Noodlanding A4 Skyhawk tijdens open dag Luftwaffe te Wittmund.

Auteur Topic: Noodlanding A4 Skyhawk tijdens open dag Luftwaffe te Wittmund.  (gelezen 4406 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Tijden de open dag, tevens het afscheidsfeestje van de F4F Phantom II voor de Duitse luchtmacht, moest een A4 een noodlanding maken.
Hij had motorproblemen tijdens zijn vluchtprogramma.

Foto's van de landing heb ik niet, omdat ze een downwind barrier landing hebben uitgevoerd, en ik aan het andere uiteinde van de baan stond.
Wel heb ik voor jullie wat plaatjes van de hulpverlening die meteen paraat komt in zo'n geval.

Na de geslaagde landing in de vangkabel heeft de luchthavenbrandweer van Wittmund het toestel vrijgegeven en kon de Skyhawk op eigen kracht weer naar zijn shelter taxiën.











SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2013, 08:06:26
Toch wel hachelijk momentje lijkt mij. Zelf heb ik gemerkt dat bij de luchtmachtdagen goed nagedacht is over eventuele problemen met vliegtuigen tijdens een show. De vliegtuigen vlogen geen moment boven het publiek.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 1 juli 2013, 09:41:26
Dit vliegtuig?
https://www.youtube.com/watch?v=GG_8g9Tj8sI
Bert Stuivenberg


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #3 Gepost op: 1 juli 2013, 09:50:14
Ja Sylvester, dat is hem.
Ik stond aan de andere kant van de baan, diagonaal er tegenover, echt helemaal aan de andere zijde dus.


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #4 Gepost op: 1 juli 2013, 12:01:50
Citaat van: SniperEye link=msg=1179584 date=1372658786
Zelf heb ik gemerkt dat bij de luchtmachtdagen goed nagedacht is over eventuele problemen met vliegtuigen tijdens een show. De vliegtuigen vlogen geen moment boven het publiek.
Sterker nog, dat is wettelijk vastgelegd naar aanleiding van crashes in het verleden. Volgens mij is het zo dat op geen enkel moment een vliegtuig boven het publiek mag komen.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #5 Gepost op: 1 juli 2013, 14:38:12
Citaat van: DvdW link=msg=1179638 date=1372672910
Sterker nog, dat is wettelijk vastgelegd naar aanleiding van crashes in het verleden. Volgens mij is het zo dat op geen enkel moment een vliegtuig boven het publiek mag komen.
Dat is Positief over.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2013, 13:18:14
Citaat van: SniperEye link=msg=1179584 date=1372658786
Toch wel hachelijk momentje lijkt mij. Zelf heb ik gemerkt dat bij de luchtmachtdagen goed nagedacht is over eventuele problemen met vliegtuigen tijdens een show. De vliegtuigen vlogen geen moment boven het publiek.

De lessen zijn geleerd na het ongeluk in rammstein een aantal jaren terug.
In nederland mag er tijdens airshows geen "gevaarlijke" vliegpatronen richting publiek gevolgen worden, en is er een denkbeeldige stoplijn gaan ze hierover stopt de toren de show en moeten alle betrokken vliegtuigen onmiddelijk landen en zijn de piloten aan de beurt.
Toch uitzonderlijk dat er een luchtshow met publiek is gegeven in wittmund dit is normaal verboden in duitsland mede dankzij hetzelfde ongeluk in rammstein.
Zelfs ooit eens een aantal jaren terug tijdens luchtmachtdagen een birdstrike op F16 meegmaakt, denk dat 50% van aanwezige publiek er helmaal niks van heeft meegekregen terwijl toestel toch echt zwaar in de problemen zat.


SdV

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2013, 14:44:03
Vanaf 12:00minuten het bewuste toestel in beeld met de voorzorglanding  uitruk van de hulpdiensten:
https://www.youtube.com/watch?v=AdW0IaH2Bz4
Met vriendelijke groet,  Sander


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2013, 15:00:36
Gelukkig dat het publiek geen risico meer loopt bij dit soort shows. Kan me nog heel goed een video van een crash herinneren, waar een SU-27 in het publiek beland. (Ergens in Oekraïne wat ik me herinner) Dat waren beelden die nog steeds op mijn netvlies gebrand staan  :-\


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2013, 19:58:52
Citaat van: superfly link=msg=1183262 date=1373800694
De lessen zijn geleerd na het ongeluk in rammstein een aantal jaren terug.
In nederland mag er tijdens airshows geen "gevaarlijke" vliegpatronen richting publiek gevolgen worden, en is er een denkbeeldige stoplijn gaan ze hierover stopt de toren de show en moeten alle betrokken vliegtuigen onmiddelijk landen en zijn de piloten aan de beurt.
Toch uitzonderlijk dat er een luchtshow met publiek is gegeven in wittmund dit is normaal verboden in duitsland mede dankzij hetzelfde ongeluk in rammstein.
Zelfs ooit eens een aantal jaren terug tijdens luchtmachtdagen een birdstrike op F16 meegmaakt, denk dat 50% van aanwezige publiek er helmaal niks van heeft meegekregen terwijl toestel toch echt zwaar in de problemen zat.
Klopt helemaal wat je zegt. Na het ongeluk in Ramstein (één M, met twee M'en is het een Duitse band) is er in eigenlijk heel Europa heel veel veranderd.
In Duitsland zijn displays helemaal verboden. Daarom was dit ook zo'n uniek evenement. Echt een vliegshow als in Volkel een paar weken eerder was het niet hoor, maar er werd toch voorgevlogen, alleen zonder de aerobatics, want dat was nog steeds niet toegestaan.

In Nederland werken ze inderdaad met een displayline, ga je daarover, kun je ONMIDDELLIJK landen, en wordt je ter verantwoording geroepen. (Lees; zwaar gestraft).

Het genoemde incident wat je noemt kan ik me ook nog goed herinneren, tijdens een lage pass (gelukkig geen slow-pass) hapte de Volkelse F-16 een vogel op in de motor met een engine-stall ten gevolg. Zoals gezegd, een geluk dat dit met hoge snelheid gebeurde, anders was hij gegarandeerd de baan in gedoken.
Nu kon de vlieger een hoge bocht draaien, naar de zogenaamde crashsite. Een gebied ingericht om, in geval van nood, je toestel te dumpen, zonder dat hij op het publiek komt, en jezelf met een schietstoel in veiligheid te brengen.
De vlieger heeft nog een aantal malen geprobeerd de motor weer aan de praat te krijgen, en op het moment dat hij eigenlijk had moeten springen, sloeg de motor aan, en heeft hij de kist veilig geland.

Net als SdV ben ik ervan overtuigd dat het merendeel niet heeft meegekregen hoe ernstig de situatie was (en misschien is dat ook maar beter in dit geval).

De beelden uit Volkel, een aantal jaar geleden:
F16 Birdhit en Engine stall open days Volkel 2007 II, www.AirCrashObserver.com

Een goed gebruik van de crashzone zie je hier na ongeveer 2:50.:
Air Crash Su-27 at Poland Air Show 2009 Radom [HD 1080]

De crash waar JarnoF op doelt is in 2002 in Kiev, waar een Su27 het publiek induikt, en een (blijkbaar) volgetankte Il67 raakt.
Beelden:
http://www.youtube.com/watch?v=bEUsK9VijpE
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-g84F1Y_8HU[/youtube]
(Maar even tussen -code- tags gezet zodat ze niet open en bloot verschijnen, met name de eerste is behoorlijk expliciet!)