Beelden publiceren van manschappen zonder helm

Auteur Topic: Beelden publiceren van manschappen zonder helm  (gelezen 9853 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Gepost op: 4 augustus 2013, 16:39:31
Hallo iedereen,

Het komt wel eens voor dat manschappen bij het blussen van een kleine buitenbrand geen helm op hebben. Nou moet dit natuurlijk wel, maar het is vaak al zo warm met het pak aan dus dat kan ik nog wel begrijpen. Omdat de hogere heren bij de brandweer hier niet zo blij mee zijn, werd ik laatst gevraagd of ik de manschappen niet vast wil zeggen als ze geen helm op hebben. Geen probleem, doe ik dat niet. Ook zonder de hoofden van de manschappen erop te hebben kan ik prima foto's maken.

Nu zie ik dat er vandaag een autobrand geblust is zonder helm (vind ik ondanks de warmte echt niet kunnen, een buitenbrandje is wel even iets anders dan een autobrand!), vervolgens worden daar foto's van gemaakt en op het internet geplaatst.

Wat vinden jullie hiervan? Zou je dit als fotograaf op het internet zetten?




NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2013, 16:43:20
Ik als burger zie hier gewoon iemand van de brandweer een brandje blussen. In dit geval zonder helm. Ik zou 'm dan ook gewoon plaatsen, zonder verdere bijbedoelingen.


Christian Onderwater

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2013, 16:50:52
Er zijn tal van voorbeelden inderdaad waarbij de kleding niet volgens behoren gedragen word (Valbeveiliging bij een hoogte assistentie, helm bij een brandje) .
Lange tijd hebben we (fotografen) hier in de regio rekening mee gehouden met het fotograferen ervan als er iets niet goed was.

Sinds een tijdje is het echter zo dat we dat gewoon vastleggen, gezien het de verantwoordelijkheid van de Bevelvoerder c.q. je eigen veiligheid (en verplichting) is om de uitrukkleding/ uitrusting correct te dragen. Dit is i.o.m. de brandweer gedaan.

Voor de duidelijkheid: we leggen het niet expres vast, maar mocht het op de foto verkeerd staan is het niet ''ons'' probleem.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #3 Gepost op: 4 augustus 2013, 17:24:35
Ik ben benieuwd naar de reacties op dit topic :| Ik vind het zelf een wat vreemd topic maar wil je wel antwoord geven Sem ;)  Ik zou niet weten waarom je die foto's niet mag maken/plaatsen.. zoals al zoveel is gezegd mag je gewoon je foto's maken op de openbare weg, hoe dat die 'poppetjes er dan bij lopen kan jij niks aan doen. Zoals je zelf ook wel weet is alle rook inhaleren niet goed voor de gezondheid, niet van dat autobrandje, maar ook niet van dat buitenbrandje. Zoals je op de foto ziet is natuurlijk niet de bedoeling, maar dat hoef je verder niemand uit te leggen, dat is onder verantwoording van die bevelvoerder gegaan.  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Maylo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
    • 112fotosite.nl
Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2013, 17:26:43
Ik ben het helemaal Christian Onderwater eens.

Dan zouden er door mij ook geen foto's geplaatst kunnen worden van uitrukken waarbij zelfs de bevelvoerder, OVD's en HOVD's zonder helm lopen.

Citaat van: Christian Onderwater link=msg=1188813 date=1375627852
Er zijn tal van voorbeelden inderdaad waarbij de kleding niet volgens behoren gedragen word (Valbeveiliging bij een hoogte assistentie, helm bij een brandje) .
Lange tijd hebben we (fotografen) hier in de regio rekening mee gehouden met het fotograferen ervan als er iets niet goed was.

Sinds een tijdje is het echter zo dat we dat gewoon vastleggen, gezien het de verantwoordelijkheid van de Bevelvoerder c.q. je eigen veiligheid (en verplichting) is om de uitrukkleding/ uitrusting correct te dragen. Dit is i.o.m. de brandweer gedaan.

Voor de duidelijkheid: we leggen het niet expres vast, maar mocht het op de foto verkeerd staan is het niet ''ons'' probleem.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #5 Gepost op: 4 augustus 2013, 17:33:31
Ook niet onbelangrijk is een stukje tekst wat er bij geplaatst wordt. Je kunt iemand ook afzeiken in een tekst waardoor er weer een hele stroom aan reacties ontstaat. Maar in dit geval is daar geen sprake van en -wat mij betreft- ook helemaal geen aanleiding toe. Het ligt er dus maar net aan hoe je iets brengt.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #6 Gepost op: 4 augustus 2013, 17:34:19
Wij hebben ook al de nodige capriolen en zelfs 'slapstick-achtige' situaties niet online geplaatst. Waarbij je moet denken aan een slang die men niet helemaal meer in de hand heeft tijdens het blussen.

Het is natuurlijk altijd een afweging. Mis je iets wezenlijks als je het weglaat? Komt het incident zo minder goed in beeld? Ik denk dat het een grijs gebied is van tolerantie tussen pers en hulpdiensten en dat je elkaar wel eens nodig hebt.

Maar er zijn ook momenten dat wij denken 'waar doen we het voor'? Onlangs hebben we geen gewag gemaakt van een gevalletje hulpverlening waarbij in een hoogwerker verkeerde brandstof was getankt. Met in het achterhoofd 'soms moet je wel eens iets niet willen weten dan wel niet online gooien'. Niet veel later rijdt een TS van hetzelfde korps op een poller. Onze fotograaf is er gewoon heengegaan om te kijken. Wordt ie me daar een stuk belachelijk gemaakt c.q. gekleineerd door de brandweermensen, die de aandacht op dat moment niet op prijs stelden. De fotograaf was zo overbluft, dat ie aan fotograferen (helaas) niet toe kwam. Tsja, soms raken dingen je zo dat je kennelijk dichtslaat.

Dan vraag je je toch af 'is die goodwill soms eenrichtingsverkeer'? Een andere fotograaf ondervond dat enige tijd later ook weer toen in het centrum van de stad een vrachtwagen op een poller was gereden. Hier was de BV de vrachtwagenchauffeur aan het 'ophitsen' dat ie het vooral niet moest pikken als er foto's werden gemaakt. De vrachtwagenchauffeur reageerde dito, maar gelukkig wist een agent die ter plaatse was, te vertellen dat het gewoon openbare ruimte was en dat we konden vastleggen wat we wilden vastleggen.

Dan denk je toch bij jezelf 'wat is hier aan de hand'? Wij staan nu eenmaal niet bekend als fotografen die de hulpdiensten dwarsbomen, belachelijk maken etc. In tegendeel, onze site benadert alles juist vanuit de hulpdiensten, om zodoende meer draagvlak te creëren. Brandweermensen, politiemensen, MMT-mensen, etc. etc. Zij weten ons allemaal te vinden als zij foto's gratis toegestuurd willen krijgen. En wij zullen altijd welwillend alles toesturen. Dito instanties als zij weer eens een video van ons willen gebruiken voor trainingsdoeleinden, een jaaroverzicht etc.

Een lang verhaal om aan te geven dat het soms heel moeilijk is om neutraal te blijven en uit te gaan van goodwill. Maar maak vooral niet van hun probleem, jouw probleem. Als zij er voor kiezen hun helm af te laten bij het blussen van een brand, dan moeten zij dat vooral niet laten. Maar dan heb je kans dat het wordt vastgelegd. So be it.  :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #7 Gepost op: 4 augustus 2013, 17:35:49
Dit topic doet me denken aan die twee knulletjes van de jeugdbrandweer die een actie van hun "eigen" brandweer hadden vastgelegd, waarbij ook aan bepaalde eisen niet werd voldaan.. Kan het topic zo niet vinden, daar is ook flink wat gediscussieerd over het vastleggen van de brandweer die "iets fout doet".
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #8 Gepost op: 4 augustus 2013, 18:16:57
Tja ik weet het nooit zo goed. Ik was laatst bij een woning brand waar een brandweer man na het blussen naar huis belde om te zeggen dat ie even naar huis kwam om te douchen. Hier heb ik een foto van gemaakt even later kwam de betreffende brandweer man naar me toen om te vragen of ik de foto niet wou gebruiken om dat ie niet mocht bellen tijdens een uitruk. Foto heb ik niet gebruikt is in de prullenbak beland. Dit mede omdat ik een goede band heb met het betreffende korps.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #9 Gepost op: 4 augustus 2013, 18:44:59
De naam Sem zien we best wel vaak langs komen. Vaak krijgt Sem ze om de oren...  

Welnu, dit topic laat toch wel even zien hoe goed Sem bezig is en rekening houd met de belangen van derden.

Sem een super dik vet compliment van mijn kant! O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.