venflons en huisartsen

Auteur Topic: venflons en huisartsen  (gelezen 4569 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 17 mei 2005, 21:23:32
Beste allemaal,

In mijn werk als HAPchauffeur word ik regelmatig geconfronteerd met huisartsen die een dappere poging doen om bij patiënten (in afwachting van de ambulance) een venflon in te brengen.
Helaas lang niet altijd met succes...  :-[

Nu is het op de eerste plaats voor de patiënt erg vervelend wanneer deze lekgeprikt wordt en wellicht maakt dit het ook nog extra lastig voor de ambuVP.

Mijn vraag is eigenlijk, wanneer een huisarts toch een venflon inbrengt, welke is dan volgens jullie het meest verstandige om in te brengen? (maat/type)


Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2005, 21:29:15
Het is meestal niet meteen nodig dat een huisarst een venflon inbrengt, de vaardigheid en incidentie (aantal keren dat het gedaan wordt) waarmee zij dit doen is niet altijd even adequaat. Vaak wordt door hen een blauw of roze naaldje gebruikt. Bij cardiale patienten is een groene of een witte venflon handig, vooral als er kans is op ondervullingsproblematiek of op instabiliteit.

De huisarts kan het tijd dat het venflon prikken kost beter gebruiken om via d eABCD methode te werken, dus eerst ademweg en ademhaling beoordelen en veiligstellen, O2 geven, circulatie beoordelen en blijven bewaken dmv tensie meten en polsmeten.

De keren dat een door de HA inegbrachte naald moet worden benut cq, wordt benut is niet groot. Meestal prik ik zelf een witte venlfon bij een (cardiale) patient, en ook als de patient al een naaldje van de HA heeft gekregen.

Een groene venflon (18G)zou handig zijn voor de HA als de ambulance erg veel tijd heeft om ter plaatse te komen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2005, 21:34:00
Bedankt voor de info.

Het één en ander zal binnenkort op onze HAP ter sprake komen tijdens een gesprek met de kwaliteitsmedewerker.

grt
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2005, 23:27:16
een witte naald bij een cardio patient is ruim bemeten over het algemeen maar goed ik ben inderdaad al meestal verrast als er al een naald in zit. helemaal als de patient wat slechter is en er eerst nitro wordt gegeven. wat ik nog wel wil benadrukken is inderdaad de O2 hoe vaak die er nog niet aanhangt dat verbaasd mij.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2005, 15:16:46
een witte naald bij een cardio patient is ruim bemeten over het algemeen maar goed ik ben inderdaad al meestal verrast als er al een naald in zit. helemaal als de patient wat slechter is en er eerst nitro wordt gegeven. wat ik nog wel wil benadrukken is inderdaad de O2 hoe vaak die er nog niet aanhangt dat verbaasd mij.

Tja dat gebeurt inderdaad vaak als de huisarts volgens de C B A methode werkt, '' ...eerst naaldje proberen, nog een keer proberen, nog een keertja, jaaaa hoera! de roze naald zit erin,~! mmm, nu eerst een NTG geven en dan ff tensie meten als t lukt ...  en patient rechtopzetten en zuurstof geven ?? Ojaa dat neemt de ambu toch mee?!  :( >:( 8) ??? jammer voor de patient in kwestie
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod