Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij de stopafstand van een geladen binnenvaartschip? Aangezien pleziervaart in mindere mate beschikt over geavanceerde radar- en communicatieapparatuur, kan ik me voorstellen dat het niet altijd mogelijk is om op tijd te stoppen op een kanaal/rivier met veel onoverzichtelijke punten.
De stopafstand van een geladen binnenschip is het aantal scheepslengten waarbinnen het schip stil kan komen te liggen.
De stopweg van een schip wordt bepaald door een groot aantal interne en externe factoren.
Intern:
1.Kinetische energie 1/2 mv2 waarin m massa van schip plus lading en v de scheepssnelheid.
2.Het geïnstalleerde motorvermogen en de specificaties van de motor
3.De schroef, o.a. hoe is de schroef ontworpen, voor optimaal vooruit of voor vooruit en
achteruit.
4.De schroef, tunnel/ straalbuis, roer configuratie, de manoeuvreereigenschappen van het schip.
Al dan niet een boegschroef, het type en het vermogen daarvan.
Extern:
11.Wind,richtingen kracht, met name voor lege, hoge schepen.(windvang)
12.Stroom,met name voor geladen schepen.(stroomgevoeligheid)
13.Waterdiepte t.o.v. diepgang schip .
Een aantal factoren die naar het schip en de omstandigheden variëren waardoor er geen algemene regel voor de stopweg kan worden aangegeven.
In de regel is het effectiever om bij een calamiteit hard bakboord/stuurboord roer te geven dan vol vermogen achteruit te slaan. Dat is natuurlijk wel in hoge mate afhankelijk van de geografie en de overige vaart.
De belangrijkste oorzaken van aanvaringen tussen pleziervaartuigen en vrachtschepen zijn het grote verschil in snelheden, de dode hoek, onvoorspelbaar gedrag van pleziervaartuigen, wegvallen voortstuwing pleziervaartuigen
(motorpech, iets in de schroef, stuurproblemen) elektrische problemen, het onjuist inschatten van snelheden bij kruisende koersen en miscommunicatie/onbekendheid met.
Bij (nieuwbouw)schepen worden ter verkrijging van de benodigde (klasse en NSI)certificaten een aantal tests uitgevoerd waaronder een meting van de stopweg, manoeuvreertesten (zigzag test), meting draaicirkels BB en SB, ankerproef etc.