Duitse politievoertuigen krijgen Amerikaanse sirene

Auteur Topic: Duitse politievoertuigen krijgen Amerikaanse sirene  (gelezen 9404 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Eagle Creek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Gepost op: 31 mei 2013, 10:26:08
http://bmadradio.forumprofi.de/news-nachrichten-f16/zeitung-deutsche-polizeiautos-bekommen-us-warnsire-t40296.html

Citaat
Berlin – Polizeiwagen in Deutschland sollen künftig mit Sirenen nach amerikanischem Vorbild ausgerüstet werden. Wie die “Saarbrücker Zeitung” (Freitagausgabe) berichtet, hat das Bundesverkehrsministerium dafür eine entsprechende Verordnung auf den Weg gebracht. Demnach soll der Heulton, auch “Yelp” (zu Deutsch “Jaulen”) genannt, Autofahrern klarmachen, dass sie ihren Wagen anhalten müssen.

Laut Zeitung soll der abschwellende Ton zum Blaulicht und dem klassischen Martinshorn hinzukommen. Blaulicht und Martinshorn hätten sich “zum Einleiten des Anhaltevorganges als ungeeignet erwiesen”, heißt es in der Verordnung. Mit einem ebenso neuen roten Blinklicht sowie der Heulsirene sollen Verwechslungen künftig ausgeschlossen sein. Außerdem muss ein Auto, dessen Fahrer zum Anhalten aufgefordert wird, dann nicht mehr von der Polizei überholt werden. Das diene der Eigensicherung der Beamten, bestätigte ein Sprecher des Ministeriums der Zeitung

In eerste instantie dacht ik dat men slechts een nieuwe keuze had gemaakt voor een nieuw sirenegeluid, zoals wij in Nederland enige tijd geleden ook hebben gedaan. Bij het verder lezen blijkt echter dat er ook een rood zwaailicht bij komt (wat op zich vrij on-Europees is). De motivatie hiervoor is dat dit misverstanden zou verminderen en dat het politievoertuig het te stoppen voertuig in kwestie niet meer eerst in zou hoeven te halen om het tot stoppen te manen (wat dan veiliger is voor de politiemedewerkers).

Ik vraag me dan af: wat is er mis met de Nederlandse methode? Ik weet dat in Amerika, GB en waarschijnlijk tig andere landen de politieauto achter het doelvoertuig gaat rijden, zijn lichten aandoet en een kort geluidssignaal laat horen. Dat is heel anders dan in Nederland waarbij het veel subtielere STOP-bord, zowel achter als voor, getoond kan worden. Nu begrijp ik wel dat een sirene op zich opvalt maar even claxoneren of met het grootlichtknipperen is dan toch evenwel actief? Volgens mij is het aantal staandehoudingen waarbij daadwerkelijk de sirene aan te pas komt in de minderheid, of niet?




SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2013, 11:05:46
Ik kan mij herinneren dat de Nederlandse situatie is aangepast n.a.v. een onderzoek, waaronder een lectuurstudie & interviews met bestuurders van HV-voertuigen van zowel de blauwe, als rode als gele/ witte kolom.

Volgens mij, en corrigeer me als ik verkeerd zit, kennen ze in Groot Brittanië zowel de yelp als de tweetoon en worden ze gemengd gebruikt, bijvoorbeeld als een ambulance onder politiebegeleiding rijdt. Dan hebben ze beiden een eigen toon zodat voor weggebruikers herkenbaar is dat er 2 voorrangsvoertuigen rijden.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2013, 11:22:59
M.b.t. tot de rode verlichting:

Bedoelt men niet gewoon rode led's met dezelfde functie als het stopbord in NL? Zodat niet de hele santekraam aan hoeft voor een staandehouding..


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2013, 13:13:28
Citaat van: -Joost- link=msg=1168403 date=1369992179
M.b.t. tot de rode verlichting:

Bedoelt men niet gewoon rode led's met dezelfde functie als het stopbord in NL? Zodat niet de hele santekraam aan hoeft voor een staandehouding..

Jawel. Het gaat hier niet om rood zwaailicht, maar om een naar voren gerichte rode flitser die samen met het intussen in D ook zeer wijd verbreide stopteken oplicht. Het "yelp"-geluid moet dit nog eens ondersteunen.

Zie ook:

FuStw mit Yelp(!!!) u diversen Sondersignalen Autobahnpolizei Lkr Harburg

(hier worden even alle lichtsignalen in combinatie gebruikt, maar voor een staandehouding is stopteken + rode flits + yelp gedacht)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


ArjanSPL

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 324
  • Schiphol-fiel, HV Geïnteresseerd
Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2013, 15:43:24
Konvoi Papst Benedikt XVI. in Erfurt (Probe) Teil 1/3

In dit filmpje zie je op 0:58 de rode LED flitser, en op 2:30 zelfs een groene, (waar deze dan voor dient weet ik niet)


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2013, 15:54:17
Citaat van: ArjanSPL link=msg=1168470 date=1370007804
In dit filmpje zie je op 0:58 de rode LED flitser,
Begin colonne...

Citaat van: ArjanSPL link=msg=1168470 date=1370007804
en op 2:30 zelfs een groene, (waar deze dan voor dient weet ik niet)
...en einde colonne. O0


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2013, 16:00:36
Zeker weten doe ik het niet... Maar in vroegere DDR-tijden was de voorste politiewagen van een regeringscolonne uitgerust met een blauwe en rode zwaailamp en de achterste met een blauwe en groene. Kennelijk wordt dit systeem in de nieuwe Bundesländer in modernere vorm nog steeds gebruikt. Dat de groene leds op de voorlaatste wagen zitten en niet op de laatste wijt ik maar even aan een vergissing of een late aansluiter.
Edit: Frank was me voor.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2013, 16:42:17
En maar blijven verwachten van de automobilist (beroeps en toerist) dat waar we ook in Europa rijden het allemaal maar moeten snappen. Heerlijk die Europese eenwording  ::)


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2013, 16:46:11
Volgens mij snapt iedereen dat wanneer er politie, polisia, police, polizei op een auto en wat blitse lampen op het dak met een hoop kabaal erbij aan komt rijden dat je aan de kant moet. In Nederland zijn we gewend dat het allemaal tot in de decibellen en kleurtje precies is geregeld, maar volgens mij is dat wat overdreven.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2013, 16:52:35
Dat je aan de kant moet omdat ze er moet spoed voorbij willen wel ja. Maar dat het ook als stopteken bedoelt is....?