Onderzoek speedbootongeluk dodemanskoord

Auteur Topic: Onderzoek speedbootongeluk dodemanskoord  (gelezen 2788 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 12 mei 2013, 11:29:56
Onderzoek speedbootongeluk focust op dodemanskoord

redactie Vaarkrant
PADSTOW -
Veiligheid moet bij watersport altijd voorop staan. Een dodemanskoord is een onderdeel dat op een snelle boot niet mag ontbreken. Dat blijkt uit het afschuwelijke bootongeval dit weekend in Engeland.

Dit weekend overkwam de Britse familie Milligan een tragisch ongeluk waarbij vader Nick (51) en dochter Emily  om het leven kwamen. Moeder Victoria (39) en zoon Kit (4) liggen met zware verwondingen in het ziekenhuis. De andere twee dochters van het gezin, Amber (12) en Olivia (10) raakten licht gewond.
Het onderzoek naar de oorzaken van dit ongeluk spitsen zich vooral toe op de vraag of er een zogenaamde noodstopschakelaar of dodemanskoord is gebruikt. En als dit werd gebruikt, is de vraag waarom het niet naar behoren functioneerde.
Een dodemanskoord zorgt er voor dat de motor stopt en de boot tot stilstand komt als de bestuurder van boord valt. Dit hulpmiddel is speciaal bedoeld om te voorkomen dat een boot stuurloos doorvaart en ongelukken zoals in Engeland plaats vinden.

Vader Nick en dochter Emily werden door nog onbekende reden uit de boot geslingerd en door de eigen boot overvaren. De Cobra RIB met Yamaha 300 pk buitenboordmotor, eigendom van de familie, voer onbestuurd rondjes met een snelheid van 80 km/u. Niet alleen vader en dochter werden geraakt, de boot voer ook over andere leden van de familie heen.

Toen omstanders de op hol geslagen boot ontdekten, snelde waterski instructeur Charlie Toogood met een collega in een andere boot toe en sprong aan boord van de in een dodelijke projectiel veranderde RIB. Door deze heldendaad is voorkomen dat nog meer mensen het ongeluk met hun leven moesten bekopen.
Voor alle andere bestuurders van snelle boten is de les: vaar nooit, maar dan ook echt nooit zonder dodemanskoord.
www.telegraaf.nl




hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2013, 11:53:55
Ik snap niet dat een speedboat geen systeem heeft waarbij de gashandle boven een bepaalde snelheid gewoon steeds vastgehouden moet worden. Dan ben je niet afhankelijk van een dodemanskoordje waar veel mensen een hekel aan hebben. Niet echt heel comfortabel varen maar je moet ook niet comfortabel willen varen bij hoge snelheden.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2013, 11:59:25
Dan krijg je het probleem dat men met 1 hand moet gaan sturen.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2013, 12:06:17
owja... das waar. Voetgas?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2013, 12:30:57
owja... das waar. Voetgas?
Voetgas op een boot, das wel makkelijk ja als je over de golven stuitert  :D


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2013, 14:29:22
Ik snap niet dat een speedboat geen systeem heeft waarbij de gashandle boven een bepaalde snelheid gewoon steeds vastgehouden moet worden. Dan ben je niet afhankelijk van een dodemanskoordje waar veel mensen een hekel aan hebben. Niet echt heel comfortabel varen maar je moet ook niet comfortabel willen varen bij hoge snelheden.

Het probleem is inderdaad dat je je handen voor meer dingen nodig hebt dan gasgeven. Nou moet ik zeggen dat ik tijdens manoeuvreren e.d. op snelheid vrijwel continue een hand op t gas heb, omdat je hier veel mee kan c.q. moet corrigeren. Hetzelfde geldt voor het varen met hoge zeegang, waarbij 'gascontrole' heel belangrijk is.

Ik heb persoonlijk op een vaartuig met een "bok" weinig last van het koord, gewoon een kwestie van om je bovenbeen draaien. Bij handgestuurde vaartuigen vind ik het vervelender met manoeuvreren en dergelijke, voordeel is wel dat je daarbij wel continue een hand op het gas hebt.

Voetgas werkt gewoon niet, omdat je je beide benen al nodig hebt om goed te blijven zitten...

Ik wil jullie deze niet onthouden: ter leering ende vermaeck  0098

Vanaf 8:20 gaat het fout.

http://www.youtube.com/watch?v=8LQeoC0n1AA


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2013, 19:34:36
Haha, en het mooie is dat het nog even duurt voordat "de schipper" wat in de gaten heeft!

Tsja. Het dodemanskoord is eigenlijk niet te vermijden, inderdaad is voetgas ook geen optie. Heb al meerdere keren de eer gehad om vanuit mijn werk mee te varen met verschillende formaten snelle boten van de KNRM en je hebt aan handen en voeten eigenlijk al tekort om in positie te blijven en te bedienen...

Wordt er trouwens veel gewerkt met buitenboordmotoren zonder stuurstand?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Belker1678

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #7 Gepost op: 12 mei 2013, 22:32:03
Zelfs Centraal Beheer heeft er al een reclame film van gemaakt in 2012

Zie:Speedboot (2012) - Even Apeldoorn bellen