUIDEN Een frituurpan heeft zondagavond rond 19.20 uur vlam gevat in een flatwoning aan de Kruisberglaan in IJmuiden. De bewoner wist de brand zelf te blussen met een blusdeken.
Bron+volledig persbericht; http://www.rtvnh.nl/nieuws/104923/Bewoner%20weet%20brand%20in%20frituurpan%20te%20blussen

En zo bewijst een simpele blusdeken voor een particulier ook zijn nut. O0