Hoe behandel je een HET?

Auteur Topic: Hoe behandel je een HET?  (gelezen 5302 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Gepost op: 6 mei 2013, 22:26:41
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden naar de normen van de hulpverlening bij HET's. Misschien kunnen we de vraag afsplitsen.


@ Willem D.

Je had het over artsen en verpleegkundigen als "burgerhulpverleners". Ik nam aan dat je, gezien de topictitel, vooral reanimaties bedoelde.

Ik heb zelf geen ATLS-cursus gedaan en brand als professional mijn vingers dan ook niet aan HET's. Kun je concreet aangeven (of wat concrete voorbeeldjes geven) wat iedere burgerhulpverlener (zoals ik) over een HET moet weten?

Die onderzoeken over bekwaamheid van artsen en medisch studenten in leken-EHBO klinken interessant. Heb je links naar die publicaties?




hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2013, 11:04:59
Uit welk topic is dit een afsplitsing?

Is de vraag concreet wat een burgerhulpverlener moet doen als hij als eerste tp is bij een mogelijk hoog-energetisch trauma?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2013, 11:52:57
In reactie op dit Topic, "Hoe behandel je HET", kun je stellen dat je een HET niet kunt behandelen.

Met de term HET wil je aangeven dat een slachtoffer een grote hoeveelheid energie heeft moeten verwerken op zijn lichaam. Deze hoeveelheid energie is zo groot, dat het gerechtvaardigd is om te veronderstellen dat er sprake is potentieel letsel, totdat het tegendeel is aangetoond.

Om deze reden tref je voorzorgsmaatregelen. In het algemeen geldt; zuurstof, manuele fixatie van de CWK, nekspalk, twee perifere infusen en zonodig voorzichtige extricatie. Natuurlijk is dit afhankelijk van de situatie en vrijwel iedere situatie is anders. De situatie dicteert dus eigenlijk je handelen, maar verloopt altijd volgens het principe van ABCD, nadat eigen veiligheid is gewaarborgd.

Daarna immobiliseren op de plank en presentatie in de kliniek. Ook daar gaat men voorzichtig te werk volgens hetzelfde principe. Er volgt een volledige "trauma work-up", waarbij letsel wordt uitgesloten en niet wordt aangetoond.

Expert


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2013, 12:20:49
.. altijd volgens het principe van ABCD ....  Er volgt een volledige "trauma work-up", waarbij letsel wordt uitgesloten en niet wordt aangetoond.



+ principe te behandelen wat het eerst doodt en de behandeling niet nog meer schade veroorzaakt.


gieterke

  • geïnteresseerde, ehbo-leerling
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2013, 19:38:15
Dan wil ik jullie iets voorschotelen. Het is een waargebeurd verhaal, maar ik was er zelf niet bij dus heb enkel via via verhalen gehoord.

Er is een jongen zwaar gevallen. Hij is op zijn hoofd terecht gekomen en ligt op zijn buik in een plas bloed die komt uit zijn hoofd. Vele mensen stoppen, en iemand wil beginnen met eerste hulp toe te dienen. Toch zegt iemand anders dat hij er moet afblijven omdat hij mogelijk meer schade kan veroorzaken. Men heeft hem moeten reanimeren, en achteraf is gebleken dat hij is gestorven aan hersenschade. Het is al even geleden, dus dat is wat ik me herinner. Of de hersenschade kwam door een hersenkneuzing, of te lang zonder zuurstof weet ik zelf niet meer.

Nu, wat ik in dit geval zou hebben gedaan is gewoon gehandeld volgens wat me is geleerd. Eerst kijken of hij nog reageert. Reageert hij niet kijken of ik ademhaling opmerk. Als ik dan geen ademhaling merk zou ik hem toch voorzichtig omdraaien en mijn werk beginnen doen zoals me is aangeleerd bij het Rode Kruis (nek stabiliseren en ademhaling controleren). Ondertussen zou ik dan ook de bloeding uit zijn hoofdwonde proberen te stelpen d.m.v. rechtstreekse druk.

Nu is mijn vraag: is dit een juiste aanpak? Of raden jullie me aan om hem toch te laten liggen tot de ambulance arriveert met extra materiaal?


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2013, 19:59:23
Uit welk topic is dit een afsplitsing?

Is de vraag concreet wat een burgerhulpverlener moet doen als hij als eerste tp is bij een mogelijk hoog-energetisch trauma?
Het is een afsplitsing uit het topic 'Assistentie ambulance bij reanimatie", waar gezegd werd:
Let wel, onder burgerhulpverleners versta ik alles en iedereen (incl. politie en brandweer) die niet werkzaam zijn in de professionele medische eerstehulp. Hieronder valt denk ik 95% of meer van alle Nederlanders incl. artsen en verpleegkundigen niet werkzaam in de acute eerstehulp. Ook onder artsen en verpleegkundigen kan nog flink op leken EHBO niveau worden bijgespijkerd.
De grotere rol zie ik met de standaard BLS, BHV en EHBO opleidingen totaal niet zitten in ogenschouw genomen de kwaliteit en zeker het EHBO niveau van de gemiddelde burger. Het is te algemeen en is totaal niet aan de professionals aangepast.
EHBO is meer dan alleen reanimatie.
De stelling/mening dat artsen en verpleegkundigen (zichzelf) af kunnen doen met uitsluitend reanimatie vind ik een ernstige zaak.
Alleen met reanimatievaardigheden heb je totaal geen kennis van HET en hoe daarmee om te gaan.


Vandaar inderdaad dat ik me afvroeg wat voor essentiële kennis over een HET er dan mist bij de burgerhulpverleners. Met de gedachte dat je geen dingen mist waarvan je het bestaan niet weet, neem ik mezelf maar als voorbeeld van bovenstaande burgerhulpverlener.


Expert geeft een helder antwoord. ABCDE lijkt me een logische benadering.
Nu loop ik (de burgerhulpverlener) nooit op straat met zuurstof, nekspalken en infuusmateriaal. Waarschijnlijk bedoelt Willem D. dus iets anders. Wellicht kan hij mijn kennis over de eerste hulp bij HET's aanvullen.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2013, 20:34:49
Dan wil ik jullie iets voorschotelen. Het is een waargebeurd verhaal, maar ik was er zelf niet bij dus heb enkel via via verhalen gehoord.

Er is een jongen zwaar gevallen. Hij is op zijn hoofd terecht gekomen en ligt op zijn buik in een plas bloed die komt uit zijn hoofd. Vele mensen stoppen, en iemand wil beginnen met eerste hulp toe te dienen. Toch zegt iemand anders dat hij er moet afblijven omdat hij mogelijk meer schade kan veroorzaken. Men heeft hem moeten reanimeren, en achteraf is gebleken dat hij is gestorven aan hersenschade. Het is al even geleden, dus dat is wat ik me herinner. Of de hersenschade kwam door een hersenkneuzing, of te lang zonder zuurstof weet ik zelf niet meer.

Nu, wat ik in dit geval zou hebben gedaan is gewoon gehandeld volgens wat me is geleerd. Eerst kijken of hij nog reageert. Reageert hij niet kijken of ik ademhaling opmerk. Als ik dan geen ademhaling merk zou ik hem toch voorzichtig omdraaien en mijn werk beginnen doen zoals me is aangeleerd bij het Rode Kruis (nek stabiliseren en ademhaling controleren). Ondertussen zou ik dan ook de bloeding uit zijn hoofdwonde proberen te stelpen d.m.v. rechtstreekse druk.

Nu is mijn vraag: is dit een juiste aanpak? Of raden jullie me aan om hem toch te laten liggen tot de ambulance arriveert met extra materiaal?

Het is prima dat je doet wat je geleerd is. Niets doen is ook geen optie geweest, dat is duidelijk. Bedenk alleen wel dat de kans niet erg groot is dat je een dergelijke slachtoffer kan redden. Daarvoor zijn de verwondingen te ernstig. Dat is dus geen persoonlijke falen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #7 Gepost op: 7 mei 2013, 21:03:43
Bedenk alleen wel dat de kans niet erg groot is dat je een dergelijke slachtoffer kan redden. Daarvoor zijn de verwondingen te ernstig. Dat is dus geen persoonlijke falen.

CM

Uit dit verhaal valt niet eens op te maken of het ging om ernstige verwondingen. Het zou ook een neusbloeding geweest kunnen zijn, omdat het slachtoffer zo is blijven liggen kan er een ademhalingsstilstand zijn ontstaan en later een secundaire circulatiestilstand. De hersenschade kan inderdaad ontstaan zijn door het zuurstoftekort.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #8 Gepost op: 7 mei 2013, 21:09:27
Uit dit verhaal valt niet eens op te maken of het ging om ernstige verwondingen. Het zou ook een neusbloeding geweest kunnen zijn, omdat het slachtoffer zo is blijven liggen kan er een ademhalingsstilstand zijn ontstaan en later een secundaire circulatiestilstand. De hersenschade kan inderdaad ontstaan zijn door het zuurstoftekort.

Dat is ook het probleem, wij hebben te weinig informatie om een conclusie te trekken. Je moet het wel met me eens zijn dat een circulatiestilstand secundair aan een bestaande hypoxie weinig kans van slagen heeft. Ongeacht de uiteindelijke oorzaak.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 7 mei 2013, 23:53:07
Dat is ook het probleem, wij hebben te weinig informatie om een conclusie te trekken. Je moet het wel met me eens zijn dat een circulatiestilstand secundair aan een bestaande hypoxie weinig kans van slagen heeft. Ongeacht de uiteindelijke oorzaak.

CM

Natuurlijk ben ik dat laatste met je eens, de kans dat de reanimatiepoging nog succesvol is in dit stadium is gering. In het topic over het hart valt voor geïnteresseerden meer te lezen waarom onder deze omstandigheden de kans op succes gering is. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=74015