Geen Biotex- of sodabadje bij acute wonden

Auteur Topic: Geen Biotex- of sodabadje bij acute wonden  (gelezen 72613 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Gepost op: 27 juni 2013, 16:36:51
Citaat
Badjes met huishoudelijke reinigingsoplossingen zoals Biotex of soda worden ontraden in de nieuwe richtlijn voor behandeling van acute wonden.

De middelen vergroten de kans op infectie, vertragen de genezing, zorgen voor maceratie van de huid, en zijn belastend voor de patiënt.


http://medischcontact.artsennet.nl/nieuws-26/nieuwsbericht-1/133954/geen-sodabadje-bij-acute-wonden.htm

De richtlijn zal volgende maand verschijnen op de website van Unilever de Nederlandse Vereniging voor Heelkunde (wetenschappelijke beroepsvereniging voor chirurgen) http://www.heelkunde.nl/




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2013, 16:44:39
Citaat
In de eerste evidence based richtlijn voor de behandeling van acute wonden worden badjes met huishoudelijke reinigingsoplossingen zoals Biotex, Badedas en soda ontraden. Deze zouden de kans op infectie, vertraagde genezing en maceratie van de huid vergroten.

http://www.nursing.nl/Verpleegkundigen/Nieuws/2013/6/Nieuwe-richtlijn-ontraadt-biotexbadje-bij-acute-wond-1293177W/


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2013, 16:52:28
ach ja...leuk dat wetenschappelijk onderzoek ineens een paar honderd jaar aan oude boerenwijsheid teniet doet.

Er zijn zaken in de wereld (zoals biotex; soda en nog veel meer andere dingen (planten; kruiden; accupunctuur; enz) waarvan niet bewezen kan/zal worden dat het werkt doch het werkt. Hoe...daar is men die paar honderd jaar al mee bezig en word vooral zeer actief tegengewerkt door de reguliere geneeskunde..

Ik heb liever oude boerenwijsheid en nuchter verstand dan een evidence based tabletje. Soms ontkom je er niet aan..maar toch..
Heb geregeld koppen koffie, gebak en flessen wijn gewonnen met de oude boerenwijsheid in relatie tot moderne c.q. reguliere geneeskunde. Zowel op chirurgie als op interne.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2013, 17:01:25
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1178287 date=1372344748
ach ja...leuk dat wetenschappelijk onderzoek ineens een paar honderd jaar aan oude boerenwijsheid teniet doet.

Er zijn zaken in de wereld (zoals biotex; soda en nog veel meer andere dingen (planten; kruiden; accupunctuur; enz) waarvan niet bewezen kan/zal worden dat het werkt doch het werkt. Hoe...daar is men die paar honderd jaar al mee bezig en word vooral zeer actief tegengewerkt door de reguliere geneeskunde..

Ik heb liever oude boerenwijsheid en nuchter verstand dan een evidence based tabletje. Soms ontkom je er niet aan..maar toch..
Heb geregeld koppen koffie, gebak en flessen wijn gewonnen met de oude boerenwijsheid in relatie tot moderne c.q. reguliere geneeskunde. Zowel op chirurgie als op interne.

Vanwaar deze wantrouwende opmerking terwijl je zelf werkzaam bent in de reguliere geneeskunde?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2013, 17:06:37
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1178287 date=1372344748
ach ja...leuk dat wetenschappelijk onderzoek ineens een paar honderd jaar aan oude boerenwijsheid teniet doet.

Er zijn zaken in de wereld (zoals biotex; soda en nog veel meer andere dingen (planten; kruiden; accupunctuur; enz) waarvan niet bewezen kan/zal worden dat het werkt doch het werkt. Hoe...daar is men die paar honderd jaar al mee bezig en word vooral zeer actief tegengewerkt door de reguliere geneeskunde..

Ik heb liever oude boerenwijsheid en nuchter verstand dan een evidence based tabletje. Soms ontkom je er niet aan..maar toch..
Heb geregeld koppen koffie, gebak en flessen wijn gewonnen met de oude boerenwijsheid in relatie tot moderne c.q. reguliere geneeskunde. Zowel op chirurgie als op interne.

Misschien is het wel wraak van chirurgen omdat Unilever de chirurgendagen niet wilde sponsoren dit jaar dat ze geen Biotex-, Sunil- of Babedasbadjes meer willen. Als Unilever hetzelfde zou flikken bij de Hartstichting kan Becel ook de vuilnisbak in. Het kan ook dat het een multi-disciplinaire richtlijn is waarbij er sprake is van degelijk onderzoek en het in 2013 eens tijd wordt dat met name artsen stoppen met voorschijven van dit soort badjes.

Accupunctuur en kruiden noem ik geen geneeskunde maar kwakzalverij.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2013, 22:10:05
Citaat van: 024 link=msg=1178298 date=1372345597
Accupunctuur en kruiden noem ik geen geneeskunde maar kwakzalverij.

Toch hadden veel mensen baat bij kruiden in de tijd dat de chirurg alleen nog maar de kunst van het aderlaten verstond.
Evidence based.



Een open wond in de biotex is inderdaad vragen om besmetting.
Biotex, soda wordt huisartsen aangeraden om de huid weker te maken zodat het vuil uit een onderhuidse ontsteking naar buiten kan.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #6 Gepost op: 3 augustus 2013, 10:48:52
Citaat van: 024 link=msg=1178298 date=1372345597
Misschien is het wel wraak van chirurgen omdat Unilever de chirurgendagen niet wilde sponsoren dit jaar dat ze geen Biotex-, Sunil- of Babedasbadjes meer willen. Als Unilever hetzelfde zou flikken bij de Hartstichting kan Becel ook de vuilnisbak in. Het kan ook dat het een multi-disciplinaire richtlijn is waarbij er sprake is van degelijk onderzoek en het in 2013 eens tijd wordt dat met name artsen stoppen met voorschijven van dit soort badjes.

Accupunctuur en kruiden noem ik geen geneeskunde maar kwakzalverij.

Acupunctuur (met 1 c) is iets  totaal anders dan kruidengeneeswijze.
Kwakzalverij? tja, ik weet dat er meer artsen zijn die zo reageren (gelukkig lang niet allemaal), maar dat is toch echt te kort door de bocht. Heb er bijzonder goede resultaten mee gezien, ook bij kleine kinderen en dieren. En persoonlijk heb ik er heel veel baat bij gehad. (terwijl ik er zeer sceptisch aan begon).


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #7 Gepost op: 10 september 2013, 08:48:53
Accupunctuur is toch een martelmethode?


BVR den haag

  • verkeersregelaar, medewerker tramspoorveiligheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #8 Gepost op: 3 oktober 2013, 17:47:51
Citaat van: RAdeR link=msg=1178522 date=1372363805

Biotex, soda wordt huisartsen aangeraden om de huid weker te maken zodat het vuil uit een onderhuidse ontsteking naar buiten kan.

Klopt ik heb het meerdere keren gebruikt(ingeroeide teennagel en bij ontstoken brandwond)
Vooral bij de ontstoken brandwond had ik veel baat bij een soda badje.
Je zag de ontstoken delen met de dag slinken.

Een open wond daar integen zou ik zowiezo niet in soda ofzo doen.

Ik begrijp de reacties wel hier over wel of niet oude middeltjes gebruiken.
Kwakzalverij, placebo-effect of dat het echt werkt word in alle rangen en standen over gepraat.
Helaas is het de industie en de artsen die hun mening tot de norm kunnen maken.
Dingen als honig, trekzalf en een middel waar ik de naam van ben vergeten.
Werken gewoon echt maar worden nouwlijks gebruikt WAAROM is dat?
Soms heb ik het idee dat er in nederland als je een auto koopt. Gelijk een rijbewijs erbij kado krijgt. Kom op je wilt me toch niet zeggen dat al deze


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #9 Gepost op: 6 november 2013, 22:19:43
Citaat van: BVR den haag link=msg=1206820 date=1380815271
Klopt ik heb het meerdere keren gebruikt(ingeroeide teennagel en bij ontstoken brandwond)
Vooral bij de ontstoken brandwond had ik veel baat bij een soda badje.
Je zag de ontstoken delen met de dag slinken.

Een open wond daar integen zou ik zowiezo niet in soda ofzo doen.

Ik begrijp de reacties wel hier over wel of niet oude middeltjes gebruiken.
Kwakzalverij, placebo-effect of dat het echt werkt word in alle rangen en standen over gepraat.
Helaas is het de industie en de artsen die hun mening tot de norm kunnen maken.
Dingen als honig, trekzalf en een middel waar ik de naam van ben vergeten.
Werken gewoon echt maar worden nouwlijks gebruikt WAAROM is dat?



Honing komt juist meer in, juist ook in de professionele wondverzorging. Zoek maar eens op Mesitran.