uitschakelen slow whoop

Auteur Topic: uitschakelen slow whoop  (gelezen 13746 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bhv-er

  • Gast
Gepost op: 22 mei 2005, 18:07:13
wie mag de slow whoop instalatie uitschakelen als deze is afgegaan gaat namelijk met een sleuteltje




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2005, 16:16:32
Degene die het sleuteltje heeft, zal ook de instructie daarvoor hebben.  :P


LindaB

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2005, 16:30:12
sleutelhouder inderdaad.


bhv-er

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2005, 17:17:45
sleutelhouder inderdaad.

ik dacht dat dit de hoofd geconsigneerde is binnen een bedrijf nadat de boel veilig is verklaard door de brandweer. Je moet niet vergeten waarom dat ding afgaat als iedereen de instalatie kan uitschakelen wordt het een jamboel lijkt mij.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2005, 17:21:16
ik dacht dat dit de hoofd geconsigneerde is binnen een bedrijf nadat de boel veilig is verklaard door de brandweer. Je moet niet vergeten waarom dat ding afgaat als iedereen de instalatie kan uitschakelen wordt het een jamboel lijkt mij.
vaak schakelt de brandweer de sirene uit,dat vinden wij namelijk ook wat fijner voor onze gehoorsorganen  :-X

Maar meestal hebben we van die fijne knuppels die alvast de boel ressetten voordat wij terplaatse zijn,om te voorkomen dat wij terplaatse komen.
Maar in het geval van een hotel of bejaardetehuis komen wij dus inderdaad gewoon terplaatse,zal niet de eerste keer zijn dat er toch wat brandde  :-X :-X


LindaB

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2005, 17:24:24
ja oke, slow whoop willen we nog wel eens uitschakelen, maar niet altijd. Als er bijvoorbeeld in het winkelcentrum heel vaak een automaat is dan laten we hem lekker gaan in de hoop dat de persoon die hem uit moet schakelen en resetten is wat sneller komt. Maar we resetten een alarm NOOIT. Dit om problemen te voorkomen als er vervolgens wel echt iets is en de alarminstallatie weigert of een andere reden dan kunnen wij niet aansprakelijk gesteld worden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2005, 17:50:27
Als de BHV de boel verkend heeft en er blijkt niets aan de hand te zijn kan de slow-whoop (ontruimingsalarmcentrale) uitgeschakeld worden door het bedrijf. Wel moet opgelet worden dat de brandmeldcentrale in alarm blijft staan, anders krijg je inderdaad problemen met de uitruk  ;D ;D


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2005, 16:23:30
Ook heir geldt weer dat het per bedrijf/ situatie verschillend zal zijn.

Bij ons:
Als de slow whoop door hoofd BHV is aangezet om de zaak te ontruimen, dan zal hij hem ook uitzetten. In de praktijk komt het er op neer dat ik hem laat gaan zolang de ontruiming loopt. Op het moment dat er gecontroleerd wordt wil ik hem nog wel eens uitzetten, om te zorgen dat ik kan communiceren met de BHV'ers.

Als de slow whoop is aangegaan door een brandmelding, dan zal ik hem aan laten totdat de bevelvoerder van de brandweer de centrale gereset heeft.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


polki

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2005, 00:45:58
Ten eerste reset de brandweer niet, dit kan per korps verschillend zijn, maar er bestaan veel verschillende centrales en daar heb je niet altijd verstand van.
Een ploegleider BHV of de technische dienst zijn als het ware de deskundige op dat vlak.
Verder ben ik van mening dat je een slow whoop aanlaat tot dat je de bevestiging hebt dat een ieder het pand heeft verlaten, krijg je van de bevelvoerder van de brandweer de opdracht om hem uit te schakelen, is dat het juiste moment!

Een slow whoop is een mooi alarmeringsapparaat, maar kan erg storend optreden tijden een daadwerkelijke repressieve inzet!
dan kijkend naar de communicatie, zijn een paar punten waar je dus rekening mee moet houden.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #9 Gepost op: 2 juli 2005, 01:10:49
is afhankelijk van het type ontruimingsalarm. De vroegere type c installatie heeft geen doormelding naar de brandweer dus komt de brandweer hem ook niet uitzetten en zal dat een taak zijn voor het Hoofd BHV of iets dergelijks.

Bij een doormelding is het probleem vaak dat een melder is aangesproken en dan te vroeg de installatie is gereset waardoor het alarm ook niet meer te zien is. Indien het pand volledig ontruimd is en dit gecheckt is dan zou ik persoonlijk de slow-whoop uitschakelen. Erg irritant geluid als je daar een inzet in moet doen!!!