Groei aantal vluchten traumahelikopter

Auteur Topic: Groei aantal vluchten traumahelikopter  (gelezen 62481 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tnkdriver82

  • Ambulance chauffeur / Het NL Rode Kruis / SIGMA-lid / ex-DBBO en Militair
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #70 Gepost op: 28 augustus 2013, 04:49:10
Hallo allemaal,

Kan AMPDS ProQA ook niet een oorzaak zijn?
Ik weet dat dit al een langere tijd in gebruik is en niet bij alle meldkamers.
Maar ik heb het idee dat er veel sneller een hogere prioriteit aan een melding word toegekend.
Zou hierdoor dan de lifeliner ook niet sneller primair worden ingezet?

greetz Tnkdriver82


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #71 Gepost op: 4 februari 2018, 13:05:49
Helft traumavluchten onverrichter zake terug

Citaat
Eén op de twee vluchten die de traumahelikopter vanaf Rotterdam The Hague Airport (RTHA) maakt, keert onverrichter zake terug. Dat zegt Dennis den Hartog, hoofd van het traumacentrum Zuidwest Nederland.

https://www.ad.nl/rotterdam/helft-traumavluchten-onverrichter-zake-terug~a66d8d68/


guest12562

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 4 februari 2018, 13:13:18
Verbaasd me niets, worden te pas en te onpas ingevlogen. Kost een hoop geld.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #73 Gepost op: 4 februari 2018, 13:28:39
Helft traumavluchten onverrichter zake terug

https://www.ad.nl/rotterdam/helft-traumavluchten-onverrichter-zake-terug~a66d8d68/

Volgens mij zijn die traumaregio's er zelf medeverantwoordelijk voor door de komst van LPA8.1 en de protocollen van ProQa m.b.t inzetcriteria. Met name in de VRR wordt er bewust over getriageerd waardoor meer A1 inzet en MMT-inzet. Daarbij stond er een premiumartikel in het AD van ANWB MAA over de belangrijke inzet van het MMT....
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #74 Gepost op: 4 februari 2018, 13:44:02
Volgens mij zijn die traumaregio's er zelf medeverantwoordelijk voor door de komst van LPA8.1 en de protocollen van ProQa m.b.t inzetcriteria. Met name in de VRR wordt er bewust over getriageerd waardoor meer A1 inzet en MMT-inzet. Daarbij stond er een premiumartikel in het AD van ANWB MAA over de belangrijke inzet van het MMT....

Landelijk Netwerk Acute Zorg heeft samen met Ambulancezorg Nederland de criteria voor heel Nederland vastgesteld.

http://www.lnaz.nl/trauma/mmt-inzet-en-cancelcriteria

Op pagina 13 van het document concluderen ze:

Citaat
Na literatuurstudie kan worden geconcludeerd dat op dit moment met uitzondering van de bewusteloosheid (Ringburg et al.1) nauwelijks Evidence Based inzetcriteria aanwezig zijn voor MMT’s.

Op pagina 19 gaat men voorbeelden van inzetcriteria voor het MMT opnoemen, inclusief CVA, status astmaticus, ernstig longoedeem, sepsis en acuut coronair syndroom.

Op pagina 20 gaat men nog een stapje verder door te stellen dat je ook basis van een gebeurtenis het MMT in kan zetten, bijvoorbeeld bij een explosie met aanzienlijke schade.

Op pagina 21 stelt men "Bij betrokkenheid van kinderen, andere risicogroepen zoals zwangeren en ouderen en in geval van twijfel kan de MKA het MMT laagdrempelig inzetten.

Het document: http://www.lnaz.nl/cms/Inzet-_en_cancelcriteria_MMT_-_LNAZ-AZN.PDF


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711




guest12562

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 5 februari 2018, 20:18:21
Wordt een trauma heli standaard gestuurd bij een onwelwording, kan een ambulance dit niet alleen?


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #78 Gepost op: 5 februari 2018, 21:18:59
Wordt een trauma heli standaard gestuurd bij een onwelwording, kan een ambulance dit niet alleen?

Niet bij elke onwelwording wordt de heli opgeroepen, ligt aan de informatie die binnenkomt op AC


guest12562

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 5 februari 2018, 22:44:19
Vreemd een ambu VPK is toch wel in staat om onwelwoordingen zelf op te lossen lijkt me en het ziekenhuis is daar ook niet ver vandaan. Dus lijkt me die wentelwiek wat voorbarig?