Duitse politievoertuigen krijgen Amerikaanse sirene

Auteur Topic: Duitse politievoertuigen krijgen Amerikaanse sirene  (gelezen 9405 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #10 Gepost op: 31 mei 2013, 16:54:40
Ik heb nog even gezocht waar ik dat gelezen had, met die kleurtjes in de DDR - dit was natuurlijk op aloude Duitse manier tot in de puntjes geregeld. Kijk maar eens op pag. 20 van dit document: http://www.polizeilada.de/BlaulichterinderDDR.pdf

Daar is ook sprake van een "Vorausfahrzeug" die een blauwe en een witte zwaailamp voerde. En ook dit wordt kennelijk nog gebruikt, kijk in het filmpje boven maar naar de eerste politiewagen (witte led-flitser achter voorruit).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2013, 17:25:50
Herstel: in het zojuist geciteerde PDFje was een Vorausfahrzeug met twee witte zwaailampen uitgerust en een Ankündigungsfahrzeug met één witte zwaailamp.

Overigens is de rode led-flitser uit het filmpje uit Erfurt dus niet te vergelijken met wat er in het door de topicstarter geciteerde nieuwsbericht gemeld wordt. De rode lichtflits naar voren i.c.m. het yelp-toontje en het aloude stopteken - dat in zijn eentje kennelijk vaak niet genoeg indruk maakt - wordt al sinds enige tijd in diverse Bundesländer beproefd, en schijnt dus nu voor algemene invoer in aanmerking te komen.

Tja, Europese eenwording - wat dacht je van de rode lamp naar voren die (als stopteken, maar dus zonder tekstmatrix) bij de Finnen gebruikt wordt? En in de meeste andere EU-landen is een op het voertuig aangebracht stopteken geheel onbekend. Daar moet de politie dus aanmodderen met inhalen dan wel langszij komen en stopclacks gebruiken, of grootlicht seinen, eventueel i.c.m. OGS.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Gast

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2013, 18:19:35
Ook Spanje gebruikt de naar voren toe rode knipperende (LED danwel Halogeen) lampen om als stopsignaal te fungeren.
Geef mij maar het Amerikaanse principe, zoveel mogelijk aan de kant of zelfs stoppen bij het zien/horen van een noodvoertuig en blijft hij achter je hangen, dan is het voor jou bedoeld. Rijdt het om je heen, was het niet voor jou bedoeld.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #13 Gepost op: 1 juni 2013, 02:20:33
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1168525 date=1370017175
Geef mij maar het Amerikaanse principe, zoveel mogelijk aan de kant of zelfs stoppen bij het zien/horen van een noodvoertuig en blijft hij achter je hangen, dan is het voor jou bedoeld. Rijdt het om je heen, was het niet voor jou bedoeld.
Was de eerste keer toch wel even schrikken toen ik deze werkwijze als 19 jarig jongetje meemaakte.
Ik werdt met redelijke vaart ingehaald door een voertuig welke voor me ging rijden met een normale snelheid. Even later prakte een state-trooper zijn dienstwagen tussen ons in (terwijl daar naar Nederlandse maatstaven wat weinig ruimte voor was ... laat staan met de ruimte die ze daar hebben) en gooide de feestverlichting aan.
Ik kon bijna niet anders dan meeremmen en was al half naar de kant toen ik me realiseerde dat het niet voor mij was. e050 098uo
Vooral de anderen in de auto reageerden nogal geschrokken op mijn opmerking dat iedereen recht moest gaan zitten en de handen zichtbaar moest houden.
(Daar zijn ze best op gesteld daar)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #14 Gepost op: 1 juni 2013, 10:41:47
Het Amerikaanse principe wordt ook in Australië gebruikt, zoals ik na een in Queensland kennelijk niet toegestane U-turn bij een kruising met verkeerslichten mocht constateren ;-).

Niettemin rijst bij mij altijd de vraag - hoe komt in deze landen een HV-wagen met OGS door drie rijen dik file voor een stoplicht, als alle automobilisten zogezegd stokstijf moeten blijven staan bij het horen van de G?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Gast

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 1 juni 2013, 10:55:12
"Make way, move over to the shoulder and reduce speed to ... Mph"

Het werkt gewoon ;)


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #16 Gepost op: 1 juni 2013, 11:56:47
Citaat van: SimonSt link=msg=1168484 date=1370011337
En maar blijven verwachten van de automobilist (beroeps en toerist) dat waar we ook in Europa rijden het allemaal maar moeten snappen. Heerlijk die Europese eenwording  ::)

Zoals aangegeven het Duitse systeem wordt al toegepast in Spanje, maar ook al jaren in Zweden bijvoorbeeld. Komt opmeten gegevenmoment best eenheid in, duurt alleen ff  ;D


Germen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #17 Gepost op: 1 juni 2013, 13:09:38
Het systeem met de rode knipperende lamp ter attentie zit ook op de opel astra's van de KMar Schiphol.
Deze geven ook een felle rode flits ter attentie aan de voorzijde en dan afwisselend "stop politie".
Volgens mij is dat de Pintsch Bamag Opal Commander lichtbalk. Deze zit ook op een voertuig van de Landelijke eenheid.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #18 Gepost op: 1 juni 2013, 19:38:47
Citaat van: Germen link=msg=1168690 date=1370084978
Het systeem met de rode knipperende lamp ter attentie zit ook op de opel astra's van de KMar Schiphol.
Deze geven ook een felle rode flits ter attentie aan de voorzijde en dan afwisselend "stop politie".
Volgens mij is dat de Pintsch Bamag Opal Commander lichtbalk. Deze zit ook op een voertuig van de Landelijke eenheid.

"Stop Politie" bij de KMar?
(Ik ben te lang van de straat af denk ik)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #19 Gepost op: 5 juni 2013, 22:58:42
Citaat van: CMKmaat link=msg=1168775 date=1370108327
"Stop Politie" bij de KMar?
(Ik ben te lang van de straat af denk ik)

Stop/Volgen Koninklijke Marechaussee is zo'n lange tekst voor in zo'n balk.
Tegenwoordig is het woord politie weer weggelaten in de meeste voertuigen.