HV-belemmerende obstakels en hindernissen openbare weg

Auteur Topic: HV-belemmerende obstakels en hindernissen openbare weg  (gelezen 25437 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2005, 11:50:09
Bij ons in de regio, en dan met name rond onze nieuwe post (nieuwbouwwijk) wemelt het van de paaltjes.
En inderdaad, allemaal verschillende sleutels.
Gelukkig zijn er ook een hoop bussluizen, maar, zoals eerder ook al werd genoemd, weigeren die vaak dienst.
Erg lullig als je daarop vertrouwt met een A1.

Kortgeleden is ook een bekende sluiproute (de smeetselandsedijk) ineens afgesloten, zonder vooraankondiging van de gemeente richting hulpdiensten).
De paaltjes die daar zijn gebruikt zijn niet te verwijderen en hebben ook geen reflectie.
Benieuwd hoeveel auto's hiervan schade gaan ondervinden 's avonds en 's nachts....

En dan verwachten dat je binnen 8 minuten ter plaatse bent?
Ik kan de gemeentelijke diensten benoemen in eigen woorden, maar laat ik mij niet verleiden tot dat niveau...
Maar zo denk ik er wel over

Helemaal mee eens! Van die bussluizen, plaatjes ed...word je helemaal gek!
Het is inderdaad zo dat die mormels van bussluizen weigeren...naar een automaatje toe is dat opzich geen ramp maar als naar een flinke brand toe moet is het een ander verhaal.
Nu is er de oplossing, dat op het moment dat er een melding is, alle bussluizen in heel barendrecht naar beneden gaan. Dit wordt geregeld vanuit de kazerne en ik moet zeggen, het werkt goed!


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2005, 12:26:34
leuk joh zo'n bos sleutels en nu wordt er met de bos die tijdens jouw dienst uit je ambu is gejat ingebroken, je had je ambu niet afgesloten. en nu komt die beheerder bij jou wegens nalatigheid. wie is juridisch verantwoordelijk voor de sleutels?? :( :(


Karim

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2005, 14:16:10
Als dat tijdens een interventie was ben jij niet verantwoordelijk neem ik aan, hier zijn we tenminste verplicht om te wagen open te laten bij een interventie, en ik neem aan dat dat bij julie net zo is.

En aangezien dat "regeltjes van de baas" zijn, kunnen ze dat moeilijk op jou verhalen dan.


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2005, 20:21:11
voertuig openlaten? vaak wel maar ook delen van de stad waar ik 'savonds echt de auto dicht doe.

maar als je baas zegt dat het open moet

lijkt mij toch leuk dat eens op papier te vragen met de link naar de sleutels erbij.

maar goed ander voorbeeld wie is er verantwoordelijk voor die campings en bungalowparken? en die slagbomen daar. nee hoor laat ze maar zorgen dat er iemand met de sleutel bij de slagboom staat.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2005, 20:23:39

maar goed ander voorbeeld wie is er verantwoordelijk voor die campings en bungalowparken? en die slagbomen daar. nee hoor laat ze maar zorgen dat er iemand met de sleutel bij de slagboom staat.
Meestal wordt je opgevangen door de parkbeheerder als ze weten dat er een ambulance aankomt voor een onwelwording ofzo, ;)


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2005, 20:30:41
inderdaad meestal wel maar wiens verantwoordelijkheid is het? :D
bij wie komen ze zeuren als jij te laat bent doordat je 4 minuten voor een slagboom hebt staan wachten en dan nog 2 minuten extra hebt lopen zoeken op een camping waar geen nummerbordjes staan.


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2005, 11:45:32
Als dat tijdens een interventie was ben jij niet verantwoordelijk neem ik aan, hier zijn we tenminste verplicht om te wagen open te laten bij een interventie, en ik neem aan dat dat bij julie net zo is.

En aangezien dat "regeltjes van de baas" zijn, kunnen ze dat moeilijk op jou verhalen dan.

Wij doen de wagen ALTIJD op slot.
Soms ontkom je er niet aan, maar laatst zijn er dus ook weer persoonlijke eigendommen uit de ambulance gejat terwijl de collega's aan het REANIMEREN waren.
Ik moet dat niet zien gebeuren; de dader komt er dan héél slecht vanaf...


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2005, 13:20:50
Maar Peter 71, die palen zijn behoorlijk steviger dan de bumper van mijn chevrolet, dus ben ik genoodzaakt om een andere weg te kiezen



Zou zo'n ambu problemen met die palen hebben????

8)  :P  ;D

Ik denk het niet
[/b][/i]
Elke hulpverlening start met communicatie.


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #18 Gepost op: 6 februari 2007, 12:20:33
Paaltjesbosisergernis voor ambulances

PZC, Ton van den Nouweland


NEELTJE JANS - Winkelcentra, campings, jachthavens en natuurgebieden; ze zijn de Regionale Ambulance Voorziening Zeeland (RAVZ) een doorn in het oog. Met de beste bedoelingen zijn deze terreinen afgesloten door paaltje of slagboom. Maar je zal er maar zwaargewond liggen, terwijl de ambulance voor de slagboom staat.

"Het Havenplein in Zierikzee kun je langs twee straten bereiken. Tijdens de donderdagmarkt is het plein afgesloten. Prima, maar nou verzinnen ze het om voor elke straat een ander type paaltje te gebruiken," vertelt Reinald Bakker, ambulanceverpleegkundige en lid van de werkgroep verkeershinder van de RAVZ.

En zo kon het gebeuren dat de ambulances op Schouwen-Duiveland tot voor kort waren uitgerust met twee bossen van elk veertig sleutels, pennen en haken. Bakker: "Het is inmiddels al wat verbeterd, hoor. Tegenwoordig hebben we nog maar vijftien sleutels aan de bos. Maar vergeet niet dat de Bevelandse ambulances die ook moeten hebben. Die rijden namelijk ook op Schouwen-Duiveland als onze eigen twee wagens al in actie zijn."

Een actueel voorbeeld van ambulance-verdriet is natuurgebied Tureluur. In december werd daar een uitkijktoren geopend. Tegelijkertijd werd de weg ernaartoe - de Bootsweg - met een hek afgesloten voor autoverkeer. Wéér een sleutel erbij.

Maar het kan nog gekker. De Vroonweg tussen Renesse en Haamstede. Bakker: "Bij de afsluiting van die weg waren gemeente, provincie, Staatsbosbeheer en nog wat clubs betrokken. Die communiceren niet met elkaar. Dan had je een sleutel van de afsluitpaal. Maar dan vond een andere organisatie weer dat er nog te veel verkeer kwam en dat zetten ze een extra kop op die paal met weer een ander slot."

Bakker wil niet te hard schoppen tegen de overheden. "Sinds kort geeft de gemeente alle afsluitingen aan ons door en bij de plannen met de Kraaijensteinweg is ons om advies gevraagd. Gelukkig is het nu zo ver dat het doordringt dat wij er ook nog zijn. Bij de provincie gebeurt dat ook al."

Tot genoegen van Bakker werkt een aantal campings in Zeeland al met zogenoemde 'calamiteitenkasten'. In deze gele kastjes bij de ingang van campings en bungalowparken zitten een sleutel, een plattegrond en een briefje met het telefoonnummer van de beheerder. Bakker: "In de auto hebben wij dan weer de zogenoemde moedersleutel, die op alle calamiteitenkasten past. Die sleutel zit in een kluisje in de auto en dat kluisje kan op afstand door de meldkamer worden geopend. Elke opening wordt geregistreerd."

Dat laatste is terecht, vindt Bakker. "Want het gaat om het vertrouwen van de campingeigenaren."

Nog beter zou het volgens Bakker zijn als de meldkamer niet het kluisje in de ambulance, maar de calamiteitenkast op de camping op afstand zou kunnen openen. "Dat is iets voor de toekomst."

Calamiteitenkastjes of niet; de campinghouder blijft er verantwoordelijk voor dat de ambulance het terrein op kan. "Als wij de melding krijgen dat er in bungalow 12 iemand onwel is geworden. Nou vindt 'm dan maar. Daarom rijdt de campingbeheerder voorop."

Bakker wil geen sleutelbossen meer. "We moeten in Zeeland naar een eenduidig systeem waar politie, brandweer en wij gebruik van kunnen maken. We houden de druk erop. En dat moet, willen we de norm van maximaal vijftien minuten aanrijtijd halen."

We zijn twee jaar verder met dit topic . . . . . . al verbetering in den lande ?  :-\


Died1234

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 7 februari 2007, 13:34:03
Een beetje verweg, maar daardoor zeker niet slechter....

In Innsbruck staan ook een hoop paaltjes. Deze zijn door de stad geplaatst en hebben allemaal dezelfde sleutel (die is dus ook in iedere ambulance). Voor bepaalde woningen, verzorgingstehuizen, enz. hebben we een eigen kast waar we vanaf de centrale de sleutel mee kunnen nemen. Omdat we natuurlijk niet altijd vanuit de centrale vertrekken is het de opgave van de OVD-G om deze sleutel naar de juiste huisdeur te brengen. Dit alles vergt de juiste organisatie en funktioneert in Innsbruck zonder vertragingen!

Mocht dit met de sleutel niet lukken, is er op de centrale geen sleutel aanwezig, of zijn er andere dan komt standaard de brandweer mee. Dat na het bezoek van de brandweer ook een timmerman nodig is...... Behalve dat onze advokaat zich af en toe verheugd op wat werk, hebben we nog nooit grote problemen gehad, omdat we op een "alternatieve" manier in de woning zijn geweest.

Niet beter of niet slechter als het Nederlandse systeem. In Innsbruck werkt dit gewoon goed!

p.s. Voor de bergweggetjes met slagbomen heeft de OVD in zijn jeep alle sleutels. Voor alles wat nog verder weg is komt bij ons meestal de traumaheli.

Groeten van Eric aus Tirol