‘Verkeersslachtoffers moet je hypnotiseren’ (experiment in Frankrijk)

Auteur Topic: ‘Verkeersslachtoffers moet je hypnotiseren’ (experiment in Frankrijk)  (gelezen 10066 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Het Nieuwsblad
Franse brandweer experimenteert met succesvol Belgisch voorbeeld

‘Verkeersslachtoffers moet je hypnotiseren’

‘Elke brandweerman moet leren om verkeersslachtoffers te hypnotiseren.’ Die oproep komt van Limburgse brandweerkorpsen die een proefproject uitvoerden. Wie gekneld zit in een autowrak, houdt daar door de hypnose minder trauma’s aan over. Nu ook Frankrijk met een proefproject begint, pleiten de Belgische korpsen ervoor om hypnose overal toe te passen.

Brandweereekhoorn. Zo heet in de korpsen van Lommel, Leo­polds­burg en Bree de brandweerman die verkeersslachtoffers begeleidt. Eekhoorns kunnen zich door de kleinste gaatjes wringen en dat is nu net wat een brandweerman moet doen om bij een gekneld slachtoffer in een autowrak te geraken.

‘De eekhoorn legt zich samen met het slachtoffer onder een doorschijnende folie en probeert hem of haar af te leiden terwijl de collega’s de bevrijdingsoperatie uitvoeren’, zegt Johan Gerits van het brandweerkorps in Lommel. ‘Het is belangrijk dat ze zich helemaal ontspannen. Het kan soms veel lawaai maken om een deurstijl door de knippen. Je moet het geknelde slachtoffer daarop voorbereiden.’

Toerenteller in het rood

Zowat 120 Franse ambulanciers en brandweerlui krijgen momenteel een opleiding in hypnose, zodat ze met ademhalingstechnieken en geruststellende woorden kunnen proberen om het slachtoffer mentaal ‘uit de auto’ te krijgen. De Limburgse korpsen leerden dezelfde techniek vijf jaar geleden al gebruiken, in het kader van een gelijkaardig proefproject. Nu ook Frankrijk de techniek test, pleiten ze ervoor die in België uit te breiden.




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik mag toch hopen dat ze hun tijd en geld beter gaan besteden. ::)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Hoe is het genoemde proefproject (Limburg)van vijf jaar geleden toenmaals afgelopen ?


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Peter71 link=msg=1170276 date=1370451471
Ik mag toch hopen dat ze hun tijd en geld beter gaan besteden. ::)

Altijd handig om een voorstel meteen af te schieten, niet gehinderd door een teveel aan kennis  ::)

Citaat van: Thor link=msg=1170280 date=1370452087
Hoe is het genoemde proefproject (Limburg)van vijf jaar geleden toenmaals afgelopen ?

Er is een VERSLAG over geschreven.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1170287 date=1370452764
Altijd handig om een voorstel meteen af te schieten, niet gehinderd door een teveel aan kennis  ::)
Bij ongevallen is het al heel normaal dat een slachtoffer bijstand krijgt van een gewondenverzorger brandweer, of iemand van de ambulancedienst. Een rustig gesprek met het slachtoffer, waarin verteld wordt wat er allemaal gaat gebeuren doet al wonderen, en gewoon bij het slachtoffer blijven totdat die in de ambulance ligt is al voldoende. Waarom nog meer poespas aanhalen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Peter71 link=msg=1170295 date=1370453597
Bij ongevallen is het al heel normaal dat een slachtoffer bijstand krijgt van een gewondenverzorger brandweer, of iemand van de ambulancedienst. Een rustig gesprek met het slachtoffer, waarin verteld wordt wat er allemaal gaat gebeuren doet al wonderen, en gewoon bij het slachtoffer blijven totdat die in de ambulance ligt is al voldoende. Waarom nog meer poespas aanhalen?

Zo is dat, gewoon een gesprek van mens tot een ander mens (in nood) is belangrijker dan hypnose flauwekul.

Citaat
Anesthesiologe Catherine de Jong, voorzitter van de Vereniging tegen de Kwakzalverij:

'Aan dat armoedige geneuzel met hypnose ga ik niet beginnen. Het gaat hier over pijn en pijnbeleving. Met hypnose kun je pijnbeleving manipuleren. Maar dit werkt maar bij een beperkt aantal patiënten en bij een beperkt aantal ingrepen. Met goede plaatselijke verdoving kan er vrijwel aan elk deel van het lichaam worden geopereerd. Zelfs een hartoperatie kan onder plaatselijke verdoving worden uitgevoerd. Als die plaatselijke verdoving goed zit, maakt het niet uit of je ter afleiding hypnose doet, een koptelefoon op zet, een goed boek voorleest of gezellig met de patiënt praat. Ik heb faceliftten onder plaatselijke verdoving zien gebeuren. Terwijl de patiënt rustig doorpraat over wat dan ook hangt haar halve gezicht in de lucht. Tegen de tijd dat alles weer in model op zijn nieuwe plaats is vastgehecht, hebben we het hele levensverhaal van mevrouw gehoord. Dat heet rustig en ontspannen opereren en geopereerd worden. Een knieprothese of heupprothese kan prima onder spinaal anesthesie (ruggenprik) worden uitgevoerd terwijl ik een goed gesprek heb met de patiënt. Verbale sedatie dus. Ik kan te allen tijde daarbij lichte, matige of diepe sedatie geven als de patiënt dat wenst. Dit is allemaal betrouwbaarder en effectiever dan hypnose. Een hypnotherapeut zou maar in de weg lopen op de OK en daar zitten we niet op te wachten.'


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Verbale sedatie.... ben ik erg goed in volgens mijn vrouw....  :|

Wat een woord!  ;D


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Peter71 link=msg=1170295 date=1370453597
Bij ongevallen is het al heel normaal dat een slachtoffer bijstand krijgt van een gewondenverzorger brandweer, of iemand van de ambulancedienst. Een rustig gesprek met het slachtoffer, waarin verteld wordt wat er allemaal gaat gebeuren doet al wonderen, en gewoon bij het slachtoffer blijven totdat die in de ambulance ligt is al voldoende. Waarom nog meer poespas aanhalen?

Heb jij eigenlijk wel de moeite gedaan om het rapport (en meer bepaald de werkwijze die wordt beschreven te lezen)? Ik betwijfel het eerlijk gezegd  ::)

Citaat van: 024 link=msg=1170301 date=1370454809
Zo is dat, gewoon een gesprek van mens tot een ander mens (in nood) is belangrijker dan hypnose flauwekul.

Ook naar jou toe: heb jij de moeite gedaan om het rapport te lezen en de werkwijze te begrijpen?  ::) Ik vind jouw aangehaald citaat trouwens totaal niet passen in de context. Het gaat hier immers niet om pijnbestrijding bij een geplande en dus goed voorbereide ingreep in een ziekenhuis (die discussie in dat kader is in België ook gevoerd) maar om een plots pre-hospitaalgebeuren in een voor het SO totaal niet-vertrouwde omgeving, onverwacht en in een mogelijk immens traumatisch decor. Een gebeurtenis die kan leiden tot ernstige PTSS. Dat is dus wel iets helemaal anders dan een facelift in een dagkliniek op vraag van de patiënt waarbij de discussie dan draait rond pijnbestrijding en niet de psychologische problematiek van een zwaar VKO.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1170313 date=1370457587
Heb jij eigenlijk wel de moeite gedaan om het rapport (en meer bepaald de werkwijze die wordt beschreven te lezen)? Ik betwijfel het eerlijk gezegd  ::)

Ook naar jou toe: heb jij de moeite gedaan om het rapport te lezen en de werkwijze te begrijpen?  ::) Ik vind jouw aangehaald citaat trouwens totaal niet passen in de context. Het gaat hier immers niet om pijnbestrijding bij een geplande en dus goed voorbereide ingreep in een ziekenhuis (die discussie in dat kader is in België ook gevoerd) maar om een plots pre-hospitaalgebeuren in een voor het SO totaal niet-vertrouwde omgeving, onverwacht en in een mogelijk immens traumatisch decor. Een gebeurtenis die kan leiden tot ernstige PTSS. Dat is dus wel iets helemaal anders dan een facelift in een dagkliniek op vraag van de patiënt waarbij de discussie dan draait rond pijnbestrijding en niet de psychologische problematiek van een zwaar VKO.

Het maakt niet uit of het om pijnbestrijding gaat of om het voorkomen van psychologische problematiek op termijn. Hypnose is gewoon onzin. Zoals brandweerman Peter aangeeft moet je het doen; gewoon het slachtoffer zeggen wat er gaat gebeuren en verder een zo rustig mogelijk gesprek.

Bij de brandweer zitten hoop ik genoeg nuchtere kerels die wel iets beters te doen hebben dan zich te verdiepen in dit soort zweverig geneuzel.

Hypnotiserende brandweermannen die met ademhalingstechnieken een bekneld slachtoffer met spanningspneumothorax  mentaal ‘uit de auto’ krijgen wil ik wel eens meemaken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1170313 date=1370457587
Heb jij eigenlijk wel de moeite gedaan om het rapport (en meer bepaald de werkwijze die wordt beschreven te lezen)? Ik betwijfel het eerlijk gezegd  ::)

Een paar regels, en toen ze mij teveel medische termen begonnen te smijten, en over eekhoorns begonnen was ik er geheel klaar mee. Daar moet je niet mee aankomen bij brandweermensen ::)
Wij hebben tijdens een bevrijding continu contact met het slachtoffer, en anders doet de ambulancebemanning dat. Een methode die erg goed werkt, met erg goede resultaten.

Dan, kun je als hulpverlener wel hypnose willen toepassen op een slachtoffer, zal je slachtoffer daar wel open voor moeten staan. Ga eens een slachtoffer vertellen dat hij/zij precies moet gaan doen wat je zegt. Het beletten dat een slachtoffer het hoofd draait of niet al te wilde bewegingen maakt is al een uitdaging op zich. Laat staan dat je een hypnose gaat toepassen.
Dan dit:
Citaat
De eerste resultaten van de eekhoornstudie
Deze eerste resultaten bij zeven geknelde slachtoffers uit de experimentele groep, die allen meerdere breuken en/of kneuzingen opliepen en ruim drie kwartier geknelde zaten in een autowrak,
Resultaten van wel 7 slachtoffers, die ook nog eens 3 kwartier bekneld hadden gezeten. Bij ons spreken we over het Gouden uur, en willen we als het even kan met 3 kwartier het slachtoffer in het ziekenhuis hebben. Alles wat het langer duurt dan 3 kwartier en een uur is een taak voor de ambulancedienst en trauma artsen om het slachtoffer bij te staan. Moet je geen eens poespas willen toepassen. Dan heeft het slachtoffer dringend medische hulp nodig.