ece r65 zwaailicht

Auteur Topic: ece r65 zwaailicht  (gelezen 24142 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rally-ruud

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 17 mei 2013, 17:03:12
Is er iemand die weet waar ik de nederlandse tekst kan vinden van ece r65 regeling?
En hoe kan ik zien of een oranje zwaailamp is gecertficeerd?Of waar ik een certificaat
kan krijgen?




Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2013, 17:09:50
Waarvoor wil je die lamp hebben/gebruiken? En waarvoor dien je een certificaat te hebben en watvoor certificaat bedoel je?

Daarnaast is dit je eerste post. Misschien is het handig en wel zo netjes om je eerst even voorstellen, zodat we weten met wie wij te maken hebben....
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2013, 20:43:21
Waarvoor wil je die lamp hebben/gebruiken? En waarvoor dien je een certificaat te hebben en watvoor certificaat bedoel je?
Wat maakt dat nou uit, het is maar een oranje zwaailamp hoor. Moet je eens zien hoeveel er daarvan op de weg te vinden zijn....

Ik weet overigens het antwoord niet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2013, 21:05:48
Als je het merk hebt kun je vaak op de webpagina van de fabrikant vinden of hij voldoet. Met een uitdraai van de fabrikant heb je eigenlijk al het certificaat. Moet ie natuurlijk wel echt van dat merk en uitvoering zijn 0098

BTW of het nou blauw of amber is maakt geen f*ck uit, bezit is niet verboden en een goedkeuring maakt de verkoop makkelijker 0098
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2013, 22:31:48
Ik ben ook benieuwd naar de exacte text in die regeling... Er zijn allerlei leuke omschrijvingen, maar wáár kan ik terug vinden dat een balk, langer als 40 centimeter, niet als 1 geheel mag flitsen maar dat dit een links-rechts patroon moet hebben... (Bijvoorbeeld)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2013, 22:59:34
Of hij goedgekeurd is moet op de unit zelf staan.
Dit herken je aan een rondje met daarin E en een getal,  
2 letters en een 1 of 2. Bijvoorbeeld XB1 voor een directionele flitser(X) welke blauw licht uitstraalt (B) en ECE-R65 klasse 1 goedkeuring (1) heeft
En het goedkeuringsnummer.

Op dit plaatje is het duidelijk te zien:


Een los certificaat is dus eigenlijk niet nodig want het staat op de units zelf...
De tekst heb ik in het nederlands nog niet kunnen vinden. In het engels is hij als .doc te downloaden:
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.unece.org%2Ffileadmin%2FDAM%2Ftrans%2Fmain%2Fwp29%2Fwp29regs%2Fr065r2e.doc&ei=MpuWUaXhGbK00QWvjIG4Aw&usg=AFQjCNE2NNuJuTda8iWipd1ucM7W5CVaYQ&bvm=bv.46751780,d.d2k&cad=rja


Honac heeft een mooie simpele brochure gemaakt met een simpele uitleg over het gebruik van de belangrijkste dingen van de ECE richtlijn.
Zie: http://www.whelen.eu/cgi-bin/v14/view.pl?db=website&view_records=1&ww=1&ID=2020


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2013, 23:18:02
Ik had trouwens vernomen dat dual color flitsers niet gekeurd mochten worden omdat daarover iets stond in de ECE richtlijnen. Het enige wat ik daarover kan vinden is dit:

Citaat
2.2.5.   Two samples, in principle for a rated voltage of 12 volts and for only one colour, and eventually two other samples for any other rated voltage in the case where an application is submitted simultaneously or subsequently for approval of special warning lamps of other rated voltages. In this case, it is sufficient to carry out tests according to paragraph 5.5. below,

Of beter gezegt: een lamp moet ter keuring aangeboden worden in 2 voud, werkend op 12V en mag 1 kleur uitstralen...


sylvester1986

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2013, 23:22:52
Een zwaailicht straalt toch ook maar 1 kleur uit als het aan is of mag je maar 1 kleurenoptie hebben?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2013, 00:33:46
beide beweringen is niet waar,

A, een oudere zwaailamp/ledlamp kan goedgekeurd zijn alleen heeft de goedkeuring niet op de lamp staan omdat dit ten tijde van de montage niet de regel was derhalve mag men volstaan met een type goedkeuring waarvan een certificaat voldoende is
B, een lamp mag wel duaal zijn echter hij mag onder geen omstandigheid een kleurverschil opleveren bij het flitspatroon. Dat wil zeggen dat de kleurechtheid moet zijn gewaarborgd en dat kunnen de meeste led's nog niet, er is altijd een "kleurverloop" in meer kleurige LED's.

De brochure van HONAC is leuk, alleen geen enkele ondersteuning voor vanuit de regelgeving, zo ook niet voor de Wiegel of welke brochure ook. Houd rekening met het feit dat het verkoop brochure's zijn en ze allemaal spreken over voldoen aan de keuring, niet over hoe een lamp moet voldoen. Er is nog geen enkele brochure waarin de regelgeving wordt beschreven door de producenten. Hier ben ik op de harde manier achter gekomen toen ik mijn voertuigen wilde laten voldoen aan de nieuwe richtlijnen. Toen heb ik maar van 1 producent het eerlijke antwoord gekregen. :-\
Overigens, betekende dat ook dat deze mij geen sluitende oplossing kon geven.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2013, 00:42:04
het nadeel van een oudere lamp zonder de tekst erop is dat de lenzen of het binnenwerk aangepast is om de lamp aan de ECE eisen te kunnen laten voldoen. Aan de buitenkant niet direct zichtbaar en een lamp met precies het zelfde naampje en typenummer maar dan helaas niet goedgekeurd volgens de ECE-R65 normen...
Een mooi voorbeeld hiervan is de whelen edge welke nu opgebouwd is door honac/woodway voor op de politievoertuigen. De oude versie zonder ece keuring gebruikt de originele whelen edge led lampen, terwijl de nieuwe de leds gebruikt uit de justice daksets. Hierbij is ook kleurverschil waarneembaar.